در صحن: امیر خجسته نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه همدان در استان همدان است.

او که خود سابقه مدیریت بر سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان را در کارنامه خود دارد، از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بود؛ طرحی که از‌‌ همان آغاز با مخالفت‌های بسیار بویژه از سوی رییس وقت بنیاد شهید، «زریبافان» مواجه شد و اتهامات دو طرف به یکدیگر تا آنجا پیش رفت که زریبافان گفت: «آن نماینده‌ای که امروز بحث تحقیق و تفحص را مطرح کرده است در دوران مدیریتش بر بنیاد شهید و امور ایثارگران با پول خانواده‌های شهدا سکه می‌خریده و به مردم شهرش می‌داده تا در انتخابات مجلس پیروز شود و خود فردی متخلف در بنیاد شهید بوده است که من به همین دلیل وی را عزل کرده‌ام و او امروز طرح تحقیق و تفحص را به راه انداخته است.»

بدیهی است که مخاطب این سخنان، امیر خجسته نماینده همدان فرض شد اما ظاهرا عزل خجسته از بنیاد شهید، چندین ماه قبل از انتخابات انجام شده بود و صحت این سخنان در آن زمان چندان مورد وثوق نبود. هرچند به نظر می‌رسد که پس از تغییر رییس بنیاد شهید و رفتن زریبافان، رویکرد امیر خجسته نیز نسبت به این ماجرا تغییر کرد. او در تیر ماه ۹۳ با اعلام پایان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: «در این مدت گروهی سعی کردند توپ را در زمین بنیاد بیاندازند ولی نمی‌دانستند که ما در یک مسیر هستیم. خواسته ما این است درعین‌ حال که آرامش در بنیاد شهید و امور ایثارگران حفظ شود قوانین نیز مطابق با آیین‌نامه مجلس رعایت شود. بنابراین نتایج تحقیقات به عمل آمده حکم اسناد محرمانه‌ای را دارند که نباید جز به مجلس انتقال داده شوند.» و چنین است که هنوز هم پس از گذشت قریب به دو سال، سرنوشت این طرح نامعلوم است و پس از هزینه‌های بسیار و تحقیقات گسترده، بالاخره کسی متوجه نشد که چه در بنیاد شهید گذشت.

امیر خجسته در پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ در خانواده‌ای مذهبی درشهرستان همدان دیده به جهان گشود. پدر او کشاورز ساده‌ای بود و خانواده‌اش از این طریق امرار معاش می‌کردند. در سال‌های قبل از انقلاب ۵۷، در جلسات مخفیانه علیه حکومت شرکت و در پخش جزوات همکاری می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب و به دنبال آن وقوع جنگ در سال ۱۳۵۹ به جبهه‌های جنگ رفت و پس از اینکه چندین بار مجروح شد، به اسارت نیروهای عراقی درآمد و این دوران هشت سال به درازا کشید. او سختی‌های این دوران را در کتاب “۲۸۸۸ روز آن سوی فرات” شرح داده است.

خجسته از جمله نمایندگانی است که معتقد است برای حل مشکلات پایتخت، بهترین گزینه انتقال پایتخت به شهری دیگر است، بویژه آن که همدان در کنار سمنان و پردیس، به عنوان گزینه‌های انتقال پایتخت مطرح هستند.

وی همچنین دغدغه حفظ بناهای تاریخی را حداقل در سخنان خود ابراز نموده است. هنگامی که جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی همدان در اعتراض به تخریب آثار تاریخی این استان به مجلس رفتند و در دیدار با امیر خجسته، نگرانی‌هایشان را درباره بی توجهی به تخریب آثار تاریخی استان همدان بیان کردند، خجسته در پاسخ گفت: «بناهای تاریخی ناموس ما هستند و از آنها دفاع خواهیم کرد.»

از دیگر مسایل مورد توجه نماینده همدان در مجلس، می توان به موضوع واردات خودرو لوکس در جزیره ابوموسی اشاره کرد، یکی دیگر از ماجراهایی که در دولت احمدی نژاد کلید خورد و مسایل پشت پرده آن، تبدیل به گره کوری شده، که کسی را یارای گشودن آن نیست. درست همان روزهایی که در هر خیابان شهر یک پورشه خودنمایی می‌کرد، امیر خجسته گفته بود که «اسناد واردات ۵۰۰ دستگاه خودرو با ارز مرجع را محو کرده‌اند.»

رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی، از جمله نمایندگان اصول گرا و عضو فراکسیون اکثریت رهروان ولایت است.