مازنی، از تجربه زندان شاه در ۱۷سالگی تا نمایندگی تهران

درصحن: «شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، کسانی را که کمترین ربطی به فتنه داشتند رد صلاحیت کرده.» احمد جنتی این ادعا را قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم بیان کرد، تا از نگرانی حکومت، نسبت به واگذاری مجلس به اصلاح طلبان بکاهد، اما کم نبودند چهره هایی در میان تایید صلاحیت شدگان که با رهبران جنبش سبز قرابت بیشتری داشتند تا با حصر کنندگان و مخالفان شناسنامه دار این جنبش. احمد مازنی کاندیدای اصلاح طلب تهران یکی از این دست تایید صلاحیت شدگان بود که نه تنها رابطه اش با رهبران جنبش سبز را انکار نکرد، بلکه در کمپین انتخاباتی اش، خود را «دست پروده شیخ اصلاحات، آیت الله کروبی» نامید و اتفاقا با اقبال اکثریت رای دهندگان هم روبرو شد.

احمد مازنی کیست؟

احمد مازنی در سال ۱۳۴۰ در بندرگز استان گلستان متولد شد. از نوجوانی سر پرشوری داشت، بطوریکه در ۱۷ سالگی پایش به زندان باز شد، تا نامش در میان جوانترین زندانیان سیاسی نظام پهلوی جای گیرد. مازنی که برای تحصیل در حوزه علمیه به مشهد عزیمت کرده بود، آنجا با انقلابیون آشنا و جذب گروههای اسلامی مدافع انقلاب شد. فعالیت های سیاسی و انقلابی اش مورد توجه ساواک قرار گرفت و در نهایت بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد انتقال یافت. او در خصوص دوران مبارزه می گوید: «دو برادر طلبه‌ام بعد از جنگ شهید شدند، زمانی که با برادر شهید اولم، محمدمهدی، در مشهد در حوزه درس می‌خوانیدم و در خانه‌ای مستاجر بودیم، من پس از مدتی توسط ساواک دستگیر شدم.»

سه ماه پس از دستگیری، با پیروزی انقلاب ۵۷، او از زندان آزاد شد و کوشید همپای سیاسیون وقت، در استقرار حکومت جدید، ایفای نقش کند. او به عضویت حزب جمهوری اسلامی در آمد تا در رکاب آیت بهشتی، اهداف حزب را پیگیری کند. مازنی، در حالی که دوران جوانی را سپری می کرد، ولی از نیروههای شناخته شده خط امام بود.

با تشکیل بنیاد شهید، او اولین پست مدیریتی اش را با حکم مهدی کروبی تجربه کرد و به معاونت فرهنگی بنیاد شهید خراسان رسید. مازنی که خود نیز دو برادرش را در جنگ ایران و عراق از دست داده و در ردیف خانواده شهدا قرار دارد، ۳۱ سال در بنیاد شهید ماند و در بخش های مختلف این نهاد حکومتی، انجام وظیفه کرد. سال ۱۳۹۳ آخرین سال فعالیت او در بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. او با دریافت حکم بازنشستگی، از بنیاد شهید بیرون آمد و فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد.

رابطه نزدیک با مهدی کروبی سبب شد تا در جریان تشکیل حزب اعتماد ملی، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ به این حزب بپیوندند. او معاونت امور ایثارگران حزب را برعهده گرفت و هنوز عهده دار این مسوولیت است، ولی در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، نامی از مازنی نبود، از این حیث نمی توان داوری ای نسبت به فعالیت یا سکوت اش در جنبش سبز ارائه کرد. احمد مازنی در سخنرانی انتخاباتی اش در سال ۱۳۹۴ اما به صراحت گفت که در سال ۵۷ در زندان وکیل آباد شکنجه را تحمل کرده تا امروز شاهد حبس و حصر و زندانی سیاسی نباشد. او می گوید: «من سال ۵۷ زندان رفتم تا زندانی سیاسی نداشته باشیم. من در سال ۵۷ در رژیم شاه در شکنجه گاه رفتم تا حبس و حصر غیرقانونی نداشته باشیم.»

احمد مازنی برای اولین بار در انتخابات مجلس دهم، موفق به اخذ اکثریت آراء مردم تهران شد و به مجلس راه یافت. او در این دوره از انتخابات در فهرست ائتلاف امید به رهبری محمد رضا عارف قرار داشت. با ورود به مجلس دهم او اسب خود را برای دراختیار گرفتن کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی زین کرد ولی با یک رای کمتر، رقابت را به رقیب اصولگرای خود واگذار کرد. او اما ریاست کمیته فرهنگ، هنر و رسانه را از آن خود کرد و اکثریت آراء نمایندگان برای عضویت در ستاد امربه معروف و نهی از منکر (عضو ناظر) را بدست آورد.

