درصحن: چند سال پیش مجلس قانونی تصویب کرد که براساس آن استفاده ابزاری از زنان در تبلیغ کالاها و محصولات ممنوع شد اما ظاهرا استفاده ابزاری از اقلیت ها در سفرها و دیدارهای دیپلماتیک به رویه ای در سیاست حفظ ظاهر در روابط خارجی دولت و مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است بطوری که در هر سفر یا دیدار خارجی تلاش می شود یک نفر از فراکسیون زنان و یک نفر از اقلیت های دینی تزیین کننده ترکیب هیات ایرانی باشد. یوناتن بت کلیا نه تنها این نقش را به خوبی در چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایفا کرده و بلکه با در اختیار گرفتن عنوان سخنگوی کمیته حقوق بشر مجلس ایران در سازمان جهانی بین المجالس، وظیفه پاسخگویی به ناظران بین المللی را هم در اختیار گرفته است.

 

یوناتن بت کلیا کیست؟

او متولد ۱۳۳۰ در شهر ارومیه است. در رشته مدیریت هتلداری از دانشگاه علامه طباطبایی لیسانس گرفته و گفته می شود به زبان های انگلیسی،‌ آذری و آشوری تسلط دارد. برای اولین بار او در سال ۱۳۷۸ به نمایندگی از اقلیت آشوری و کلدانی پا به مجلس ششم گذاشت و توانست کرسی خود را برای پنج دوره متوالی حفظ کند. او درحالی برای ورود به مجلس دهم آماده می شود که دبیرکل اتحادیه جهانی آشوری ها در تهران نیز شناخته می شود. او علاوه بر نمایندگی مجلس به فعالیت اقتصادی هم مشغول است و همزمان مدیرعامل شرکت انتشاراتی ایلونا و مدیرعامل شرکت ساختمانی تهران ماگان نیز است.

اقلیت های دینی هر یک در مجلس یک نماینده دارند ولی یوناتن بت کلیا و مواضع او در دفاع از نظام جمهوری اسلامی به حدی مورد توجه مقامات حکومتی است که در هر سفر بین المللی او یک پای ثابت هیات ایرانی است. در بیشتر دیدارهای بین المللی علی لاریجانی رئیس مجلس او حضور دارد تا نشان دهد ایران به حقوق اقلیت های دینی بها می دهد و آنها در عالی ترین سطح حکومتی حضور دارند.

کمتر می توان نطقی از نمایندگان اقلیت های دینی خصوصا یوناتن بت کلیا پیدا کرد که انتقادی متوجه حکومت کرده باشد چرا که اصولا آنها نقشی فراتر از تزئین مجلس به وجود اقلیت های ادیان ندارند. او در یکی از انتقادی ترین نطق هایش در مجلس که خلاف رویه جاری اش تلقی می شد به اشغال یک کلیسا توسط یک هیات مذهبی در تهران اعتراض کرده و می گوید: «قریب به دو سال است که گروهی در لوای هیات مذهبی، به بهانه تاسیس و بنای حسینیه، زمین متعلق به کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی در خیابان پاتریس لومومبای تهران را به صورت غیر قانونی تصرف کرده‌اند و با وجود مراجعات مکرر و بررسی متعدد مسئولان، به تصرفات غاصبانه خود ادامه داده و ادعای دین‌داری هم می‌کنند». او پس از ایراد این نطق در صحن علنی مجلس در گفتگویی با روزنامه شرق انتقادات اش را وسعت بخشیده و می گوید: «اگر ما کافریم، در این مجلس چکار می‌کنیم؟»

 

نماینده اقلیت آشوری و نقض حقوق بشر

یوناتن بت کلیا پس از ۱۶ سال حضور در مجلس بدون هیچ پرسشی در خصوص دلیل محرومیت اقلیت ها از حضور در هیات رئیسه مجلس،‌ حضور در هیات دولت و تکیه بر کرسی های مهم مدیریتی،‌ نه تنها از نقض حقوق اقلیت ها ناراحت نیست و آن را بیان نمی کند بلکه وقتی احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارشی نسبت به نقض حقوق اقلیت ها در ایران اعتراض می کند برآشفته شده و در نطقی او را به دروغ گویی متهم کرده و می گوید: «مدعیان دروغین حقوق بشر باید بدانند اقلیت‌های دینی ایران پشتوانه بزرگی به نام قانون اساسی دارند و تمامی حقوق آن‌ها در آن درج شده است». او توضیح نمی دهد که آیا اقلیت های دینی ساکن ایران نیز همین تفکر را دارند یا نسبت به محرومیت های اجتماعی گسترده معترض اند.

