درصحن: منتخبان تهران و مشهد در مجلس خبرگان پنجم، تشکیل پلیس نامحسوس برای برخورد با بدحجابی را ستوده و آن را احساس وظیفه نیروی انتظامی در برابر قانون امر به معروف و نهی از منکر دانستند. آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که موفق به راه یابی به مجلس خبرگان از استان تهران شده، در نماز جمعه تهران گفته: «نیروی انتظامی ظاهراً هزاران مأمور نامحسوس در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر به کار گرفته که با شیوه‌ای بسیار متین و ارزنده تمام شرایط امر به معرف و نهی از منکر را رعایت می‌کنند و بالاخره اینها احساس وظیفه کرده‌اند.» آیت الله احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی نیز با حمایت از راه اندازی پلیس سری برای مقابله با بدحجابی گفته: «فساد اخلاقی و اقتصادی وابسته یکدیگرند و کلید واژه‌شان بی‌حجابی است.»

موحدی کرمانی که گفته می شود برای ریاست مجلس خبرگان خیز برداشته گفته است: «به نظرم انسان‌هایی می‌خواهند با نظام و اسلام دهن کجی کنند، بعضی مناظر را به بنده نشان دادند که واقعاً بد است. انسان نمی‌تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد و نیروی انتظامی باید با کسانی که مظاهر اسلامی را زیر سوال می برند برخورد کند و اگر برخورد نکند گناهکار است.»

در پی تصویب طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر توسط نمایندگان مجلس نهم، دولت حسن روحانی از ابلاغ آن خودداری و آن را دارای ایرادات اساسی خواند. روحانی در نامه ای به رهبر ایران خواستار توقف اجرای این قانون شد،‌ اما رهبر ایران نامه را به کمیته حل اختلاف قوا به ریاست محمود هاشمی شاهرودی فرستاد و شاهرودی با تقاضای روحانی مخالفت کرد تا این قانون توسط علی لاریجانی رئیس مجلس برای اجرا، ابلاغ شود. رحماندوست- افخمي- صادقي- بيرانوند- آريانژاد، نقوي حسيني – کريمي قدوسي- حسيني زاده بحريني- سيد موسي موسوي- قادري- آقامحمدي- کارخانه- علي مرداني – نجابت- سوداني- حاجي دليگاني- مصباحي مقدم- شکری طراحان این طرح بودند که آن را با قید دوفوریت تقدیم مجلس نهم کردند.

براساس این قانون که اجرای آن آغاز شده، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است و دولت مکلف به حمایت از فردی است که به خاطر اجرای این قانون دچار صدمه شده است. فردی که خسارتی به مجریان این قانون وارد کند مشمول اشد مجازات خواهد شد.

در پی ابلاغ این قانون در بهار سال گذشته توسط علی لاریجانی، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به ابلاغ این قانون در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود: «منکر اصلي در جامعه، فقر، بيکاري، فساد و ريا است که بايد از بين برود. اما ما به 2 تا 3 فرع در منکر چسبيده‌ايم و فکر مي‌کنيم منکر و معروف آنهاست. در صورتي که منکر هماني است که مردم مي‌گويند اين کار بدي است. مقابله با يک منکر زماني است که وقتي پليس با آن برخورد مي‌کند، مردم براي آن کف مي‌زنند.» این سخنان با واکنش تند علمای قم مواجه شد.

آیت الله موحدی کرمانی امروز در لابلای سخنان خود به این واکنش ها نیز اشاره ای داشت و طی سخنانی گفت: «به افراد لاابالی تذکر می‌دهم که بدانید تمام برنامه‌های زشت شما مورد دقت پلیس سری است، اما اینها با شیوه‌ای بسیار متین و ارزنده با شما برخورد می‌کنند؛ خوشبختانه امر به معروف و نهی از منکر قانونی و مصوبه مجلس است و دولت هم در مقاطع مختلفی بیان کرده که مطیع مجلس و قانون است.»

وی اضافه کرد: قانونی که شورای نگهبان تأیید کرده محترم است و به فرموده امام راحل این قانون اسلام است و مخالفت با قانون نیز سنگین است. امر به معروف و نهی از منکر نیاز به قانون ندارد. این یک وظیفه سنگین دینی است. مگر برای نماز، روزه و حج از مجلس مصوبه می‌گیریم. امر به معروف نهی از منکر مانند سایر اعمال اسلامی است و باید اجرا شود.

آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: گاهی می‌گویند که مردم آزادند، بله ما هم می‌گوییم مردم آزادند اما معتقدیم این آزادی محدود و نه مطلق است. آزادی که فردی داشته باشد و وزن نظام را پایین بیاورد و خون شهدا را هتک کند، ممنوع است. وقتی سر برهنه و یا بدحجاب پشت فرمان نشسته نمی‌شود به آن بگوییم آزادی است، بلکه آزادی حدی دارد.

آیت الله علم الهدی نیز در نماز جمعه مشهد گفته: بنده نگفته‌ام بی‌حجابی بدتر از اختلاس است، در شبکه‌های اجتماعی این مسئله توضیح داده شده است، فساد اخلاقی و اقتصادی وابسته یکدیگرند و کلید واژه این‌ها بی‌حجابی است. اخلاق از اینجا فاسد می‌شود که حوزه غریزه جنسی جامعه گسترش یابد و کلیدواژه این هم بی‌حجابی است و کلیدواژه امنیت اجتماعی، مقابله با بی‌حجابی است که البته عنوان آن حجاب اجباری نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: برخی برای اینکه یک قشر لائیک و بی مذهب را دنبال خود داشته باشند، از فساد حمایت می‌کنند، اگر دزد و آدمکش را گرفتند دخالت در زندگی عمومی مردم است؟ نمی‌توانید معیشت مردم را مدیریت کنید، در عرصه فرهنگ ضربه می‌زنید؟ به این وسیله می‌خواهید خلاء خود را جبران کنید؟

وی ادامه داد: قانون امر به معروف تصویب شد و حاضر نشدید این قانون را ابلاغ کنید. رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد، اجرای این قانون رسالت نیروی انتظامی است و این نیازمند ابزار و آئین نامه است و بعد برخی مانع اجرای این قانون می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی بیان کرد: هیئت ایتالیایی که می‌آید شما با یک شرکت مدلینگ که هنرش طراحی لباس است، قرارداد می‌بندید تا از بلد کفر لباس اسلامی طراحی کند؟ یعنی ما واقعاً فکر نداریم؟ مردمی که در انواع علوم پیشرفته هستند، در طراحی لباسِ اسلامی فکر و مغز نداریم و باید طراح ایتالیایی قرار داد ببندد و فرهنگ آلوده بزهکاری غرب را بیاورد و طراحی لباس کند؟

هر ساله در ایام بهار و همزمان با آغاز شدن فصل گرما، نگرانی علما و نیروهای امنیتی کشور نسبت به مساله حجاب خانم ها افزایش یافته و با اجرای طرح هایی با عنوان «امنیت اجتماعی»، برخورد با مقوله بدحجابی را افزایش می دهند. طرح هایی که همواره با واکنش هایی از سوی مردم همراه می شود. امسال نیز به بهانه اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی از ماموریت هزاران پلیس نامحسوس برای برخورد با بدحجابی خبر داده است.