درصحن: بیشترین میزان حضور در مجلس را دارد، همیشه برای نطق، تذکر، سوال و هر گونه کنشی در صحن علنی مجلس آماده است. در باره اکثر طرح ها و لوایح مجلس نظر داده و از این رو می توان «نادر قاضی پور نماینده ارومیه» را فعال ترین عضو مجلس دانست، اما این تنها یک روی سکه است. او که از تیپ ۸۳ امام جعفر صادق قم به فرماندهی مجتبی ذوالنور نماینده قم، به مجلس آمده در هتاکی هم نمونه ای کم نظیر در پارلمان ایران است.

نادر قاضی پور کیست؟

قاضی پور در سال 1337 در شهر ارومیه به دنیا آمد؛ دوران تحصیل را در همین شهر گذراند و در نهایت موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه ارومیه می شود.

نادر قاضی پور مدعی است که بین سال های 58 تا 62  عضو تیم ملی جودوی ایران بود و همزمان ریاست هیات های ورزشی رزمی مختلفی را در ارومیه بر عهده داشته و همچنین در طول جنگ ایران و عراق به مدت 42 ماه به صورت متناوب در جبهه های جنگی حضور داشته و توانسته به سمت فرماندهی قرارگاه حمید باکری برسد. قاضی پور در زندگی نامه خود مدعی است که در سال 64 به سمت بخشدار، سپس فرماندار و درنهایت مدیرکل بازرسی استانداری منصوب می شود، اما به خاطر روحیه عدالت جو و برخورد های قاطع او، مسئولان حضورش را تحمل نکردند. البته قاضی پور توضیحی در باره نوع و نحوه برخوردهای قاطع اش که منجر به عزل او شده نداده است.

قاضی پور اولین بار برای ورود به مجلس، در انتخابات مجلس هفتم از ارومیه، کاندیداتوری خود را اعلام کرد اما صلاحیت او توسط شورای نگهبان رد شد. در مجلس هشتم هم مجددا صلاحیت او از سوی شورای نگهبان رد شد ولی با رایزنی های فراوان و فشار مسئولان استانی توانست 3 روز مانده به انتخابات وارد عرصه رقابت شود و به دور دوم راه یابد و بالاخره راهی مجلس شود. او پس از ورود به مجلس هشتم،‌ کرسی خود را در مجلس نهم و دهم نیز حفظ کرد.

قاضی پور را می توان فعال ترین نماینده مجلس نهم دانست؛ نماینده ای که کمترین غیبت را داشته است (بین 0 تا 88 دقیقه غیبت در 4 سال). او با امضای 139 طرح، ایراد 17 نطق پیش از دستور، 658 تذکر کتبی به هیات دولت و طرح 135 سوال از وزرا و رئیس جمهور، بی شک  رکورد دار فعالترین نماینده در صحن علنی مجلس نهم است.

مهمترین دغدغه های او در مجلس نهم پیرامون مسائلی همچون اقتصاد، آموزش، بهداشت و تعاون بود و از این رو کمتر به موضع گیری های سیاسی می پرداخت. او مدعی است بسیاری از شب ها به دلیل حجم بالای کار در اتاق خود در مجلس مانده و استراحت میکند.

مخالف کابینه روحانی

در جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه روحانی، قاضی پور از مخالفان اصلی کابینه بود. او در در مخالفت با وزارت محمد جواد ظریف، پشت تریبون حاضر شد و در نطق خود ظریف را عضو باند نیویورکی ها خواند و مدعی شد ظریف به دلیل گذراندن سالهای بعد از انقلاب، در آمریکا، شناخت و دانشی از اوضاع خاورمیانه و کشورهای همسایه و آفریقا ندارد.

قاضی پور همچنین به عنوان نماینده مخالف در جلسه رای اعتماد به حمید چیت چیان (وزارت نیرو) و طیب نیا (وزارت اقتصاد و دارایی) نصرالله سجادی (وزارت ورزش و جوانان) سخنرانی کرد. وی از طراحان اصلی استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به شمار می رفت.

سال گذشته هنگامی که علی مطهری در نطق خود به انتقاد از حصر آقایان موسوی و کروبی پرداخت؛ قاضی پور یکی از نمایندگانی بود که خود را به پشت تریبون مجلس رسانده و با او درگیر شد. او همچنین با پیشنهاد تحقیق و تفحص مجلس از سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار را به اتهام استفاده از مشاورین اصلاح طلب در سازمان محیط زیست تحت فشار قرار داده بود.