تماشای فیلم در مساجد صندلی دار با لباس مبدل!

مازنی در کمیسیون فرهنگی حمایت از هنرمندان را در دستور کار قرار داده و ایده تجلیل از محمد رضا شجریان را مطرح کرده است. او معتقد است: «هنرمندان سرمایه اجتماعی ما هستند که باید تکریم شوند، نه تضعیف. اساتید بزرگواری مثل محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و برخی از بزرگان هنر که در کشور هستند، از سرمایه‌های میهنی ما محسوب می‌شوند.» او برخورد تندروها با موسیقی را نکوهش کرده و براین باور است که آیت الله خمینی مساله حرمت موسیقی را سال ها پیش حل کرده بنابراین مخالفت با موسیقی دیگر پذیرفته نیست. مازنی با اشاره به ناراحتی هنرمندان از پخش بدون اجازه آثارشان در صدا و سیما، وعده داده که این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

مازنی خود را از علاقمندان به سینما معرفی می کند و می گوید: «ما با لباس مبدل به سینما می‌رفتیم (زمان شاه). آن زمان فکر می‌کردیم انقلاب که شود همه فضاها برای حضور مذهبی‌ها و طلبه‌ها در کنار بقیه مردم عادی می‌شود و آن شرایط تفکیک مذهبی و غیر مذهبی قبل انقلاب دیگر وجود نخواهد داشت. اما متاسفانه الان بعد از ۳۸ سال احساس می‌کنم این فضا فضای منسجمی نشده است…همان سال‌های ابتدای انقلاب حس میکردیم نمی‌توانیم با لباس روحانیت به سینما برویم. با طلبه ها هم یک قراری برای سینما رفتن گذاشته بودیم و می‌گفتیم بریم مسجد صندلی دار. یعنی به جای اینکه بگوییم سینما می گفتیم مسجد صندلی دار.»

احمد مازنی، اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید مجلس است. او علاوه بر تحصیل تا درجه اجتهاد در حوزه علمیه، کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت کسب کرده و در دانشگاه تدریس می کند. مواضع اصلاح طلبانه اش توسط افراطیون برتابیده نمی شود بطوریکه آنها اجازه ندادند سخنرانی اش در روز ۲۲ بهمن در بندرگز برگزار شود. مازنی در این خصوص می گوید: «ظاهراً عواملی که راهی بجز ایجاد محدودیت برای اظهارنظر یاران امام و انقلاب و روشی جز استفاده از فشار نمی‌دانند، بعضاً پشت صحنه و در برخی موارد هم در جلوی صحنه در مقابل ما سنگ‌اندازی کرده و به‌شکلی پیش اقدام کردند که حتی استاندار و فرماندار هم قادر به تامین امنیت و برگزاری این سخنرانی نبودند و درنهایت به‌خاطر حفظ امنیت و وحدت و اتحاد راهپیمایان و حاضران در این مراسم، اصرار نکرده و از انجام سخنرانی خودداری کردم.»

مازنی با بیان اینکه نماینده ای که مرعوب قدرت باشد حقوقی که دریافت می کند حلال نیست، می گوید: «اگر بنا بود مرعوب شویم، قاعدتا نباید نماینده می‌شدیم. نماینده‌ای که مرعوب شود، حقوقش حرام است.»

سوابق اجرایی و مدیریتی

احمد مازنی از معدود مدیران جمهوری اسلامی است که تمام عمر حرفه ای خود را در یک نهاد گذرانده است. او بمدت ۳۱ سال در پست های مختلف بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و تمام سوابق اجرایی اش، تا پیش از ورود به مجلس، به معاونت در این بنیاد محدود می شود. او این سمت ها را تجربه کرده است:

  • معاونت فرهنگی بنیاد شهید خراسان
  • مدیرکل بنیاد شهید گرگان
  • مدیرکل پژوهش و تحقیقات بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • نماینده تهران در مجلس دهم
  • عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه

دفاع از فعالان حقوق بشر و مخالفت با سانسور

در کارنامه سیاسی احمد مازنی، برگ هایی از حمایت از فعالان حقوق بشر و اظهارات متعددی در باب حقوق شهروندی و آزادی بیان می توان یافت. در بیان نمونه هایی از این فعالیت های می توان به نامه نگاری او با جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس به رئیس قوه قضاییه و طرح تقاضای آزادی نرگس محمدی از فعالان شناخته شده حقوق بشر که مدتهاست در زندان به سر می برد اشاره کرد.

