درصحن: در اوج اعتراضات مردمی به تقلب انتخاباتی سال ۸۸، یک نماینده دست در دست محمود احمدی نژاد، برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، وارد نیویورک شد. اما حضور او در نیویورک و قدم زدن میان حامیان جنبش سبز نشان می داد که این حضور نه به منزله همراهی تشریفاتی رئیس جمهور وقت، بلکه برای جمع آوری اطلاعات از میزان و کیفیت اعتراضات ایرانیان خارج از کشور در حواشی اجلاس سازمان ملل باشد. روزهایی که جمع گسترده ای از ایرانیان خارج از کشور با تجمع در نیویورک، به ضرب و شتم و کشتار فعالان جنبش سبز در خیابانهای تهران و شیراز و اصفهان و … دست به اعتراض زده بودند. این نماینده کسی نبود جز فریدون حسنوند مدیر کل اطلاعات اندیمشک که با ورود به مجلس در حلقه یاران محمود احمدی نژاد قرار گرفته بود.

فریدون حسنوند کیست؟

در روزهایی که نمایندگان مجلس ششم با نطق ها و سخنرانی های پی در پی انتقادات تندی را متوجه نهادهای غیردموکراتیک همچون بیت رهبری و سپاه پاسداران و شورای نگهبان،‌ می کردند، صدایی از ردیف های آخر صحن علنی مجلس در حمایت از آیت الله خامنه ای رهبر ایران بلند شد،‌ صاحب صدا را کمتر کسی می شناخت. نماینده ای سیه چرده و لاغر از استان خوزستان. او فریدون حسنوند نماینده تازه راه یافته به مجلس ششم بود. کسیکه قبل از ورود به مجلس ششم،‌ در مقام مدیرکل اطلاعات اندیمشک، بعنوان ماموری اطلاعاتی انجام وظیفه می کرد. اما آنچه او را راهی مجلس کرد، شهرت اش به مداحی اش در شهر بود. حسنوند در حالی در مقام مخالف جنبش اصلاحات در مجلس معرفی شد که قبل از نمایندگی در اندیمشک، همسرش بعنوان کاندیدای اصلاح طلب، راهی شورای این شهر شده بود.

او زاده ۱۳۴۴ در اندیمشک است. از کودکی در محیط های مذهبی این شهر رشد کرد و علاقه زیادی به مداحی و روضه خوانی داشت. پس از دو دهه فعالیت در سپاه و اطلاعات راهی مجلس شد. در مجلس ششم در پرونده مشهور «شهرام جزایری» نامش در مطبوعات پیچید. او یکی از نمایندگانی بود که از شهرام جزایری پول دریافت کرده بود ولی به دلیل تعلق اش به اصولگرایان نه پرونده دریافت های مالی اش از جزایری بررسی شد و نه تاثیری در ادامه فعالیت سیاسی اش گذاشت. با ردصلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس هفتم، بی دردسر برای بار دوم راهی مجلس شد و نمایندگی اش را تا پایان دوره هشتم ادامه داد. در انتخابات مجلس نهم در حالیکه پیونداش با محمود احمدی نژاد گسترده تر شده بود توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. حسنوند اگرچه در دقیقه نود موفق شد تایید صلاحیت اش را از شورای نگهبان دریافت کند ولی زمان تبلیغات انتخاباتی را از دست داده بود و نتوانست برای چهارمین دوره متوالی راهی مجلس شود. بازماندن اش از مجلس نهم به دریافت حکم استانداری بوشهر ختم شد. در حالیکه دو سال به پایان دوره محمود احمدی نژاد بیشتر باقی نمانده بود،‌ او با حکم احمدی نژاد راهی بوشهر شد اما استانداری او زیاد دوام نیافت چراکه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی از این مقام خلع شد تا خود را برای بازگشت به مجلس آماده کند. در نهایت او در انتخابات مجلس دهم شرکت کرد و به مجلس راه یافت و برکرسی ریاست کمیسیون انرژی تکیه بزند تا خوشحالی زنگنه وزیر نفت دولت روحانی از پایان یافتن عمر ریاست وزیر نفت محمود احمدی نژاد از ریاست کمیسیون انرژی یکی دیگر از یاران محمود ریاست این کمیسیون را از آن خود کند هرچند سوابق مالی حسنوند نشان می دهد که احتمالا مشکلی با زنگنه پیدا نخواهد کرد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • چهار دوره نماینده مردم شریف شهرستان اندیمشک در دوره های ششم . هفتم . هشتم و دهم
  • استاندار بوشهر
  • مشاور وزیر نفت و مجری بیع متقابل گاز رسانی به روستاها و شهرهای کم جمعیت کل کشور
  • عضو شورای عالی خلیج فارس
  • عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم
  • عضو کمیسیون انرژی مجلس هفتم و هشتم
  • عضو کمیته تربیت بدنی و خانواده مجلس
  • عضو ناظر بین المجالس
  • عضو کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی
  • عضو کمیته رسانه مجلس شورای اسلامی
  • عضو هیئت مدیره پارس جنوبی
  • عضو ناظر اجلاس اوپک
  • رئیس کمسیون انرژی مجلس دهم
  • مدیرکل اطلاعات اندیمشک
  • عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

