درصحن: کمیسیون شوراها و امور داخلی، کسادترین کمیسیون در بازار تعیین حیطه تخصصی راه یافتگان به مجلس دهم قرار داشت. کمیسیونی که تا دقیقه نود، داوطلب به اندازه کافی نداشت و راه یافتگان تلاش می کردند به دیگر کمیسیون های تخصصی راه یابند و در نهایت از سرریز دیگر کمیسیون ها،‌ ۱۹ نماینده بالاجبار به عضویت کمیسیون شوراها در آمدند تا این کمیسیون طبق قانون تشکیل شود، حال آنکه حداقل در سال اول فعالیت مجلس دهم به دلیل برعهده داشتن مسوولیت تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها و نظارت بر این انتخابات،‌ مسوولیت سنگینی بر دوش اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی است. بی تفاوتی نمایندگان مجلس و رهبران فراکسیون های سیاسی به نقش کمیسیون شوراها در انتخابات آتی شوراهای شهر و روستا از اتفاقات عجیب مجلس دهم بود.

مطابق با قانون انتخابات شوراها، تعیین صلاحیت کاندیداها و نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس شورای اسلامی است. برای تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ۶ نماینده به انتخاب کمیسیون شوراها و ۴ نماینده به انتخاب کمیسیون اصل نود به هیات رئیسه مجلس معرفی و هیات رئیسه با برگزاری انتخابات در صحن علنی ۵ نفر را به عنوان عضو شورای مرکزی انتخاب خواهد کرد. کمیسیون اصل نود پیش از این بهمنی،‌ پارسایی،‌ ذوالنور و تجلی را معرفی کرده ولی کمیسیون شوراها هنوز کاندیداهای خود را معرفی نکرده است. گفتنی است کمیسیون اصل نود نیز در جذب نمایندگان برای تشکیل جلسات و انجام وظایف محوله همچون کمیسیون شوراها با بی انگیزی نمایندگان روبرو بود.

از سوی دیگر کمیسیون شوراها در حالی از سوی راه یافتگان به مجلس مورد بی مهری قرار گرفت که بسیاری از نمایندگان،‌ پیش از ورود به مجلس عضو شورای شهر حوزه انتخابیه خود بودند و انتظار می رفت حداقل نمایندگانی که به مردم وعده کرده بودند تا با حضور در شوراها به امورشان رسیدگی کنند ولی از انجام ماموریت استعفا داده و کاندیدای مجلس شده بودند، با عضویت در کمیسیون شوراها جبران مافات کرده واستعفای شان از شورای شهر را با این اقدام جبران می کردند، ولی آنها نیز نشان دادند که از شوراهای شهر به عنوان پلی برای رسیدن به قدرت و قرار گرفتن در حلقه اصلی حاکمیت استفاده کرده اند و علاقه ای به عضویت در کمیسیون شوراها ندارند. حضرت پور نماینده ارومیه، بهرام پارسایی نماینده شیراز، صدیف بدری و محمد فیضی نمایندگان اردبیل، منصوری نماینده ساوه و نبی الله هزارجریبی نماینده گرگان از جمله نمایندگان مجلس دهم هستند که از شوراها به مجلس راه یافتند ولی از ورود به کمیسیون شوراها خودداری کردند.

رهبری کمیسیون شوراها و امور داخلی

کمیسیون شوراها اگرچه داوطلبان چندانی برای عضویت نداشت و با دوپینگ هیات رئیسه مجلس به حدنصاب رسید و تشکیل شد ولی برای انتخاب هیات رئیسه رقابتی جدی را تجربه کرد. محمد جواد کولیوند نماینده اصولگرای کرج که با حمایت حزب اعتدال و توسعه (نزدیکترین حزب به رئیس جمهور) به مجلس راه یافت درحالی برای ریاست کمیسیون اعلام نامزدی کرد که امیر خجسته نماینده همدان با هشت سال ریاست بر کمیسیون شوراها در مجلس هشتم و نهم، اسب خود را برای تداوم ریاست اش زین کرده بود. امیرآبادی نماینده پرسابقه قم و ابوالفضل ابوترابی نماینده باسابقه نجف آباد نیز نیم نگاهی به ریاست کمیسیون داشتند ولی در نهایت کولیوند با ۱۲ رای به ریاست رسید و پروانه مافی نماینده تهران که برای اولین بار به مجلس راه یافته بر کرسی نایب رئیسی تکیه زد تا وزن رهبری کمیسیون به نفع اصلاح طلبان و حامیان دولت سنگینی کند.

هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امورداخلی در سال اول فعالیت مجلس دهم به این شرح تشکیل شد:

رئیس: محمد جواد کولیوند با ۱۲ رای

نایب رئیس اول: پروانه مافی با ۱۱ رای

نایب رئیس دوم: حمید رضا کاظمی با ۸ رای

دبیر اول: اصغر سلیمی با ۱۷ رای

دبیر دوم: سهراب گیلانی با ۱۳ رای

سخنگو: حسین مقصودی با ۸ رای

کمیته های فرعی کمیسیون

کمیسیون شوراها و امور داخلی برای انجام امور محوله چهار کمیته کاری به این شرح تشکیل داد:

۱- کمیته تقسیمات کشوری و آمایش سرزمین

  • رئیس: محمودی شاه نشین

۲- کمیته شوراها، شهرداری ها و حمل و نقل شهری

۳- کمیته امنیت و سیاست داخلی و حوادث غیرمترقبه

  • رئیس: ابوالفضل ابوترابی

۴- کمیته احزاب و تشکل های مدنی

  • رئیس: صباغیان

اعضای کمیسیون شوراها و گرایش سیاسی آنها

 

نام حوزه انتخابیه فراکسیون سمت در کمیسیون
۱ محمد جواد کولیوند کرج مستقل رئیس
۲ حسین مقصودی سبزوار اصولگرایان سخنگوی کمیسیون
۳ محمد رضا صباغیان بافقی ابرکوه و بافق مستقل رئیس کمیته احزاب
۴ امیر خجسته همدان اصولگرایان
۵ احمد امیرآبادی فراهانی قم اصولگرایان
۶ ابوالفضل ابوترابی نجف آباد اصولگرایان رئیس کمیته امنیت
۷ محمد آشوری بندرعباس اصولگرایان
۸ سهراب گیلانی شوشتر اصولگرایان دبیر دوم کمیسیون
۹ حمید رضا کاظمی پلدختر اصولگرایان نایب رئیس دوم کمیسیون
۱۰ احمد رضا علی بیگی تبریز اصولگرایان
۱۱ محمد قسیم عثمانی بوکان امید
۱۲ علی اصغر یوسف نژاد ساری امید
۱۳ پروانه مافی تهران امید نایب رئیس اول کمیسیون
۱۴ عبدالرضا هاشم زایی تهران امید
۱۵ مصطفی ذوالقدر میناب امید
۱۶ شهاب الدین بی مقدار تبریز امید رئیس کمیته شوراها
۱۷ قاسم میرزایی نیکو دماوند امید
۱۸ محمد محمودی شاه نشین شهریار امید رئیس کمیته تقسیمات کشوری
۱۹ اصغر سلیمی سمیرم امید دبیر اول کمیسیون

حیطه امور محوله

مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، كميسيون شوراها و امورداخلي كشور در محدوده سياست داخلي، شوراها، امور غيرعمراني شهرداريها و ثبت احوال وظایف محوله را انجام می دهد. وزارت کشور، سازمان شهرداری ها،‌ سازمان حوادث غیرمترقبه و سازمان هواشناسی از جمله دستگاههای اجرایی تحت نظارت اعضای کمیسیون شوراها هستند. اصلاح قانون انتخابات،‌ تغییر پایتخت،‌ امنیت داخلی و تعیین حدود وظایف و مسوولیت شوراهای شهر و روستا از جمله چالش برانگیزترین موضوع های پیش روی اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی است.