احمد مازنی از جمله نمایندگانی بود که در جریان احضار محمود صادقی دیگر نماینده تهران، واکنش نشان داد و از حقوق نمایندگی او دفاع کرد. مازنی با تکرار سوال صادقی از وزیر دادگستری، از این نماینده متهم دفاع کرد و از وزیر دادگستری پرسید: ««با توجه به اخبار و اطلاعات منتشره در خصوص حساب‌ها و سپرده‌های سپرده به نام رئیس محترم قوه قضائیه و با عنایت به اصل پنجاه و سوم قانون اساسی (ناظر به لزوم تمرگز کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌داری کل و انجام همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب) و حسب اصل یک‌صدوشصتم قانون اساسی و ناظر به مسئولیت وزیر دادگستری نسبت به کلیه مسائل مربوط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه، گزارش شفاهی از تعداد این حساب‌ها، میزان و وجود واریزی، گردش مالی و موارد مصرف آن را ارائه بفرمایید.» این سوال پیش از این از طرف صادقی مطرح و با صدور حکم جلب اش همراه شده بود.

مازنی سانسور شبکه های اجتماعی را با اعمال محدودیت برای ویدئو مقایسه کرده و می گوید: «یک زمانی ویدیو محدود بود اما امروز خودمان به این محدودیت می‌خندیم، اکنون نیز شبکه‌های ماهواره‌ای را محدود کرده‌ایم که مردم می‌توانند با یک گوشی موبایل و بدون محدودیت تمامی شبکه‌ها را در اختیار داشته باشند.» او با بیان این مطلب از آزادی ماهواره ها و شبکه های اجتماعی دفاع می کند.

حجاب یک امر شخصی است

احمد مازنی برخلاف بیشتر علمای سنتی حوزه علمیه، حجاب را نه یک مساله اسلامی و شرعی بلکه امری شخصی می داند و معتقد است در اسلام حد و حدودی برای حجاب و حتی وجوهی برای آن تعریف نشده است. او می گوید: «هر نوع رفتار سلبی، تحکمی و حاکمیتی در رابطه با حجاب که یک مساله شخصی است، رفتار مقابله گونه را از سوی جامعه به همراه خواهد داشت.» او می افزاید: «تحمیل نوع خاصی از پوشش، جامعه را بیش از این به قهقرا می برد و به قول دوستی، تلاش برای بردن مردم به بهشت نتیجه عکس خواهد داشت.»

احمد مازنی با انتقاد از افراط و تفریط در تبیین حقوق زنان می گوید: «نمی توان پذیرفت که از موضع ترحم امتیازات ویژه به زنان داده شود تا زنان به حقوق خود برسند، بلکه باید جایگاه و عزت زنان  در عرصه های اجتماعی تبیین و لحاظ شود و از روی عزت شرایطی فراهم شود که زنان بتوانند شانه به شانه مردان و نه سایه به سایه مردان در فرایند توسعه کشور ایفای نقش کنند. »

به اعتقاد مازنی اگر بخواهیم به حقوق واقعی زنان توجه شود، باید در درجه اول زن را به عنوان یک انسان ببینیم. او در این خصوص می گوید: «وقتی زن از نگاه انسانی دیده شد، همچون سایر انسانها دارای حقوق اجتماعی و حقوق فردی است همچنانکه هم تکالیف اجتماعی و هم تکالیف فردی دارد. یعنی زن و مرد هر کدام حقوق و تکالیف متقابل و متفاوتی هم دارند و ممکن است مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی برای مردان بیشتر باشد و در این شرایط زنان طبعا باید از امکاناتی که مردان وظیفه دارند برای آنها تامین کنند منتفع شوند و این حقی برای زنان و تکلیفی برای مردان است. همچنین زنان باید بتوانند در عرصه های اجتماعی به عنوان انسانهایی که در جامعه نقش انسانی دارند و نه نقش جنسیتی، حضور پیدا کنند.»

خانواده دو شهید

احمد مازنی، دو برادرش را در جنگ ایران و عراق از دست داده است. پسرش مهدی که هم نام عموی شهیدش است، روزنامه نگار و عضو شورای دبیران روزنامه اعتماد ملی بود. او برای انتخابات شورای پنجم از حوزه انتخابیه تهران اعلام کاندیداتوری کرده است. اطلاعات بیشتری از خانواده او در دست نیست.