یوناتن بت کلیا حتما به زندانهای ایران سرنزده و بهایی های داخل زندان ها را ندیده و از درد دل آنها بی خبر است ولی حتما سخنان آشوری ها و دیگر مسیحیان ایران را که در ساختار اداری ایران از رتبه ای بالاتر نمی توانند بروند مطلع است از اینکه از مسلمانان ارث نمی برند و اموال شان از گزند دیگر اعضای مسلمان خانواده شان در امان نیست نیز مطلع است ولی باز می گوید: «اقلیت‌های دینی رسمی کشور نه تنها هیچ مشکلی از نظر برگزاری آداب مذهبی خود ندارند، بلکه قانون اساسی کشور امتیازاتی برای آن‌ها از جنبه‌های گوناگون از جمله حقوق شهروندی و حقوق دینی مذهبی در نظر گرفته است». او می افزاید: «مدعیان حقوق بشر باید پاسخ دهند چرا در برابر جنایات سوریه ساکت مانده و مسببان آن را مجازات نمی کنند اما کشوری را که حامی بزرگ حقوق بشر است دائما ناقض حقوق بشر می خوانند. دشمنان برای تفرقه افکنی میان اقوام مختلف و تسلط بر ذهن اقلیت های دینی با تهیه گزارش های دروغین تلاش می کنند وحدت ملت ایران را برهم بزنند. اقلیت های دینی در کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه هیچکدام از آزادی بیان و عمل به منظور انجام فرائض دینی خود برخوردار نیستند اما در ایران اسلامی از آزادی و امنیت شایسته ای برخوردارند.»  

 

تایید سیاست های حاکم و بقا در حکومت

یوناتن بت کلیا به درستی نشان داده که یکی از رمزهای بقا در نظام حکومتی ایران و حفظ کرسی نمایندگی تایید سیاست های حاکم و تبلیغ حکومت در نطق ها و سخنرانی ها و مصاحبه هاست کاری که بت کلیا در آن تبحر دارد او در مصاحبه ای با تایید ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی می گوید:«برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بازنگری درونی انجام دهیم و نقشه و راهبرد آن باید اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری باشد. رهبری مسیر را نشان داده اند و ما باید آن را اجرا کنیم.» او در ادامه به سخنان رهبر ایران مبنی بر سیاست نظام سلطه برای نفوذ به کشور پرداخته و می گوید: «بیشترین فشار که از جانب نظام سلطه بیان می شود روی مساله نفت است و جدا شدن هرچه بیشتر بودجه کشور از وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت،‌ می تواند راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم ها باشد.»

 

یوناتن بت کلیا در مصاحبه ای تفصیلی با خبرگزاری مهر ضمن حمایت تمام قد از رهبران ایران، تلویحا  اعتراف می کند که اقلیت های دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی تحریم شده و می گوید: «من از صدا و سیما گله دارم چون هیچ وقت از موضوعات اقلیت های مذهبی در ایران به نحو احسنت بهره برداری نکرده است، وقتی اوباما از محدودیت های اقلیت های دینی در ایران سخن می گوید، بهتر از هر کس ما می توانیم اظهارنظر کنیم چون سخنان ما اظهارات امثال اوباما را نقض می کند. صدا و سیما هیچ گاه برنامه های مربوط به مسیحیان، کلیمیان و آشوریان را از رسانه ملی پخش نمی کند. ما نمایندگان ملت هستیم، رای ما می تواند در سرنوشت کشور تاثیرگذار باشد.  یکی از کارکردهای شبکه برون مرزی صدا و سیما انعکاس برنامه های مربوط به ماست.»

اطلاعاتی از حضور یا عدم حضور او در کنار انقلابیون در سال ۱۳۵۷ نیست منتهی در مصاحبه ای از دیدارش در روزهای پس از انقلاب با رهبر فقید ایران یادی می کند و می گوید: «بعد از بازگشت امام از فرانسه، دیدار اقلیت های دینی با ایشان یکی از نخستین دیدارهایی بود که انجام شد. بنده در آن جلسه که در جماران انجام شد، حضور داشتم. مسیحیان، کلیمیان، زرتشتیان و ارامنه با امام خمینی (ره) دیدار کردند و در آن دیدار امام فرمودند: «ما ید واحد و ملت واحد هستیم».

اطلاعاتی از سوابق یوناتن بت کلیا در زمان جنگ ایران و عراق و اطلاعات خانوادگی اش در دست نیست.