درصحن: زنگ مجلس دهم با حضور منتخبان مردم و مسوولان کشوری و لشگری به صدا درآمد. در جلسه افتتاحیه عبدالرضا هاشم زایی بعنوان مسن ترین نماینده مجلس دهم ریاست جلسه را برعهده گرفت و مصطفی ذوالقدر نماینده میناب بعنوان دیگر نماینده مسن مجلس در نقش نایب رئیس،‌ و خانم ها فاطمه حسینی و سمیه محمودی بعنوان جوانترین نمایندگان مجلس در نقش منشی،‌ هاشم زایی را در اداره جلسه همراهی کردند.

به گزارش درصحن، پس از قرائت پیام رهبر ایران توسط رئیس دفتر ایشان،‌ محمدی گلپایگانی،  که نمایندگان را به ایستادگی در برابر استکبار و پیگیری اقتصاد مقاومتی فراخواند،‌ رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی به تشریح روند برگزاری انتخابات پرداخت. رحمانی فضلی بعنوان مسول اجرای انتخابات،‌ انتخابات مجلس دهم را بر محکمات شرعی،‌ قانونی و اخلاقی برشمرد و گفت: مشارکت حداکثری،‌ قانون محوری،‌ رعایت حق الناس و حفظ امنیت،‌ چهار استراتژی انتخاباتی وزارت کشور بود که با موفقیت محقق شد.

اختلاف نظر با شورای نگهبان باقی است

رحمانی در گزارش انتخاباتی به ابطال انتخابات خانم مینو خالقی منتخب سوم اصفهان اشاره کرد و گفت: اختلاف نظر میان دولت و شورای نگهبان در این خصوص باقی است لذا دولت برای حل مشکل،‌ موضوع را به ارگانهای مسول ارجاع داده و طرح استفساریه مربوطه را نیز تقدیم کرده و منتظر تصمیم گیری نهادهای مسول هستیم.

او در بیان گزارش آماری انتخابات گفت: ۴۸ درصد رای دهندگان زن و ۵۲ درصد مرد بوده اند. به گفته رحمانی فضلی، ۳۱ درصد رای دهندگان از جامعه روستایی و ۶۹ درصد رای دهندگان از جامعه شهری بوده اند. او سن ۴۵ درصد رای دهندگان را بین ۱۸ تا ۳۵ سال و سن ۳۷ درصد را بین ۳۶ تا ۵۵ سال و سن ۱۸ درصد را بالای ۵۵ سال عنوان کرد.

پس از گزارش وزیر کشور، نمایندگان با سوگند به ایفای وظایف نمایندگی، مراسم تحلیف را به جا آوردند. سوگندی که رهبر ایران در پیام اش آن را سرفصل وظایف نمایندگان عنوان کرد و گفت نمایندگان با ایفای درست وظیفه قانونگذاری و نظارت می توانند جایگاه مجلس را در راس امور حفظ کنند.

روحانی: اجرای قانون، هرچند تلخ،‌ الزامی است

حسن روحانی رئیس جمهور، پس از پایان مراسم تحلیف،‌ پشت تریبون مجلس قرار گرفت و با تاکید بر اینکه میزان رای ملت است، گفت: مردم خواهان بهبود وضع اقتصادی شده اند و ما برای رسیدن به رشد اقتصادی مناسب مسولیم. روحانی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد را نیازمند وحدت نمایندگان مجلس،‌ دولت، دستگاه قضایی و نیروهای نظامی دانست و همه را به این اتحاد فراخواند.

او رشد اقتصادی را نیازمند ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت برای جذب چنین سرمایه ای باید به اقتصاد درون و برون گرا و الزامات آن تن دهیم.

رئیس جمهور وحدت بین مردم، هماهنگی قوا،‌ رعایت خطوط قرمز و شایسته سالاری را حلال مشکلات پیش روی کشور دانست و گفت ما نیاز به همکاری داریم.

او مجلس را به توجه بیش از پیش به کیفیت قانونگذاری فراخواند و گفت از کمیت پرهیز کنید و با استفاده از تجارب ادوار گذشته و دانش انجمن های تخصصی استفاده کنید تا کیفیت قوانین بالا رود.

با پایان یافتن سخنان حسن روحانی،‌ میهمانان جلسه را ترک کردند تا نمایندگان قرعه کشی برای انتخاب شعبات بررسی اعتبارنامه ها آغاز کردند. پس از تعیین شعب بررسی کننده اعتبار نامه ها،‌ نمایندگان مجلس را به سمت مرقد بنیانگذار انقلاب ترک کردند. نمایندگان در جلسه بعد هیات رئیسه موقت را تشکیل خواهند داد. هیات رئیسه موقت تا پایان بررسی اعتبارنامه ها،‌ مسولیت اداره مجلس را برعهده دارند.