یوسف نژاد، نماینده ای با میکروفنی همیشه روشن

درصحن: در هر دوره مجلس شورای اسلامی،‌ تعداد انگشت شماری از نمایندگان، تریبون مجلس را در اختیار دارند. این امتیازی نیست که کسی به آنها اعطاء کرده باشد، بلکه آنها به صورت خودجوش همیشه آماده اظهارنظرند و هر طرح و لایحه ای که در صحن مطرح می شود، نام آنها را به عنوان داوطلب موافقت یا مخالفت خواهید شنید. علی اصغر یوسف نژاد نماینده اصلاح طلب ساری یکی از این نمایندگان است. او را می توان از پرکارترین نمایندگان در صحن علنی دانست. نماینده ای که بیشترین بهره را از تریبون مجلس می برد. او پیش از این در مجلس پنجم و هشتم نیز حاضر بوده و در گزارشی از او به عنوان رکوردار بیشترین صحبت در صحن علنی، در دوره هشتم، نام برده شده است. او این رکورد را با در اختیار گرفتن تریبون مجلس در ۱۶ نوبت طی سه جلسه از آن خود کرده است.

علی اصغر یوسف نژاد کیست؟

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری، در سال ۱۳۳۸ در شهر ساری به دنیا آمده است. پس از پایان تحصیلات در مقطع متوسطه،‌ در اوج تحولات انقلابی ایران، در سال ۱۳۵۶ ساری را به مقصد تهران و آغاز دوران دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت ترک می کند. مهندسی صنایع، رشته تحصیلی او در مقطع لیسانس است. او اما در دوران تحصیل،‌ به معلمی در مدرسه ای در اسلام شهر روی می آورد.

در سوابق یوسف نژاد به فعالیتی در دوران انقلاب اشاره نشده ولی او بلافاصله پس از دریافت مدرک مهندسی صنایع در سال ۱۳۶۲ راهی جبهه های جنگ ایران و عراق می شود. او در زندگینامه اش توضیح نداده که بعنوان نیروی بسیجی عازم میدان های جنگ شده یا به عنوان سرباز وظیفه،‌ در جنگ حاضر بوده ولی به هر حال در کارنامه اش سابقه جبهه وجود دارد.

یوسف نژاد پس از بازگشت از جبهه، به ساری باز می گردد و به عنوان شهردار ساری مشغول به کار می شود. علاقه به ورزش سبب می شود که شخصا به عنوان شهردار ساری، مدیرعاملی تیم شهرداری را نیز برعهده بگیرد و سالها در عرصه ورزش فعالیت کند. او علاوه بر مدیرعاملی تیم شهرداری ساری، ریاست هیات کشتی مازندران را نیز عهده دار می شود و سال ها بعد به عضویت هیات رئیسه فدراسیون کوهنوردی،‌ فدراسیون اسکیت، فدراسیون ورزش های رزمی و به ریاست سازمان کشتی باشگاه پرسپولیس می رسد. او هم در مجلس هشتم و دهم در مجلس نهم عضو ثابت هیات رئیسه فراکسیون ورزش بوده است. از یوسف نژاد به عنوان یک پرسپولیسی دو آتیشه نام برده می شود کسی که در ستاد انتخاباتی اش از حمایت رسمی علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس نیز برخوردار بود.

سال ۱۳۶۹ یوسف نژاد به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پیوندند و به عنوان مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی دانشگاه امام حسین مشغول فعالیت می شود. ضمن اینکه در همین دانشگاه به تدریس نیز می پردازد. اما یک سال بعد به ریاست دانشکده کشاورزی ساری می رسد و فعالیت های سیاسی را با جدیت پیگیری می کند تا اینکه در سال ۱۳۷۵ در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ موفق به کسب آراء مردم ساری می شود و به مجلس می رود.

او از مخالفان دولت احمدی نژاد در مجلس هشتم بود و پای بیشتر طرح های تحقیق و تفحص از دولت احمدی نژاد بود، در ماجرای استیضاح وزرا نیز، نام او وجود داشت. او در چهارمین دوره انتخابات شوراها از تهران اعلام کاندیداتوری کرد ولی موفق به ورود به شوراها نشد.

