درصحن: وقتی رقبا و مخالفین سید محمد خاتمی، در مجلس پنجم، در شوک شکست، به هر دری می زدند تا موتور اصلاحات را از کار بیاندازند، دانه درشت های فراکسیون اقلیت مجلس وقت،‌ بیش از پیش در کنار هم و پشت خاتمی ایستادند تا اصلاحات جان بگیرد. الیاس حضرتی یکی از آن دانه درشت ها بود که با سه دوره حضور در مجلس، از تجربه کافی برای حمایت از رهبر اصلاحات برخوردار بود. آنها موفق شدند با انجام آبستراکسیون و حفظ مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت خاتمی،‌ قدرت جریان اصلاحات را بر رقیب دیکته کنند و در جریان تشکیل اولین شورای شهر و روستا، در برابر زیاده خواهی مخالفان ایستادند و تایید صلاحیت چهره های کلیدی جنبش اصلاحات همچون عبداله نوری، سعید حجاریان و محمد عطریانفر را از مجلس اصولگرای پنجم گرفتند.

 

الیاس حضرتی کیست؟

الیاس حضرتی در سال ۱۳۴۰ در هشترود متولد شد. همه او را به عنوان یک چهره گیلانی می شناسند جایی که با فعالیت در آن به اوج شهرت رسید. با پیروزی انقلاب ۵۷ به سپاه پاسداران ملحق شد. در این راه پدرش نیز او را همراهی کرد و عضو سپاه پاسداران شد. حضرتی پس از مدتی فعالیت در دفتر عقیدتی سپاه پاسداران، به عنوان موسس سپاه گیلان به فرماندهی سپاه این منطقه رسید و مدعی است ارتفاعات استراتژیک مانوت عراق توسط تیپ تحت فرماندهی اش فتح شده است.

حضرتی علاوه بر فرماندهی سپاه گیلان و شرکت در عملیات های نظامی در دوران جنگ ایران و عراق،‌ سابقه بولتن نویسی در دفتر سیاسی سپاه را هم داراست او در این خصوص می گوید: «ما کارمان همین به دست آوردن اخبار بود. دفتر سیاسی سپاه با آقای ظریفیان و سایر دوستان بولتن سیاسی در می‌آوردیم تا اینکه آقای هرندی، شریعتمداری و سلیمی نمین از آنجا به دلیل اختلافات رفتند و ما هم دفتر مطالعات و تحقیقات جنگ را راه انداختیم و اخبار محرمانه را به فرماندهان جنگ می‌دادیم» سابقه ای که بعدها باعث شد تا حضرتی نیز همچون هرندی، شریعتمداری و سلیمی نمین و بقیه کارکنان دفتر سیاسی سپاه به حرفه روزنامه نگاری روی آورند.

با پایان یافتن جنگ، سپاه پاسداران را به قصد کاندیداتوری مجلس، ترک کرد و به نمایندگی از مردم رشت برای اولین بار به مجلس راه یافت و به فراکسیون خط امام مجلس سوم به رهبری مهدی کروبی پیوست. حضرتی از مجلس سوم رابطه نزدیکی با مهدی کروبی پیدا کرد. او از معدود نمایندگان خط امامی مجلس سوم بود که صلاحیت اش برای مجلس چهارم رد نشد و توانست کرسی خود را در مجلس چهارم نیز حفظ کند. در مجلس پنجم وارد فعالیت حزبی شد و با چهره های تاثیر گذار این دوره همچون دکتر راه چمنی، قربانعی قندهاری و ابراهیمبای سلامی، حزب همبستگی ایران اسلامی را راه اندازی کرد. حزبی که پشتوانه برنامه های اصلاحی محمد خاتمی در داخل مجلس بود. و پس از پایان مجلس ششم،‌ به حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی پیوست.

با اتمام مجلس پنجم،‌ او و دکتر راه چمنی نماینده سبزوار که به چهره های شناخته شده ای تبدیل شده بودند پس از سال ها نمایندگی شهرهای رشت و سبزوار تصمیم گرفتند برای مجلس ششم از تهران کاندیدا شوند ولی فکر نمی کردند که در فهرست نهایی اصلاح طلبان تهران قرار نگیرند. چراکه ترافیک ورود به مجلس ششم بالا گرفته بود و رهبران احزاب اصلاح طلب و روزنامه نگاران،‌ به ورود نیروهای تازه تر تمایل بیشتری نشان دادند. با این حال الیاس حضرتی توانست به این مجلس راه یابد.

