درصحن: انتخاب داود محمدی نماینده اصولگرای قزوین به ریاست کمیسیون اصل نود،‌ نشان داد که اصلاح طلبان مجلس دهم،‌ پتانسیل این کمیسیون و اهمیت آن را نادیده گرفته و آن را دو دستی تقدیم اصولگرایان کردند تا تنها روزنه ممکن برای رسیدگی به شکایات مردمی از دستگاه دولتی و قضایی بسته بماند. کمیسیونی که قانونا وظیفه رسیدگی به شکایات مردم را برعهده دارد. کمیسیونی که در مجلس ششم با حضور چهره های شناخته شده اصلاح طلب به کمیسیون پرخبر و فعال تبدیل شده بود. اما در مجلس دهم، به اصولگرایان سپرده شد تا داود محمدی زیر سایه علی لاریجانی رئیس مجلس و عضو کمیسیون اصل نود،‌ هدایت آن را طبق رهنمودهایش برعهده بگیرد.

داود محمدی کیست؟

داود محمدی متولد ۱۳۴۲ در شهر قزوین و در خانواده ای مذهبی است. او پس از اتمام دبیرستان، برای گذراندن لیسانس حقوق قضایی راهی دانشگاه علوم قضایی تهران شد. او پس از اتمام کارشناسی،‌ تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی ادامه داد.

با اتمام تحصیلات که به سال ۱۳۷۳ بازمی گشت، او وارد دستگاه قضایی شد و بعنوان رئیس دادگاه های عمومی بویین زهرا مشغول به کار شد. قضاوت، بازرسی و ریاست ستاد اجرایی فرمان امام در استان زنجان از جمله مهمترین فعالیت های او در دهه هفتاد و هشتاد بود.

در تمام سالهای منتهی به انقلاب و دوران جنگ ایران و عراق او به تحصیل مشغول بوده و هیچ اشاره ای در زندگینامه دست نوشت او به سابقه ای در انقلاب و جنگ اشاره نشده است.

فعالیت های محمدی به حوزه قضایی محدود نمی شود او علاقه زیادی به شاعری دارد و شعر می گوید و در بازی پینگ پنگ مدرک مربیگری بین المللی دارد و سال ها در این حوزه مشغول بوده است.

محمدی اولین بار در مجلس نهم عزم خود را برای ورود به پارلمان جزم کرد و توانست به عنوان منتخب اول راهی مجلس شود. او پس از ورود به مجلس نهم به کمیسیون اصل نود پیوست و به عنوان نایب رئیس کمیسیون و دبیر کمیته اقتصادی این کمیسیون مشغول بود. رسیدگی به پرونده بابک زنجانی از جمله مهمترین وظایف او در مجلس نهم بود.

محمدی اگرچه به اصولگرایان گرایش دارد ولی خود را اعتدال گرا معرفی می کند و در انتخابات مجلس دهم از حمایت ائتلاف امید نیز برخوردار بوده است. خانه کارگر مهمترین تشکل اصلاح طلب حامی داود محمدی در انتخابات مجلس دهم بود و با چنین حمایت هایی در انتخابات مجلس دهم نیز موفق شد آرای مردم قزوین را جلب و به این مجلس راه یابد. محمدی که با پیشنهاد علی لاریجانی به کمیسیون اصل نود پیوسته بود توانست در دومین حضور خود در این کمیسیون، بر صندلی ریاست آن تکیه زند.

سوابق اجرایی و قضایی:

مهمترین سوابق اجرایی و قضایی محمدی به این شرح است:

  • نماینده قزوین در مجلس نهم و دهم
  • رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس دهم
  • مدیر کل بازرسی استان زنجان
  • معاون اجرایی ستاد احیاء و امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان
  • رئیس دادگاه تجدید نظر و معاونت دادگستری استان زنجان
  • دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت المال و دبیر شورای قضایی استان زنجان
  • مشاور عالی تربیت بدنی استان قزوین
  • رئیس شورای دستگاه های نظارتی استان زنجان
  • رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان زنجان
  • رئیس مجمع خیرین ورزشیار استان قزوین
  • مسئول پیگیری و رابط اداره کل بازرسی استان تهران و استان های قزوین و زنجان
  • رییس دادگاه های عمومی آوج و بوئین زهرا
  • رئیس آموزش فدارسیون تنیس روی میز آسیای میانه
  • مشاور ورزشی وزارت مسکن و شهرسازی کشور
  • مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای قزوین و زنجان
  • عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علامه قزوینی
  • مدرس دانشگاه های پیام نور قزوین، ابهر و بوئین زهرا
  • عضو شورای مرکزی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

نقش محمدی در رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها

داود محمدی با ورود به مجلس نهم، به عضویت شورای مرکزی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آمد و طبق قانون وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداها را برعهده داشت. او اگرچه معتقد است که این هیات در بررسی صلاحیت ها،‌ نظارت استصوابی را همچون شورای نگهبان اعمال نکرده ولی وقتی در برابر پرسش خبرنگاری مبنی بر دلایل رد صلاحیت نفر اول علی البدل انتخابات قزوین مواجه می شود ابراز بی اطلاعی می کند.