هر چند قاضی پور اولین نفری بود که در مجلس نهم ماجرای دکل نفتی گم شده را افشا کرد و در بسیاری موارد در مقابل قانون شکنی ها، چه در هیات رئیسه مجلس و چه در دولت احمدی نژاد موضع گیری کرد اما در مواردی رفتار و گفتار این نماینده انتقادهای شدیدی را در میان طیف های مختلف مردم به همراه داشته است که مهمترین آن به سخنرانی او پس از انتخابات مجلس دهم برمی گردد. قاضی پور در این سخنان در میان مردم ارومیه می گوید:«من نماینده ملتم نه نماینده ۴ تا گردن کلفت. من نوکر مسئولین نیستم. کیف‌شان را حمل نمی‌کنم و تعریف‌شان نمی‌کنم. شما در دو ساعت به من ۲۰۰ هزار رای دادید. برای اینکه مرا تیز کنید تا به جان این مسئولان بیفتم. می‌گویند یک روز پسر بچه‌ای را ختنه می‌کردند، دختر بچه‌ای آن طرف داشت گریه می‌کرد. گفتند تو چرا گریه می‌کنی؟ گفت: دارند برای من تیز می‌کنند!… مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند تا آبرویتان برود!؟ ….رای عملیاتی من دوازده نفر داوطلب خواستم بیست و دو نفر داوطلب شدند و من دوازده نفر از آذربایجان انتخاب کردم و با خودم سیزده نفره راه افتادیم تا رسیدیم به جاده بصره العماره. با ششصد یا هفتصد نفر مواجه شدیم. همه‌شان تسلیم شدند. اما ما چون امکان نگهداری شان را نداشتیم مجبور شدیم از دستشان راحت شویم!»

این سخنان کافی بود تا فراکسیون زنان مجلس نهم علیه قاضی پور طرح شکایت کرده و فعالان شبکه های اجتماعی نیز به شدت از او انتقاد کنند اما او با اعلام اینکه «من بیدی نیستم که با این بادها بلرزم» کماکان بر مواضع خود تاکید کرد تا جایی که بسیاری خواستار رد اعتبارنامه او در مجلس دهم شدند.

اما در آخرین روز کاری مجلس نهم علی لاریجانی که به دنبال جذب حداکثری آرای نمایندگان بود در حمایت از قاضی پور مدعی شد که «تا جايي که من مي دانم او اين مساله را تکذيب کرده است. اگر اشتباه سهوي از سوي وي صورت گرفته، او چنين موضعي ندارد و وقتي کسي نظرش را اصلاح مي کند بايد بپذيريم و ادامه ندهيم.» همین حمایت علنی و لابی گسترده و پشت پرده لاریجانی و گروهی از نمایندگان آذری باعث شد تا اعتبار نامه قاضی پور بدون هیچ مشکلی تایید شود.

سوابق و فعالیت ها

نادر قاضی پور فعالیت اجرایی و مدیریتی را از سپاه و از تیپ ۸۳ امام جعفر صادق قم (تیپ طلاب رزمنده) شروع کرده ولی بعدها جذب وزارت کشور می شود و در سمت های مختلف استانداری آذربایجان غربی فعالیت داشته است. مهمترین فعالیت های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

– در دوره های انتخاباتی ۱۳۶۰و ۱۳۶۴ مسئول دفتر انتخاباتی علی خامنه ای

– در سال ۱۳۶۴به عنوان بخشدار پیرانشهر

– فرمانداری سردشت

– فعالیت درشورای تامین استان آذربایجان غربی

– مدیر کل امور اجتماعی انتخاباتی استان آذربایجان غربی

– دو دوره رئیس ستاد اننتخابات استان آذربایجان غربی

– مدیر کل رسیدگی به شکایات

– مسئول روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی

– مسئول ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری آذربایجان غربی

– اولین رئیس هیئت ورزش کشتی استان آذربایجان غربی

– رئیس هیئت ورزشهای رزمی استان آذربایجان غربی

– فرمانده گردان توپخانه امام جعفر صادق (ع) تیپ یکم از طرف فرمانده لشگر ۳ نیروی مخصوص

– نمانیده ارومیه در مجلس هشتم، نهم و دهم

داماد نماینده ارومیه در مجلس اول

نادر قاضی پور 3 برادر و 4 خواهر دارد، همسرش دختر حجت الاسلام سید حسن واعظ موسوی انزابی نماینده ارومیه در دور اول مجلس شورای اسلامی است. او 4 فرزند (دو دختر و دو پسر) دارد که دختران او خانه دار و پسرانش محصل هستند. قاضی پور در مصاحبه ای گفته بود « پسرانم اگر غیرت داشته باشند باید مرد سالار باشند.» اطلاعاتی از مسولیت ها و شغل براداران و خواهرانش در دست نیست.