عضویت در کمیسیون اقتصادی،‌ سبب آشنایی او با شهرام جزایری شد و در دادگاه رسیدگی به پرونده جزایری،‌ نامش در ردیف نمایندگانی که از او پول دریافت کرده اند برده شد هرچند خودش مدعی است که پولی نگرفته فقط کسانی که به او مراجعه می کرده اند را به جزایری معرفی کرده است او در این خصوص می گوید: «شخصاً هیچ پولی از جزایری نگرفته‌ام و فقط چند نفر از مراجعه کنندگانی را که برای مشکلات خود به من روی آورده بودند به جزایری معرفی کردم تا به آنها وام بدهد و مبلغی را که جزایری عنوان کرده احتمالاً مربوط به همین موارد بوده است. در یکی دو مورد افرادی بودند که کارخانه آنها در حال تعطیل شدن بود و قرار بود که کارگران آنها به سمت مجلس بیایند و راهپیمایی کنند و وضعیت نامطلوبی داشتند و تعدادی هم مراجعات فردی بود که در حد مبالغ جزیی از جزایری وام گرفتند.» علی مطهری نماینده تهران نیز در این خصوص گفته که شخصا تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که پولی که حضرتی از جزایری دریافت کرده وام بوده و چندان موضوع مهمی نبوده است. علیزاده وکیل شهرام جزایری نیز با نام بردن از الیاس حضرتی و دیگرانی که از جزایری پول دریافت کرده اند در این خصوص می گوید: اینگونه نبوده که جزایری به هر کسی پول داده انتظار کاری داشته است.

بین مجالس ششم تا دهم،‌ او در مجلس غایب بود تا اینکه بار دیگر در انتخابات مجلس دهم موفق شد تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان دریافت و با همراهی ائتلاف امید بار دیگر به مجلس بازگردد. او از معدود چهره های شناسنامه دار جریان اصلاحات در مجلس دهم و از اعضای کلیدی فراکسیون امید به رهبری محمد رضا عارف است. فراکسیونی که می توانند پرچم دفاع از حقوق و آزادی های شهروندی را در مجلس بالا نگه دارند. حضرتی در آستانه ورود به مجلس دهم با اعتراض نسبت به محرومیت زنان از ورود به ورزشگاهها می گوید: «جای تاسف است که بعد ازسی و اندی سال هنوز درمورد اجرای موسیقی، سینما و هنر مشکل داریم، در حال حاضر در این مراسم  زنان و مردان حضور دارند مگر چه اتفاقی افتاده  که بعضی ها دلواپسند و در مقابل وزارت ورزش وا اسلاما سر داده اند؟، متاسفانه این جو سازی ها باعث شده  بزرگانی که الگو و مرجع ما هستند می گویند بی حجابی زنان از ربا بدتراست.»

همچون بسیاری از نمایندگان مجلس و مدیران، در رشته مدیریت دولتی تحصیل کرده و کارشناسی ارشد گرفته است. حضرتی علاوه بر نمایندگی مجلس سالها ریاست فدراسیون ورزش های رزمی را عهده دار بوده و رابطه نزدیکی با رزمی کاران ایرانی دارد. او دستی هم در رستوران داری دارد و در شمال شهر تهران رستورانی با غذاهای گیلانی دارد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • از بنیان گذران اولیه سپاه پاسداران
  • فرماندهی سپاه رشت
  • فرماندهی لشکر گیلان
  • فاتح ارتفاعات ماءوت عراق
  • نمایده دوره سوم ، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی از رشت
  • نماینده دوره ششم و دهم مجلس شورای اسلامی از تهران
  • نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادوار مختلف
  • ریاست پارلمانی گروه ایران و فرانسه
  • ریاست فدراسیون ورزشهای رزمی (ووشو-کونگ فو-فول کنتاکت-کیک بوکسینگ و…)
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد
  • صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه تعادل

 

روزنامه نگاری و فرار از تیغ توقیف

بسیاری از نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خود هفته نامه و ماهنامه منتشر می کنند تا تریبونی برای بیان دیدگاههای خود داشته باشند، اما کمتر نماینده ای بصورت حرفه ای به کار روزنامه نگاری روی می آورد. الیاس حضرتی از معدود نمایندگانی است که سال هاست در سطح ملی روزنامه ای منتشر می کند و توانسته در این حرفه پایدار بماند.

با شروع مجلس ششم که با شکوفایی مطبوعات در ایران همراه بود،‌ حضرتی روزنامه اعتماد را راه اندازی کرد. روزنامه ای اصلاح طلب که توانسته از تیغ توقیف فرار کند هرچند دوبار به صورت موقت توقیف شده است.

