گرانی راه حل اخراج افاغنه، نابغه اقتصادی مجلس کیست؟

درصحن: پس از سال ها تحصیل در رشته مدیریت مالی و فعالیت در بورس و تامین اجتماعی، او را به این جمع بندی رسانده است که گران کردن زندگی در ایران تنها راه اخراج اتباع افغان از ایران است. دکتر محمد رضا پورابراهیمی که پس از دومین حضور در مجلس،‌ به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس تکیه زده تا نشان دهد که از معدود مغزهای اقتصادی مجلس است بجای ارائه راه حل اقتصادی و اجتماعی برای کاهش آسیب حضور افاغنه در ایران و تبدیل آن به یک فرصت خواستار گران کردن زندگی در ایران برای افاغنه شده و گفته: «باید هزینه حضور آنها در کشور افزایش یابد به این معنی که برای ماندن در ایران هزینه اقتصادی بالایی بپردازند، اگر برای آنها کارت شناسایی و هویتی صادر شود و آنها که کارت شناسایی ندارند را قبول نداشته باشیم، اگر برای درآمدهایی که کسب می‌کنند و استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات کشور هزینه سنگین پرداخت کنند، دیگر در کشور ما نمی‌مانند.»

محمد رضا پورابراهیمی کیست؟

او متولد ۱۳۴۹ در شهر رفسنجان از توابع استان کرمان است. در ۱۶ سالگی و قبل از اتمام تحصیلات راهی جبهه های جنگ ایران و عراق می شود و تا پایان جنگ به مدت ۳ سال و اندی در جبهه ها می ماند و در چند عملیات شرکت می کند.

با پایان یافتن جنگ،‌ او با استفاده از سهمیه رزمندگان وارد دانشگاه اصفهان می شود و در رشته مدیریت بازرگانی، لیسانس اش را دریافت و برای اخذ مدرک فوق لیسانس به دانشگاه شهید بهشتی می رود. او پس از فارغ التحصیلی به تدریس در دانشگاه های اصفهان و کرمان مشغول می شود ولی باز به دانشگاه باز می گردد تا در مقطع دکترا تحصیل کند. دانشگاه تهران این بار مقصد پورابراهیمی است. او در رشته مدیریت مالی دکترایش را دریافت و ضمن تدریس در دانشگاه باهنر کرمان،‌ همزمان با روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد به سمت معاونت استانداری کرمان می رسد.

پورابراهیمی به دلیل سال ها فعالیت در بورس و بازار سرمایه به چهره ای بورسی شناخته می شود. از همین رو به عضویت شورای عالی بورس در می آید و در معاونت علمی دولت محمود احمدی نژاد مشغول فعالیت می شود.

پورابراهیمی برای اولین بار در انتخابات مجلس نهم،‌ اسب خود را برای مجلس زین می کند و موفق به کسب آراء مردم کرمان می شود. او پس از ورود به مجلس به کمیسیون اقتصادی می پیوندند. حضور در مجلس دهم،‌ دومین حضور پورابراهیمی در کرسی نمایندگی است. او در مجلس دهم به ریاست کمیسیون اقتصادی می رسد تا علاوه بر مهدی زاهدی دیگر نماینده کرمان که به ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیده،‌ دومین کرمانی تکیه زده بر کرسی ریاست کمیسیون تخصصی مجلس باشد.

از منظر سیاسی، پورابراهیمی در طیف اصولگرایان مجلس به شمار می آید او در انتخابات مجلس دهم نیز در فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار داشت و با حمایت آنها به مجلس راه یافت ولی در ردیف اصولگراهای تندرو به شمار نمی آید. مواضع او معتدل و به اعتدالگرایان راست قرابت بیشتری دارد. او به رغم رشد مدیریتی در دولت احمدی نژاد، ولی از انتقاد نسبت به سیاست های او دریغ نمی کند. انتقاد شدید نسبت به طرح سهام عدالت، از جمله انتقادات تند او نسبت به سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد است. او در این خصوص از وجود مافیای اقتصادی در پشت پرده سهام عدالت خبر داده و می گوید: «مافیای اقتصادی که اداره سهام عدالت را بر عهده دارد انتفاعی برای مردم و دولت ندارد قطعاً دولت مجامع آنها را برگزار نمی کند ضمن اینکه از سال ۸۵ کاغذی به مردم به نام برگ سهام عدالت دادیم که نه خاصیتی دارد و نه سودی، نه به مجمع می رود و نه می تواند انتقال مالکیت انجام دهد حتی برخی از صاحبان سهام عدالت فوت کردند بدون اینکه نفعی ببرند. سهام عدالت ۴۰ درصد از واگذاری های بزرگ اصل ۴۴ قانون اساسی است ۴۰ درصدی که ارزش سبد اراق بهادار آن ۹۵ هزار میلیارد تومان است بلاتکلیف ترین دارایی در اقتصاد کشور هم محسوب می شود.» او خواستار تعیین تکلیف سریع طرح سهام عدالت است.