داود محمدی می گوید: «در انتخابات شوراها نظارت ما نظارت استصوابی نیست. مثلاً رد یا تایید صلاحیت شورهای اسلامی روستاها اصلاً به هیات مرکزی نظارت کشور ارتباطی ندارد و تنها 3 نفر از نمایندگان هیات عالی نظارت استانها حق دخالت و رسیدگی را دارند. در تایید صلاحیت ها پرونده آنهایی که هیات استان صلاحیت شان را تایید کرده است دیگر به هیات عالی کشور ارسال نمی شود و به طور اتوماتیک به عرصه انتخابات وارد می شوند. اما کسانی که در شهرها رد صلاحیت شوند پرونده آنها به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات می آید. پیرامون انتخابات شهر قزوین تمامی عزیزانی که در حال حاضر عضو شورا هستند در استان و توسط هیات عالی استان تایید صلاحیت شده اند و پرونده هیچکدام از آنها به هیات مرکزی نظارت کشور ارسال نگردیده است.»

در واکنش به ادعای محمدی خبرنگار صدای قزوین می پرسد: «پس رد صلاحیت نفر اول علی البدل قزوین چه به صورت انجام شد؟ محمدی در پاسخ می گوید: من این موضوع را از نشریات و رسانه ها شنیده ام و پرونده نامبرده اساساً در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها  مطرح نشده است.»

مثلث شوم تروریسم و ناقض حقوق بشر در منطقه

در پی اغتشاشات ناشی از بی احترامی مجله فرانسوی به پیامبر اسلام، محمدی در نطقی در صحن علنی مجلس، داعش، کشورهای غربی و ملت های مرتجع منطقه را مثلث شوم تروریسم و ناقض حقوق بشر معرفی کرده و می گوید: «دیگر ادعای پوشالی شما برای حمایت از حقوق بشر خریداری ندارد و فریاد حقوق بشرتان با اسپانسرهای رسانه ای گوش فلک را پرکرده است و برای مردم ما بیش از همه روشن و واضح است و تشت رسواییتان از بام گیتی افتاده و دیگر ما در محاسباتمان دچار اشتباه نمی شویم.» محمدی در حالی کشورهای غربی را به نقض حقوق بشر متهم و به آنها حمله می کند که در کارنامه قضایی و نمایندگی اش کمتر اثری از تلاش برای استیفای حقوق بشر در ایران دیده نمی شود. در هیچ یک از نطق های محمدی اعتراضی نسبت به نقض حقوق بشر یا پیگیری حقوق شهروندی دیده نمی شود. نگاهی به وب سایت شخصی او نیز نشان می دهد که تمام تذکرات اش به وزرا و مسولان اجرایی به مسایل محلی محدود و رنگ و بوی تبلیغات دارد.

۹ دی پاسخ حماسی به نیرنگ دشمنان در فتنه ۸۸

داود محمدی در صحن علنی مجلس با گرامیداشت روز ۹ دی، شرکت کنندگان در این راهپیمایی حکومتی را حضور حماسی مردم در پاسخ به ترفندها و نیرنگ دشمنان در حوادث فتنه ۸۸ می خواند و می گوید: « تاکنون پس از انقلاب اسلامی اگرچه موانعی را برای ملت ایران به وجود آورده است اما در نهایت ملت ایران بر عزم خود راسخ‌تر شده‌ است. کینه‌توزی دشمنان انقلاب تا کنون نیک فرجامی را برای کشور و ملت ما به همراه داشته است.» محمدی بعنوان نایب رئیس کمیسیون اصل نود بدون اشاره به نتیجه بررسی شکایت آسیب دیدگان حوادث سال ۸۸، تنها به تایید موضع رهبر ایران بسنده کرده و می گوید: «در این موضوع که چرا عده‌ای موضع صریحی درباره فتنه سال 88 ندارند، باید توجه کرد که ما در نظام جمهوری اسلامی فصل الخطاب همه مسائل را بیانات رهبر معظم انقلاب می‌دانیم. زمانی که رهبری در مورد حوادث سال 88 ورود پیدا کردند و با فتنه نامیدن آن اظهارنظر صریح خود را بیان کردند تکلیف همه مسئولین و مردم مشخص می‌شود و باید همه از این سخنان تبعیت داشته باشند. قطعا عمل نکردن عده‌ای به توصیه‌ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب یک اشتباه محض است واین افراد در هر جایگاهی که باشند، به بیراهه می‌روند.»

اطلاعاتی از روابط خانوادگی داود محمدی با دیگر ارکان قدرت در دست نیست.