درصحن: کمتر از ۳۴ سال داشت که از حوزه انتخابیه شاهرود وارد مجلس شد. در ردیف جوانترین نمایندگان مجلس ششم قرار داشت هرچند جوانترین نبود. کاظم جلالی در میان چهره های آوانگارد مجلس ششم،‌ گمنام و البته جویای نام بود. آمده بود که در قدرت بماند بنابراین حرکت در لبه ی مرز اصولگرایی-اصلاح طلبی و گاهی ژست مستقلی خیلی به کارش آمد تا نشان دهد بازی سیاست را در دانشگاه امام صادق به رهبری آیت الله مهدوی کنی را خوب یاد گرفته است. او هم اکنون چهار دوره متوالی است که نماینده شاهرود است و کرسی خود را در مجلس دهم ولی به نمایندگی از مردم تهران حفظ کرده است تا رکورد بیست سال نمایندگی مجلس را در کارنامه خود حفظ کند.

 

کاظم جلالی کیست؟

زاده روستای شاهکوه از توابع شهرستان گرگان است. در سال ۱۳۴۶ متولد شده است. جلالی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق مدرک دکترا گرفته است. شانزده سال نماینده شاهرود در مجلس (ششم تا نهم) بوده و هم اکنون برای ورود به مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران آماده می شود. کاظم جلالی از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی که با آغاز ریاست علی لاریجانی بر مجلس همراه بود،‌ از گمنامی و حاشیه نشینی درآمد و به عنوان دست راست لاریجانی در مجلس عمل کرد. او با حمایت علی لاریجانی ریاست مرکز پژوهش های مجلس را در اختیار گرفت و ریاست بزرگترین فراکسیون سیاسی مجلس نهم یعنی فراکسیون رهروان ولایت را عهده دار شد. نقشی که معمولا به ژنرال های سیاسی احزاب صاحب اکثریت در مجلس می دهند.

کاظم جلالی که به دلیل نزدیکی به علی لاریجانی،‌ مدام مورد حمله و تهاجم تندروهای مجلس از جمله پایداری ها قرار داشت، هیچگاه پا پس نگذاشت و در تمام بزنگاه های مجلس هماهنگ با علی لاریجانی عمل کرد تا در انتخابات مجلس دهم از فهرست نامزدان مورد حمایت جبهه اصولگرایان کنار گذاشته شود. کاظم جلالی که این وضعیت را مناسب نمی دید تصمیم به کناره گیری از انتخابات گرفت و رسما اعلام کرد که کاندیدای انتخابات مجلس دهم نخواهد شد. اما همانگونه که پیش بینی می شد با تماس تلفنی علی لاریجانی و به دستور او به صحنه انتخابات بازگشت اما نه از حوزه انتخابیه شاهرود بلکه او این بار شانس اش را برای ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران آزمود.

 

رد صلاحیت گسترده نامزدان اصلاح طلب و نزدیکی علی لاریجانی و حسن روحانی،‌ سبب شد تا کاظم جلالی که از فهرست اصولگرایان رانده شده بود،‌ شانس ورود به مجلس را از طریق فهرست نامزدان مورد حمایت اصلاح طلبان پیدا کند. او بدون داشتن سابقه اصلاح طلبی، به عنوان اصولگرایی میانه رو و نزدیک به دولت،‌ مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت و در انتخاباتی که لیست اصلاح طلبان صدرصد پیروز شد،‌ توانست به مجلس دهم راه یابد. اما آیا جلالی به ارزش ها و اصول اصلاح طلبی وفادار خواهد ماند؟ این پرسشی است که طی یک- دو سال آینده می توان براساس رفتار جلالی در مجلس دهم، بدان پاسخ داد.

 

سوابق انقلابی

نگاهی به سال تولداش نشان می دهد که در سال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ نوجوانی بیش نبوده، لذا نمی توان انتظار داشت در کارنامه اش فصلی از انقلاب بتوان یافت. ولی در سال ۱۳۶۲ در حالیکه کلاس اول دبیرستان را پشت سر می گذاشت،‌ راهی جبهه های جنگ ایران و عراق شد و تا سال ۱۳۶۵ در جبهه بود و ضمن شرکت در عملیات های نظامی،‌ دوران دبیرستان را نیز به اتمام رساند و با پایان یافتن جنگ راهی دانشگاه امام صادق شد. او در سال ۱۳۶۹ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق را بنیان گذاشت و بعنوان دانشجوی بسیجی، فعالیت های سیاسی را در پیش گرفت. او همچون دیگر فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب وزارت امور خارجه شد ولی خیلی در این وزارتخانه باقی نماند و به معاونت بازرسی دفتر رهبری پیوست. همکاری با صدا و سیما از دیگر فعالیت های او با نهادهای انقلابی بود.