پرده برداشتن از فساد نمایندگان در پرونده سازمان تامین اجتماعی از جمله دیگر اظهارنظرهای جنجالی این نماینده بوده که دولت احمدی نژاد و مجلس اصولگرای هشتم را زیر سوال برده است. او در جریان تحقیق تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی که به رسوایی بن های اهدایی سعید مرتضوی رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی به نمایندگان مجلس منجر شد،‌ پرده از تخلفی بزرگتر برداشته و می گوید: «موضوع دریافت بن کارت هدیه موضوع کوچکی است و باید به تخلفات بزرگ‌تر مثل دخالت برخی نمایندگان در واگذاری شرکت‌های تامین اجتماعی با مبالغ میلیاردی رسیدگی کرد.» هرچند هیچ گزارشی از رسیدگی های نهادهای نظارتی در این خصوص منتشر نشد.

طرح های تقدیمی او در مجلس نهم

نام پورابراهیمی در ردیف طراحان ۸۵ طرح در مجلس نهم ثبت شده است. اگرچه طرح های امضاء شده توسط او، غالبا در حوزه مسایل اقتصادی و مالی است اما هستند طرح هایی سیاسی که به امضای پورابراهیمی رسیده اند همچون طرح انتقال پایتخت،‌ طرح توسعه بسیج رسانه ها، طرح نحوه فعالیت احزاب سیاسی و … مجموعه طرح های امضا شده توسط پورابراهیمی در مجلس نهم و دهم را اینجا می توانید ببینید.

سوابق اجرایی و مدیریتی

پورابراهیمی در دولت محمود احمدی نژاد مراحل ترقی را یک به یک طی می کند و از استانداری کرمان به معاونت معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری و عضویت کمیسیون اقتصادی شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد و از آنجا راهی مجلس می شود و بر کرسی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تکیه می زند. اهم سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • نماینده کرمان در مجلس نهم و دهم
  • رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم
  • عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران کشور
  • مدیر بورس منطقه ای کرمان
  • عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار کشور
  • معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان
  • رئیس هیات مدیره شرکت بورس کالا
  • عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران
  • رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری
  • عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه تامین اجتماعی
  • عضو بسیج اساتید کشور

عضویت در بسیج

دکتر پورابراهیمی از معدود نمایندگان مجلس است که مستقیم در چند عملیات جنگی حضور داشته است. او که با پیوستن به بسیج در شانزده سالگی راهی جبهه های جنگ ایران و عراق می شود. به مدت بیش از سه سال در چند عملیات جنگی شرکت داشته است. شرکت در عملیات شکست خورده کربلای چهار که به کشته شدن جمع زیادی از رزمندگان ایران منجر شد از جمله تجارب پورابراهیمی است.

او در بیان خاطراتی از عملیات کربلای چهار در منطقه ام الرصاص عراق،‌ از مشهود بودن لو رفتن عملیات از شب قبل از آغاز عملیات خبر می دهد ولی اشاره به چرایی ادامه عملیات با وجود لو رفتن نمی کند. او می گوید: «به دلیل اطلاع دشمن از حجم عظیم نیروها در خرمشهر ، بیشترین آتش دشمن در شب عملیات بر روی نیروها و خاک خرمشهر ریخته شد و خرمشهر را به صورت کامل زیر آتش گرفت. به نظر می رسید اطلاعات عملیات تا حد زیادی لو رفته بود و دشمن محورها را شناسایی کرده بود دلیل این را هم حضور یگان های ویژه ریاست جمهوری عراق در منطقه بود که با بهترین تجهیزات جنگی مستقر شده بودند و کاملا آماده باش بودند.» او ادامه می دهد: «…در تمام بی سیم ها به گوش می رسید که باید عقب نشینی شود و امکان باقی ماندن ما در منطقه به مفهوم شهادت و یا اسارت بود.» او عضو گردان ۴۱۸ قرارگاه ثارله بوده که در عملیات کربلای ۴ نقش محوری را برعهده داشته است.

