درصحن: در سال هایی که برادران اش یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند، راهی مجلس شورای اسلامی شد و برای سال های متمادی کرسی اش را در مجلس حفظ کرد. محمد قمی نماینده ورامین و پاکدشت،‌ شهرت اش را از برادران و مادر شهید اش دارد. او عضو خانواده ای است که پنج عضو آن به شهادت رسیدند تا نامشان در جنوب تهران زبان زد باشد لذا می توان او را نماینده برادران شهید اش در مجلس معرفی کرد.

محمد قمی کیست؟

محمد قمی در سال ۱۳۳۱ در پاکدشت و در خانواده ای کشاورز، سنتی و به شدت مذهبی به دنیا آمد. از نوجوانی به همراه برادرانش به انقلابیون پیوست. او در دهه پنجاه وارد گروه های چریکی شد و علیه نظام پهلوی اسلحه به دست گرفت. او در سال ۱۳۵۴ دستگیر و روانه زندان شد. اما حبس مانع فعالیت های سیاسی اش نشد.

او همزمان با فعالیت های سیاسی و مبارزاتی،‌ تحصیلات اش را در رشته روابط بین الملل ادامه داد. دوران دانشجویی اش مصادف بود با اوج گیری فعالیت های انقلابی و از همین رو او فعالیت های گسترده ای داشت. قمی در بیان حال و هوایی دانشگاهها در دوران دانشجویی اش می گوید: «من در پردیس ابوریحان که وابسته به دانشگاه تهران بود و در محله پاکدشت کنونی قرار دارد دانشجو بودم. یادم هست در جلساتی که با حضور دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و شهید مطهری داشتیم به مباحث و گفتگوهایی درباره انقلاب می پرداختیم که البته از سوی ساواک اقداماتی برای اذیت دانشجوها صورت می گرفت و چند بار هم به دستگیری دانشجویان منجر شده بود.»

با پیروزی انقلاب ۵۷ در حالی که در مدارس ورامین به معلمی مشغول بود،‌ فعالیت های سیاسی اش را از طریق همکاری با نهادهای انقلابی ادامه می داد، از بازجویی در زندان اوین تا همکاری با کمیته های امداد امام و بنیاد شهید،‌ در کارنامه او ثبت شده است.

قمی چندی بعد به ریاست آموزش و پرورش ورامین منصوب شد و بعد از آن به معاونت آموزشی، اداره آموزش و پرورش تهران رسید. فعالیت او در آموزش و پرورش با جنگ ایران و عراق همراه شده بود از این رو او نیز همچون برادرانش راهی جبهه ها شد. او در این خصوص می گوید: « در همین دوران در جبهه حضور یافتم و در عملیات والفجر ۴ در شرکت داشتم. وظیفه من در جبهه  حضور در ایستگاه صلواتی در کنار نهری در فاو و ارائه خدمات به رزمنده ها و امداد به آن‌ها بود. پس از یک عملیات در کنار این نهر تعداد زیادی شهید و مجروح شدند و متاسفانه ما هم وسیله‌ای برای انتقال شهدا و رساندن زخمی ها به بیمارستان اهواز نداشتیم. به همین علت از یکی از کسانی که در آنجا حضور داشت خواستیم ماشینی که در اختیار دارد را برای حمل زخمی ها در اختیار ما بگذارد ولی او به علت نداشتن امریه ماموریت برای خودرو به دفعات از این کار  امتناع ورزید و من در آخر با اسلحه ای که در دست داشتم او را تهدید به شلیک کردم و خوشبختانه بالاخره آن فرد راضی شد و مجروحین را به بیمارستان رساند.»

شهادت سه برادر و مادرش، نام خانواده قمی را در ورامین و پاکدشت بر سر زبان ها انداخت. در چنین فضای عاطفی ای،‌ او برای ورود به مجلس سوم اعلام کاندیداتوری کرد و به نمایندگی از مردم ورامین و پاکدشت توانست راهی مجلس شود. او در مجلس سوم به فراکسیون خط امام (نیروهای جناح چپ حکومت به رهبری مهدی کروبی) پیوست و توانست کرسی اش را برای پنج دوره متوالی حفظ کند.

محمد قمی در دوره سوم،‌ چهارم و پنجم نماینده مردم ورامین و پاکدشت بود ولی با تفکیک حوزه انتخابیه پاکدشت از ورامین، او در دوره ششم و هفتم از حوزه انتخابیه پاکدشت برگزیده شد.

