درصحن-مصطفی خسروی: تکیه احمد جنتی آخرین راه یافته تهران به مجلس خبرگان بر کرسی ریاست، بیش از هر چیز مرهون قدرشناسی اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان از هبه ای است که احمد جنتی با رد صلاحیت گسترده رقبایشان به آنها هدیه کرد. اکثریت نمایندگانی که دیروز رای خود را به نام او به صندوق ریختند در انتخاباتی بدون رقیب به این مجلس راه یافته اند، نمایندگانی که قبل از برگزاری انتخابات،‌ با رای احمد جنتی و دیگر فقهای شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات و مسوول تعیین صلاحیت کاندیداها، عملا به این مجلس راه یافته بودند.

درصحن هفتم بهمن ماه سال گذشته در گزارشی تحت عنوان «خبرگان پنجم را فقهای شورای نگهبان انتخاب کردند»، انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان را فاقد عنصر رقابتی دانسته و توضیح داده بود که از هم اکنون ترکیب مجلس خبرگان پنجم مشخص شده، چراکه انتخابات در ۸ استان بدون رقیب برگزار شد. یعنی تعداد نامزدان با تعداد کرسی های آن استان یکی بود. در این استانها چه انتخابات برگزار می شد چه برگزار نمی شد، پیروز انتخابات تعیین شده بود. در ۱۶ استان تعداد کاندیداها تقریبا با تعداد کرسی ها برابر بود برای مثال برای پنج کرسی استان آذربایجان شرقی ۶ کاندیدا باقی مانده بود. در ۷ استان دیگر دو کاندیدا بیشتر از تعداد کرسی ها وجود داشت، یعنی اعلام شده بود مردم از میان دو یا سه سیب می توانند یک سیب انتخاب کنند.  تنها در ۴  استان قم، اصفهان، تهران و البرز یک رقابت حداقلی وجود داشت آنهم نه رقابت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بلکه رقابت میان طیف های تندرو و میانه روی اصولگرا (به استثناء تعداد انگشت شماری از کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصلاح طلب) از این رو ۵۱ رای دیروز مجلس به احمد جنتی را باید آراء نمایندگان بی رقیب خبرگان و قدردانی آنها از هبه عنوان نمایندگی این مجلس به این افراد دانست.

از سوی دیگر، انتخاب نفر آخر لیست راه یافته تهران به ریاست مجلس خبرگان را باید قدرشناسی و لبیک اکثریت نمایندگان این مجلس از مقام رهبری برای اعطای عناوین نمایندگی و ریاست نهادهای انقلابی به آنها دانست. رهبر ایران دیروز قبل از رای گیری با ارسال پیامی به نمایندگان عنوان کرد که «حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور» مسوولیت نمایندگان مجلس خبرگان است و نمایندگان، دقایقی بعد با رای به احمد جنتی نشان دادند که پیام رهبر ایران را دریافته و دبیر شورای نگهبان که وظیفه حراست از اسلام و قانون اساسی را برعهده دارد را به ریاست خبرگان برگزیدند تا صدایی غیر انقلابی از مجلس خبرگان شنیده نشود.

اینکه وظیفه نظارت بر رهبر ایران (طبق قانون اساسی) را به کسانی واگذار کنی که از سوی رهبری،‌ مسوولیت نهادی را عهده دار شده اند،‌ خروجی اش نمی تواند چیزی غیر از تعبد آنها از مقام رهبری و عدول از وظیفه نظارتی باشد. چگونه مقام درجه چندم یک سیستم می تواند بر عالی ترین مقام کشور نظارت کند؟ تا زمانیکه نمایندگان خبرگان از میان نمایندگان رهبری در نهادهای حکومتی، توسط منتخبان رهبری در شورای نگهبان دست چین می شوند،‌ جز امثال احمد جنتی نمی تواند بر این مجلس ریاست کند. جنتی از جنس یزدی،‌ مهدوی کنی و مشکینی است و هم طراز وزن مجلس خبرگان.

رد صلاحیت آیت الله عباس قائم مقامی بعد از تایید صلاحیت به دلیل انجام مصاحبه ای انتقادی،‌ نمونه ای روشن از چرایی انتخاب احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان است. این مجلس عصاره فضایل شورای نگهبان و بیت رهبری است و لاجرم ریاست اش باید از جنس احمد جنتی باشد.

نمایندگان مجلس امروز کنترل خبرگان را به خادمان رهبری در نهادهای حکومتی واگذار کردند تا عملا بر وظیفه نظارتی این مجلس بر رهبر ایران خط بطلان بکشند. ترکیب هیات رئیسه و مسوولیت های آنها در نهادهای حکومتی به دستور مقام رهبری به این شرح است:

 

۱- رئیس: احمد جنتی- دبیر شورای نگهبان،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و امامت جمعه تهران، جملگی منصوب از سوی رهبر ایران

۲- نایب رئیس اول: موحدی کرمانی،‌ نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام جمعه تهران جملگی منصوب از سوی رهبر ایران

۳- نایب رئیس دوم: هاشمی شاهرودی، عضو فقهای شورای نگهبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ رئیس شورای حل اختلاف قوای سه گانه،‌ رئیس سابق قوه قضاییه جملگی منصوب از سوی رهبر ایران

۴- منشی: احمد خاتمی،‌ امام جمعه تهران، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، منصوب از سوی رهبر ایران

۵- منشی: دری نجف آبادی،‌ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، امام جمعه اراک و وزیر سابق اطلاعات با تایید رهبر ایران

۶- کارپرداز مالی: رئیسی،‌ تولیت آستان قدس رضوی منصوب رهبر ایران

۷- کارپرداز فرهنگی حسینی بوشهری امام جمعه قم، رئیس حوزه علمیه قم منصوب رهبر ایران