روزنامه نگاری و شناخت آسیب های توقیف مطبوعات، حضرتی را به یکی از مدافعان آزادی رسانه ها تبدیل کرده به طوری که با ورود به مجلس دهم وقتی با توقیف روزنامه قانون و وب سایت جهان نیوز متعلق به تندروترین طیف جناح اصولگرا مواجه شد لب به اعتراض گشوده و می گوید:  «معتقدم نسبت به رسانه‌ها رویکرد خوبی نداشته و نداریم، اگر روند قضایا به همین شکل پیش برود شاهد نابودی رسانه‌ها براساس محافظه‌کاری و احتیاط بیش از حد خواهیم بود. با روند فعلی رسانه‌ها طمع و مزه شیرینی مطالب‌شان را از دست می‌دهند. ما معتقد نیستیم که نباید خط قرمز وجود داشته باشد بلکه خط قرمز وجود دارد و در عین حال اعتقاد داریم خط قرمزها باید استاندارد، محدود و تعریف‌ شده باشد. اصل بر تعطیلی و توقیف نیست، اصل بر تذکر و تنبیه است؛ شعار ما این است تنبیه آری، توقیف هرگز. هم هیات نظارت بر مطبوعات اختیار قانونی برای توقیف دارد و هم دادستانی طبق قانون می‌تواند رسانه‌ای را توقیف کند اما خواهش ما این است که هیات نظارت و دادستانی از اختیار خود استفاده نکنند؛ هر دو نهاد بزرگوار اگر رسانه‌ای تخلفی کرد که ما مدافع آن نیستیم پرونده را به دادگاه صالحه که همان دادگاه مطبوعات است ارجاع دهد تا با حضور هیات‌ منصفه و وکیل شاکی و متشاکی پرونده رسیدگی شود تا ما بتوانیم آرامش و امنیتی را در فضای رسانه‌ای احساس کنیم.» او هم اکنون علاوه بر صاحب امتیازی روزنامه اعتدال،‌ امتیاز روزنامه تعادل را نیز داراست.

 

جنبش سبز و همراهی با مهدی کروبی

هم در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و هم در انتخابات ۸۸ از حامیان مهدی کروبی بود. حضرتی در سال ۸۸ ریاست ستاد انتخاباتی تهران مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی را در تهران عهده دار بود. او در تمام اتفاقات پس از خرداد ۸۸ در کنار جنبش سبز ایستاد و هنوز از هر تریبونی تقاضایش مبنی بر رفع حصر رهبران جنبش سبز را اعلام می کند. او از جمله چهره های سیاسی است که به صراحت شورای نگهبان را مقصر اتفاقات سال ۸۸ معرفی کرده و معتقد است اعضای این شورا،‌ انتخابات را به آتش کشیدند و می گوید: «شورای نگهبان داور مسابقه بود. اگر یکی از داوران در یک بازی حساس در وسط مسابقه به نفع تیم مقابل سخنرانی کند و با جعبه شیرینی به سمت آن تیم برود، بازی را قطعاً به آتش می کشاند. آتشی که توسط هیچ یک از اعضای دو تیم قابل اطفاء نیست! آیا در انتخابات ۸۸ طرفی که شورای نگهبان به سمتش رفت، عالم و سخنران کم داشت که عده ای از حقوقدان های شورای نگهبان به نفع آن سخنرانی کردند؟ آیا این به معنای به آتش کشیدن بازی نیست؟»

پیگیری اتفاقات سال ۸۸ توسط روزنامه تحت مدیریت اش، به توقیف روزنامه اش منجر شد. روزنامه  اعتماد در 10 اسفند 1388 به دستور هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف موقت شد. علت توقیف «تخلف از حدود مطبوعات» و تکرار و اصرار بر تخلفات قانونی اعلام شد. روزنامه اعتماد از چند ماه قبل از توقیف، از سوی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم هشت بار تذکر گرفته بود. اما این روزنامه دو گزارش درباره فیلم حادثه حمله به کوی دانشگاه که بی بی سی فارسی آن را پخش کرده بود، نوشت. اعتماددر صفحه اول گزارشی را با عنوان «پیشنهاد نمایش فیلم کوی دانشگاه در کمیته حقیقت‌یاب مجلس» چاپ کرده که نظرات نمایندگان مجلس در آن بود.

 

خانواده و سرمایه گذاری در سینما

پدرش در نانوایی سپاه پاسداران خدمت می کرد و پسر ارشد اش به سینما روی آورده است. علی حضرتی ۲۴ ساله بعنوان سرمایه گذار فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن در جشنواره فیلم فجر خود را مطرح کرد. احتمالا سرمایه گذار اصلی این فیلم را باید الیاس حضرتی دانست تا پسر ۲۴ ساله اش. پسری که هنوز مجوز تهیه کنندگی را تهیه نکرده است.