محمد قمی که عضو انجمن معلمان ایران است در مجلس ششم، برای اولین بار به هیات رئیسه مجلس راه یافت. او همزمان با نمایندگی مجلس، تحصیلات اش را تا پایان مقطع دکترا ادامه داد و موفق شد دکترای روابط بین الملل دریافت کند.

رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هفتم، سبب شد تا مجلس هفتم یک دست اصولگرا باشد. در این دوره، قمی به همراه معدود اصلاح طلبان راه یافته به این مجلس، به فراکسیون اقلیت پیوستند تا پرچم اصلاح طلبان در مجلس بالا بماند هرچند صدای چندان بلندی نداشتند. حمایت از آیت الله صانعی و اعتراض به حرمت شکنی های روزنامه کیهان نسبت به ایشان،‌ مورد اعتراض قمی و دیگر اصلاح طلبان مجلس هفتم قرار گرفت.

قمی پس از ناکامی در ورود به مجلس هشتم،‌ به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی پرند منصوب شد. او همزمان به عضویت شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی در آمد.

قمی که در انتخابات مجلس نهم نیز نتوانسته بود رای لازم برای ورود به مجلس را کسب کند، بار دیگر در انتخابات مجلس دهم اعلام نامزدی کرد و موفق شد برای ششمین بار به مجلس راه یابد. او در حال حاضر عضو فراکسیون امید و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم است. او در آغاز مجلس دهم،‌نسبت به لغو کنسرت های موسیقی اعتراض کرده و برخوردهای حذفی با سینما و تاتر را مورد انتقاد شدید قرار داده و می گوید: «همانگونه که دخالت نهادهای فرهنگی در امور امنیتی و انتظامی اشتباه است، دخالت نیروی انتظامی در امور فرهنگی کار غلطی است. مجوز دادن به کنسرت‌های قانونی و شرعی وظیفه وزارت ارشاد است و وقتی این مجوز به یک برنامه فرهنگی داده شد، نیروی انتظامی وظیفه انتظامات و تامین امنیت این مراسم را بر عهده دارد. مردم نباید با رعب و وحشت به برنامه‌های فرهنگی بروند بلکه برگزاری کنسرت‌ها و تئاترهایی که مجوز دارند باید آزادانه برگزار شود و ناجا هم به دنبال تامین امنیت این مراسم باشد.»

سوابق سیاسی،‌ اجرایی و مدیریتی

محمد قمی تا پیش از مجلس دهم بیست سال در مجلس شورای اسلامی نماینده بوده است لذا بیشترین سابقه کاری اش به دوران نمایندگی اش باز می گردد. او قبل از دوره سوم در کسوت معلمی و در سمت ریاست آموزش و پرورش فعال بوده و پس از مجلس هفتم به دانشگاه رفته و ریاست یکی از شعبات دانشگاه آزاد اسلامی را عهده دار می شود. مهمترین سوابق سیاسی،‌ اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • معلم آموزش و پرورش ورامین
  • بازجوی دادستانی در زندان اوین
  • کمک در نهاد های انقلابی ، کمیته امداد و بنیاد شهید
  • ریاست آموزش و پرورش ورامین
  • معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش تهران
  • مشاور وزیر در امور اقلیت های دینی
  • عضو شورای عالی آموزش و پرورش کودکان استثنایی
  • نمایندگی مردم ورامین در دوره های سوم ، چهارم و پنجم
  • ریاست فدراسیون تکواندو
  • نمایندگی مردم پاکدشت در دوره های ششم و هفتم و دهم
  • ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
  • عضو انجمن اسلامی معلمان
  • اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید

خانواده

پدرش حاج حسین قمی،‌ کشاورز بود. مادرش منور کفایی زاده تهرانی،‌ سال ۱۳۶۶ در جریان قتل عام حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین در مکه کشته شد. سه تن از برادران اش به نام های حسن،‌ علی و ولی الله به شهادت رسیده اند. حسن قمی برادر ارشدش فرمانده سپاه بوکان بود که یک ماه قبل از آغاز جنگ ایران و عراق ترور شد. برادر دیگراش علی قمی،‌ چند ماه پس از شهادت حسن قمی،‌ در عملیات شکست حصر آبادان به شهادت رسید و دیگر برادرش ولی الله قمی،‌ رئیس بنیاد شهید پادکدشت بود که در عملیات مرصاد به شهادت رسید. علاوه بر سه برادرش که به شهادت رسیدند،‌ پسر برادرش وحید قمی فرزند شهید حسن قمی، نیز در جنگ ایران و عراق و در حالیکه تنها ۱۶ سال داشت به شهادت رسید.

دیگر برادرش آیت الله محسن قمی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری و مسوول روابط بین الملل دفتر رهبر ایران است.