درصحن: دوبار در جوانی و یک بار در دوران بازنشستگی بر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی تکیه زده است. شهاب الدین بیمقدار، وقتی تنها ۲۷ سال داشت وارد مجلس اول شد و در کنار بزرگان انقلاب ۵۷ همچون بازرگان، سحابی،‌ هاشمی رفسنجانی،‌ علی خامنه ای، مهدی کروبی و محمد خاتمی نشست و حالا ۲۸ سال پس از پایان دوره دوم مجلس، به خانه ملت بازگشته است تا به گفته خودش به آرزویش یعنی کارآفرینی و اشتغال جوانان تحقق بخشد. او بار اول و دوم به نمایندگی از ورزقان آذربایجان و این بار به نمایندگی از مردم تبریز راهی مجلس دهم شده است.

شهاب الدین بی مقدار کیست؟

او در سال ۱۳۳۲ در روستایی از توابع ورزقان آذربایجان شرقی متولد شد. بیمقدار تحصیلات اش را در روستای محل تولد اش آغاز کرد و برای ورود به دبیرستان به تبریز مهاجرت کرد. سال اول و دوم دبیرستان را در این شهر گذراند و بعد تصمیم گرفت برای تکمیل تحصیلات متوسطه راهی تهران شود. او دیپلم اش را از مدرسه تاریخی دارالفنون گرفت و راهی دانشگاه علم و صنعت شد تا در این دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کند.

تلاقی اوج گیری فعالیت های انقلابی و دوران دانشجویی،‌ سبب شد تا بیمقدار جذب نیروهای انقلابی شود. شرکت مستمر در جلسات سیاسی و راهپیمایی ها،‌ مقدمه ورود او به عالم سیاست شد. با پیروزی انقلاب ۵۷ او به ورزقان بازگشت تا ضمن راه اندازی جهاد سازندگی این شهرستان،‌ به عنوان نماینده آیت الله خمینی،‌ مسوولیت جهاد را در دست گیرد. اما چند ماه بعد، تصمیم گرفت تا راهی مجلس شورای اسلامی شود. او در سن ۲۷ سالگی به عنوان منتخب اول ورزقان راهی مجلس اول شورای اسلامی شد.

با پیوستن به مجلس شورای اسلامی او علاوه بر عضویت در حزب جمهوری اسلامی به نیروهای خط امام مجلس اول پیوست. او کرسی اش را در مجلس دوم نیز حفظ کرد و برای مدت هشت سال در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. بیمقدار از جمله اعضای فراکسیون خط امام (نیروهای جناح چپ حکومت) به رهبری مهدی کروبی در مجلس اول و دوم بود. او پس از مجلس دوم به عضویت مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در آمد و رابطه خود را با نیروهای خط امام، که بعدها اصلاح طلب نام گرفتند، حفظ کرد.

با پایان یافتن دوران نمایندگی، بیمقدار جذب وزارت صنایع شد و در بخش های صنعتی فعال بود و در کنار فعالیت های دولتی به تجارت روی آورد. آخرین سمت او قبل از بازگشت به مجلس، عضویت هیات مدیره منطقه آزاد ارس بود.

بیمقدار ۲۸ سال پس از آخرین حضور در مجلس شورای اسلامی،‌ بار دیگر در جریان انتخابات مجلس دهم برای بازگشت به مجلس، وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد و مورد حمایت ائتلاف امید قرار گرفت و توانست به نمایندگی از مردم تبریز راهی مجلس شود. او در جریان انتخابات مجلس دهم «تصویب آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان»، «کار آفرینی و اشتغال جوانان» و  «احیای صنعت داخلی» را سه هدف عمده خود برای بازگشت به مجلس معرفی کرده و می گوید: « پس از پیروزی روحانی به کربلا سفر کردم و آنجا با خدا عهد بستم که باقی عمر را در عرصه کار آفرینی فعالیت کنم و به جوانان یاد بدهم که چطور برای خودشان اشتغال ایجاد کنند و به فعالیت اقتصادی بپردازند.»

منتخبی که رای به ابطال آراء خود داد

در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی،‌ بیمقدار با کسب ۴۹ درصد آراء مردم ورزقان به عنوان منتخب اول،‌ راهی مجلس شد ولی او شخصا تقاضای ابطال انتخابات کرد و مورد تایید مجریان انتخابات قرار گرفت. بیمقدار در خصوص چرایی این اتفاق عجیب می گوید: «با گزارش هایی که از اطرافیان خودم مبنی برتقلب در روند انتخابات آمد، (از فامیل های نزدیکم با افتخار گزارش دادند که با شناسنامه ی دیگران به نفع من رای داده اند!) با وجود اینکه بدون این تقلب ها نیز در انتخابات اول می شدم، اما به دلیل اهمیت آرمان های انقلاب برای ما انقلابی ها، درخواست ابطال انتخابات دوره اول ورزقان را در سال ۱۳۵۸ نمودم و انتخابات باطل شد، تلاش کردم انتخاباتی که خود در آن با اختلاف اول شده بودم باطل شود چرا که نمایندگی را شغل نمی دانستم بلکه وسیله ای برای خدمت می دانستم و با وجدانی آسوده خود را برای ادامه راهم آماده می کردم.» او خود را نماینده کارگران و کارآفرینان در مجلس معرفی می کند و وعده کرده تا از حقوق آنها در مجلس حمایت کند.

سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی

شهاب الدین بیمقدار از معدود مدیران جمهوری اسلامی است که از روز اول پیروزی انقلاب ۵۷ تا امروز در پست های پارلمانی یا دولتی مشغول به فعالیت بوده است. او علاوه بر نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در بقیه سالهای زندگی در بخش های اقتصادی و صنعتی مشغول بوده و رابطه نزدیکی با احزاب اصلاح طلب داشته است. مهمترین سوابق سیاسی،‌ اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • بنیانگذار و سرپرست ونماینده رهبر ایران در جهادسازندگی ورزقان وبخشدار ورزقان ۵۸-۶۰
  • نماینده دوره اول ودوم ورزقان و نماینده دوره دهم تبریز در مجلس شورای اسلامی
  • مشاور وزیر صنایع سنگین-مشاوره معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع سنگین
  • عضو هیئت مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران و موتوژن تبریز
  • بنیانگذار فولاد آذربایجان. مس سونگون ۷۱-۶۷
  • رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع ضایعات فلزی ۷۷-۷۶
  • مدیر پروژه ایجاد مراکز تجاری در آسیای میانه وقفقاز شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران ۸۲-۸۱
  • عضو هیئت مدیره منطقه آزاد ارس ۹۳-۹۲
  • عضو حزب جمهوری، عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس، عضو حزب اراده ملت، عضو فراکسیون خط امام در مجلس اول و دوم و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس دهم

 

حمایت از موسوی و روحانی

شهاب الدین بیمقدار در انتخابات سال ۸۸ از جمله حامیان میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز بود. از او اظهار نظری در خصوص جنبش سبز در دست نیست ولی رابطه سیاسی او با احزاب حامی جنبش سبز همچون مجمع نمایندگان ادوار گواهی است بر نزدیکی او به این جنبش سیاسی اجتماعی.

چهار سال پس از جنبش سبز،‌ او در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به ستاد حسن روحانی پیوست و از جمله فعالان ستاد روحانی بود. پس از پیروزی روحانی، او مجدد تصمیم به بازگشت به پارلمان گرفت و با ورود به مجلس دهم به عضویت شورای مرکزی فراکسیون امید در آمد تا در کانون توجهات سیاسی قرار گیرد.

دفاع از آزادی احزاب و حمایت از حق آموزش به زبان مادری

شهاب الدین بیمقدار کمتر در حوزه مسایل سیاسی اظهار نظر می کند ولی مجموعه اظهارات ثبت شده از او که در فضای آنلاین در دسترس است او را در ردیف حامیان آموزش به زبان مادری و در ردیف مدافعان آزادی بیان و آزادی احزاب قرار می دهد. او آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان را حق شهروندان آذری دانسته و به آنها وعده داده تا در مجلس دهم به جد آن را دنبال کند. بیمقدار با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی ایران می گوید: «اجرایی کردن اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان ترکی در مدارس یکی از اولویت‌های اصلی اصلاح‌طلبان تبریز در انتخابات پیش‌رو خواهد بود و این خواسته بزرگ مردم آذربایجان است که باید در کنار تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در مجلس آینده عملیاتی شود.»

او برخلاف بسیاری از نمایندگان شهرهای کوچک که با افتخار از وابسته نبودن به احزاب و حفظ استقلال فکری و عملی سخن می گوید، نه تنها خود را یک نیروی حزبی معرفی می کند بلکه معتقد است باید در مجلس برای ارتقاء آزادی احزاب و حمایت مالی از آنها تلاش کرد و می گوید: «مطبوعات و احزاب هم باید طبق قانون اساسی آزادی داشته و از لحاظ مادی حمایت شوند. نسبت به جریان سیاسی خودم وفادار خواهم بود و تمام تلاش خودم را نیز برای حمایت از احزاب و سمن ها به کار می گیرم.»

خانواده

اطلاعات چندانی از اعضای خانواده او در دست نیست. فرزندانش هر چند در سیاست راه پدر را نرفته و چهره شناخته شده ای نیستند ولی در اقتصاد رهرو پدر هستند. بیمقدار در خصوص فرزندانش می گوید: «خودم تاجر بوده‌ام و در عراق، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه کارکرده ام ولی اکنون فرزندانم این راه را ادامه می‌دهند.»