درصحن: لحظاتی پیش با نطق اختتامیه علی لاریجانی رئیس مجلس، دوره نهم مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد و ۷۵ درصد نمایندگان این دوره که به مجلس دهم راه نیافته اند، حداقل برای مدت چهار سال با مجلس خداحافظی کردند. علی لاریجانی در نطق پایانی،‌ مجلس نهم را مجلسی گوش به فرمان رهبر و مقاوم در برابر استکبار جهانی خواند و از روحیه مقاومت و ایستادگی نمایندگان در بحران های منطقه ای تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار درصحن،‌ علی لاریجانی در سخنان پایان به مقایسه مجالس قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: چهار مشخصه مجالس قبل از انقلاب، بی توجهی به دین مبین اسلام، بی توجهی به عزت و منافع ملی در برابر استکبارگران،‌ عدم ارتباط با مردم و روی کار آمدن از انتخاباتی دروغین بود، حال آنکه مجالس بعد از انقلاب در فضایی شکل گرفت که بنیانگذار انقلاب مجلس را در راس امور می خواند، قانون در حکم ناموس نظام رسمیت یافت، مجلس برخلاف مجالس قبل از انقلاب که بزک کننده ظاهر دولت بود در مسایل دولتی نظارت داشت، نمایندگان از بطن مردم بیرون آمدند و در برابر استکبار مقاومت نشان دادند.

او با برشمردن دستاوردهای مجلس نهم، امور اقتصادی و اجتماعی را اولویت نمایندگان مجلس نهم دانست و گفت مجلس نهم سه اصل مغفول مانده قانون اساسی یعنی اصل هشتم که به امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد،‌ اصل ۲۵ که به ممنوعیت استراق سمع توجه کرده و اصل ۱۶۸ که جرم سیاسی را به رسمیت شناخته، با تصویب قوانین مناسب اجرایی کرد.

علی لاریجانی ویژگی های نمایندگان مجلس نهم را که اکثریت شان از گرفتن رای اعتماد مجدد از مردم،‌ شکست خورده اند را اینگونه برشمرد:

  • تعبد از راه و رسم رهبری
  • مقاومت در برابر استکبار
  • ایستادگی در بحران های منطقه ای
  • اتخاذ تصمیمات سنجیده در موضوع هسته ای و موشکی
  • همراهی با سایر قوا
  • اولویت بخشی به اقتصاد مقاومتی

پیش از سخنان علی لاریجانی گزارش تفریق بودجه و گزارش عملکرد نظارتی مجلس نهم قرائت شد.