جنبش سبز و تقاضای محاکمه رهبران آن

فریدون حسنوند نه از آن جهت که در ردیف نمایندگان اصولگرای حامی احمدی نژاد بحساب می آمد بلکه بعنوان نماینده ای با سابقه ای اطلاعاتی و حفظ روابط کاری با این نهاد،‌ تلاش هایش در طول اعتراضات مردمی،‌ در جهت سرکوب فعالان جنبش سبز بوده است. اعتراضات او در مجلس و بیرون مجلس و تحرکات اش نه از موضع یک نماینده مجلس بلکه از موضع یک عنصر اطلاعاتی قابل ارزیابی است. بسیاری از نمایندگان در جریان جنبش سبز علیه مردم موضع گرفتند تا موقعیت خود را در مجموعه حاکمیت تحکیم ببخشند ولی حسنوند به وظیفه اطلاعاتی اش عمل می کرد. او که در جریان اعتراضات حامیان جنبش سبز در نیویورک حضور یافته بود میان معترضان به رصد اطلاعاتی مشغول بود و پس از بازگشت از نیویورک در سخنانی در صحن علنی مجلس، فعالان خارج کشور جنبش سبز را با نام،‌ سرسپردگان استکبار می خواند و می گوید: «…از جمله دیگر اقدامات این جریان، براندازی نظام با طراحی استکبار و سرویس‌های اطلاعاتی نظیر کودتای 18 تیر، کودتای تحصن در مجلس و خروج از حاکمیت، فتنه برنامه‌ریزی شده انتخابات 88، کشف فایل صوتی مذاکرات یکی از سران فتنه در ملاقات با دیکتاتورهای منطقه قبل از انتخابات 88 که ننگی بر پیشانی این جریان است، نفوذ در بدنه نظام و دادن اطلاعات فوق محرمانه پروژه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور به بیگانگان، کودتای فرهنگی مطبوعاتی به همراهی با ضد انقلاب و رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و عملیات رسانه‌ای برای براندازی، دریافت دلارهای عربی و آمریکایی برای تضعیف ارکان نظام، ناگوارترین رویداد ضد مذهبی تاریخ انقلاب یعنی هتک حرمت به حضرت سیدالشهداء (ع) در عاشورای حسینی و اهانت به اعتقادات مذهبی مردم که ماحصل آن ظهور انقلاب سوم در حماسه 9 دی بود.»

او در این نطق از محسن کدیور،‌ رمضان زاده، پیرمو‌ذن،‌ موسوی خوئینی، مسعود بهنود،‌ فاطمه حقیقت جو، فریبا داودی مهاجر،‌ علی مزروعی، گرامی مقدم، مهاجرانی و… به اسم بعنوان خائن نام می برد تا رسالت اطلاعاتی خود را ایفا کرده باشد.

حسنوند از جمله نمایندگانی است که در جریان جنبش سبز با امضای نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار محاکمه و مجازات فوری رهبران و فعالان جنبش سبز می شود.

خانواده فریدون حسنوند

در وب سایت شخصی اش، خانواده فریدون حسنوند اینگونه معرفی شده است: «همسر ایشان ۵ سال مسئول بسیج خواهران بود و سال ها به عنوان مسئول واحد امور تربیتی و هسته گزینش آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک، مشغول به فعالیت بود. برادرانش از رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس بودند و خواهرانش از اعضای بسیج، که در ستاد پشتیبانی جنگ در شهرستان فعالیت می کردند که هم اکنون نیز به فعالیت فرهنگی و مذهبی خود ادامه می دهند.» اطلاعاتی که او از همسرش می دهد نشان می دهد که همسرش نیز از عناصر وزارت اطلاعات است که در هسته های گزینش مشغول بوده است ولی او از نیروهای چپ اطلاعات شناخته می شود که با حمایت اصلاح طلبان اندیمشک به شورای شهر راه یافت.