پایان جنگ، پایان عضویت پور ابراهیمی در بسیج نبوده چراکه او پس از بازگشت از میدان های جنگ و ادامه تحصیلات به عضویت بسیج اساتید دانشگاه های کشور در می آید تشکلی که چهره هایی همچون محمود احمدی نژاد و حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز عضو آن بوده اند. او در مجلس نیز کوشیده تا حامی بسیج باشد. طراحی طرح توسعه بسیج رسانه ها از جمله این فعالیت ها در مجلس نهم است که به نام پورابراهیمی ثبت شده است.

بیگانه با حقوق بشر و ساکت در ماجرای جنبش سبز

اظهارات، مواضع و کارنامه پورابراهیمی نشان می دهد که آشنایی چندانی با مفاهیم حقوق بشر ندارد. نه تنها در کارنامه او ردی از فعالیتی برای ارتقای حقوق بشر و استیفای حقوق شهروندی یا اعتراضی نسبت به نقض حقوق بشر دیده نمی شود بلکه مواضع او نشان می دهد که دریافت صحیحی از حقوق بشر ندارد. تقاضای گران و سخت کردن زندگی در ایران برای اتباع افغان از جمله مواضع ضد حقوق بشری این نماینده اقتصاددان مجلس ایران است. او برخلاف مبانی حقوق بشر خواهان اخراج اتباع افغان از راه سخت کردن زندگی آنها در ایران است.

در حالیکه اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان و تضییع حقوق شهروندان که به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات در ایران منجر شده و اعتراض های گسترده ای را به همراه داشته،‌ پورابراهیمی در نامه ای به شورای نگهبان از اعمال نظارت استصوابی تشکر کرده و این اقدام آنها را رعایت مر قانون تعریف کرده است. او در این نامه که پس از دریافت تایید صلاحیت اش در انتخابات مجلس نهم به شورای نگهبان ارسال کرده نوشته: «رجاء واثق دارم تلاش های انجام شده در راستای عمل به  وصایای امام راحل و فرامین مقام معظم رهبری در جهت تشکیل بستری مناسب برای ایجاد  شور انتخاباتی و حضور حداکثری مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، برگ پر افتخار دیگری بر صفحات تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی خواهد افزود و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را مأیوس و دلدادگان و شیفتگان انقلاب و ولایت را خشنود خواهد ساخت.»

برای پورابراهیمی،‌ همچون اکثریت اصولگرایان،‌ بر زبان راندن کلمه حقوق بشر زمانی رواست که قرار باشد به آمریکا و اسرائیل فحش دهند. او در نطقی می گوید: «موضوع حقوق بشر و هسته ای بهانه ای بیش نیست. آنها اگر مدافع حقوق بشر هستند چگونه اسرائیل مردم مظلوم فلسطین را کشتار می کند، چگونه عربستان، شیعیان مظلوم یمن را به خاک و خون می کشد و کسی حرفی نمی زند که هیچ از آنها حمایت هم می کنند. مردم مظلوم شیعه نیجریه ای را به چه گناهی می کشند و کسی حرف از حقوق بشر نمی زند، آیا شیعیان نیجریه ای بشر نبودند؟»

فریاد حقوق بشری او یکبار دیگر بلند شد و آن زمانی بود که عربستان شیخ نمر را اعدام کرد او در اعتراض می گوید: «کجایند آنهایی که دم از حقوق بشر در دنیا می زنند تا ببینند که چگونه با خباثت کامل یک رهبر شیعه را مظلومانه به شهادت می رسانند.»

در اظهارات و مواضع پورابراهیمی،‌ اظهار نظری در خصوص جنبش سبز به چشم نمی خورد بنابراین او را می توان از ساکتین جنبش سبز معرفی کرد.

خانواده

اطلاعات چندانی از اعضای خانواده و روابط خانوادگی پورابراهیمی موجود نیست. رسانه ها تنها به نام همسر او بسنده کرده اند. دکتر معصومه کهنوجی همسر اوست. او دارای دکترای قلب و عروق و از پزشکان شناخته شده کرمان است.