با روی کار آمدن حسن روحانی، یوسف نژاد که در مجلس پنجم با او همکار بود، به دولت پیوست و به عنوان معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و دارایی مشغول فعالیت شد. اما دو سال بعد برای شرکت در انتخابات مجلس دهم، از وزارت اقتصاد استعفا داد و موفق شد با رای مردم ساری برای بار سوم بر کرسی سبز مجلس تکیه زند. یوسف نژاد که با حمایت اصلاح طلبان و ائتلاف امید به مجلس دهم راه یافته بود با حمایت آنها به عضویت هیات رئیسه مجلس نیز در آمد. او در مجلس دهم به کمیسیون اقتصادی پیوست.

سوابق اجرایی و مدیریتی

علی اصغر یوسف نژاد، سابقه ای طولانی در حوزه اجرایی دارد. او که فعالیت اش را از شهرداری ساری آغاز کرده،‌ پس از کسب عنوان نمایندگی در سطح معاونت وزیر نیز کار کرده است. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • مدیركل مطالعات وبرنامه ریزی دانشگاه امام حسین (ع)
  • رئیس دانشكده كشاورزی ساری
  • مشاور وزیر معادن وفلزات، وزیر کار، وزیر کشاورزی، وزیر صنایع
  • معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی
  • نماینده مردم ساری در مجلس پنجم،‌ هشتم و دهم
  • عضو هیات رئیسه مجلس دهم
  • عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش در مجلس هشتم و دهم

حامی مثلث خاتمی،‌ موسوی و هاشمی

در مجلس پنجم، یوسف نژاد از نمایندگان پرکار فراکسیون اقلیت (فراکسیون اصلاح طلبان مشهور به خط امامی) بود. او بار دیگر در مجلس هشتم موفق به حضور در مجلس می شود و باز به فراکسیون اقلیت می پیوندند. او چهره ای اصلاح طلب است و هیچگاه در سایه حرکت نکرده است. او از حامیان جدی خاتمی و اصلاحات در مجلس بود. در مجلس هشتم که مخالفت با خاتمی به اوج رسید او از معدود نمایندگانی بود که اهانت به خاتمی در صحن مجلس را برنتافت و علنا در مقابل بی احترامی نمایندگانی همچون رسایی به خاتمی ایستاد.

در مجلس یکدست اصولگرای هشتم که مصادف با اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی و آغاز جنبش سبز بود، یوسف نژاد از معدود نمایندگان مجلس بود که به صف حامیان موسوی پیوست.

وقتی دولت محمود احمدی نژاد، عزم خود را برای تصاحب دانشگاه آزاد و خلع ید آیت الله هاشمی آغاز کرد، یوسف نژاد از جمله نمایندگانی بود که با پیگیری طرح وقف دانشگاه آزاد و سخنرانی در صحن علنی مانع احمدی نژاد شد. طرحی که با خشم اصولگرایان روبرو شد ولی نتوانست دانشگاه آزاد را از کنترل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج کند.

رویارویی با روحانی بر سر انتقال آب خزر به سمنان

علی اصغر یوسف نژاد،‌ به رغم فعالیت در دولت حسن روحانی،‌ ولی در یک طرح با روحانی و دولت اش سر سازش ندارد. انتقال آب دریای خزر به سمنان،‌ موضوعی است که او را رودروی دولت روحانی قرار داده است. او در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی این طرح را غیرکارشناسی خوانده و اعلام کرده از هیچ تلاشی برای توقف آن فروگذار نخواهد کرد. در نامه یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس دهم به حسن روحانی آمده است: «این مسئله پیشتر در مجلس هشتم نیز مطرح شد ومن در آن روزها نیز با پیگیری های جدی موفق شدم آن را تاحدی متوقف کنم اما در ۴سال گذشته این روند ازنو آغاز شده و من وظیفه دارم به عنوان نماینده مردم مازندران از حیثیت و اعتبار استان دفاع کرده و افکار عمومی، مسئولان دستگاه های ذی ربط استانی و ملی را نسبت به این موضوع هشدار دهم.» او همچنین نخبگان و مسولان استانی را به اتحاد علیه این طرح فراخوانده و اعلام کرده: «هیچ تعللی در این زمینه جایز نیست و تا خزر و اکوسیستم حواشی آن به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشده است باید کاری کرد.»

سوابق خانوادگی

اطلاعات چندانی از اعضای خانواده و روابط خانوادگی اش با دیگر چهره های حکومتی و سیاسی، در اختیار نیست. او دو پسر دارد که در رشته های عمران و مکانیک فارغ التحصیل شده اند و به فعالیت مهندسی مشغول اند. همسرش نیز خانه دار است.