 

فعالیت های حقوق بشری

ایدئولوژی غالب در دانشگاه امام صادق، و تاکید بر اندیشه اسلامی در پرورش دانشجویان این دانشگاه سبب شده تا کمتر اثری موثر از فارغ التحصیلان شناخته شده این دانشگاه در حوزه حقوق بشر یافت. کاظم جلالی به رغم حضوری طولانی در مجلس کمتر در حوزه حقوق بشر فعالیتی داشته است که بتوان او را در ردیف فعالان یا حامیان حقوق بشر تلقی کرد تنها امتیاز اش این است که برخلاف اکثریت نمایندگان مجلس هفتم،‌ هشتم و نهم که با نطق ها و بیانیه های متعدد از نقض حقوق بشر دفاع کرده و حتی در مواردی قوه قضاییه را به دلیل برخورد های شدید با فعالان مدنی مورد حمایت قرار داده اند بیشتر موضع سکوت داشته و اگر اعتراض نکرده، حمایتی هم انجام نداده است. فاطمه هاشمی رفسنجانی در خصوص جلالی می گوید: ««آقای کاظم جلالی در شاهرود رأی نداشت. با اینکه علیه حزب ما بیانیه داده و درمورد برخی از شخصیت‌ها خواهان برخورد شدید شده بود و حتی در زمانی که در کمیسیون امنیت ملی مسئول رسیدگی به وضعیت زندانیان در سال ۸۸ شد، به وظیفه خود خوب عمل نکرد اما در لیست قرار گرفت».

 

اما تحقیقات خبرگار درصحن نشان می دهد در کارنامه کاظم جلالی برگی از عضویت در کمیسیون حقوق بشر سازمان بین المجالس وجود دارد. سازمانی بین المللی که با حضور نمایندگان پارلمان های دنیا تشکیل شده است. جلالی در مجلس هفتم به عضویت علی البدل کمیته حقوق بشر بین المجالس جهانی درآمد. این کمیته که از اصلی ترین ارکان بین المجالس می‌باشد، دارای ۵ عضو اصلی از ۵ منطقه جهان و ۵ عضو علی البدل می‌باشد. کاظم جلالی در فروردین ماه سال ۸۹ از طرف قاره آسیا و اقیانوسیه به عنوان عضو اصلی کمیته حقوق بشر انتخاب شد. این اولین بار بود که یک ایرانی به عضویت این کمیته انتخاب می شد. پرونده علی اکبر موسوی خوئینی،‌ بهزاد نبوی،‌ داود سلیمانی،‌ نورالدین پیرمو‌ذن،‌ محسن میردامادی،‌ محمد نعیمی پور و چند تن از نمایندگان ادوار مجلس که به اتهام های سیاسی به زندان افتاده بودند از جمله پرونده هایی بود که در کمیسیون حقوق بشر بین المجالس مطرح و مسوولیت حل و فصل آن با کاظم جلالی بود. علی اکبر موسوی خوئینی از جمله نمایندگانی بود که با پیگیری کاظم جلالی و حمایت علی لاریجانی از زندان آزاد و حکم ممنوع الخروجی اش لغو و توانست از ایران خارج شود. گرامی مقدم نماینده مجلس هفتم و سخنگوی مهدی کروبی که سال گذشته به ایران بازگشت و بلافاصله بازداشت شد، نیز از جمله نمایندگانی است که پیگیری های کاظم جلالی در آزادی اش تاثیرگذار بود. لذا در مقایسه با دیگر چهره های سیاسی-پارلمانی ایرانی،‌ کاظم جلالی در دفاع از حقوق نمایندگان مجلس نقشی موثرتر داشته است.

 

سحام نیوز وب سایت نزدیک به مهدی کروبی در گزارشی از کمیسیون ویژه مجلس که به برای بررسی وقایع سال ۸۸ تشکیل شد به نقش کاظم جلالی در این کمیسیون پرداخته و می نویسد:  «ماجراهای حوادث پس از انتخابات هنوز خط قرمز است، با این حال کهریزک هم به باقی ماجراها اضافه شده و حالا مجلس کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داده تا ماجرا را پیگیری کند. کاظم جلالی یار نزدیک لاریجانی سخنگوی کمیسیون شده، اما ابوترابی‌فرد رضایتی از پیگیری‌ها ندارد و اکثریت اعضای کمیسیون ویژه تمایلی برای خواندن گزارش در صحن مجلس از حوادث کوی دانشگاه و کهریزک ندارند، اما جلالی که از اولین افرادی بوده که پس از حادثه کوی با دانشجوها صحبت کرده حالا به شدت پیگیر ماجراست، او اولین فردی بود که از تریبون رسمی مجلس اعلام کرد «در کهریزک قصور و جنایت صورت گرفته است.» با این حال به سبب گزارشی که ابوترابی در مجلس قرائت کرد و به نظر وی کامل نمی‌آمد، از این سمت استعفا کرد. هر چند بعدها در واکنش به حکم مرتضوی گفته بود: «برای پرونده مرتضوی، مجلس گزارش منصفانه‌ای به قوه‌قضائیه ارائه کرده و بیش از این از مجلس کاری برنمی‌آمد.» اما آن‌چه که هیچ وقت رسانه‌ای نشد، این بود که جلالی با آسیب دیدگان کهریزک دیدار داشت و دیداری هم با رییس مجلس برای آن‌ها ترتیب داد و آن‌طور که یکی از این حادثه دیدگان می‌گوید جلالی پس استماع آن‌چه بر جوانان در بازداشتگاهی که ویژه اراذل و اوباش بوده با چشمانی اشک‌بار از اتاق خارج شده است.»

 

سوابق اجرایی:

 

کاظم جلالی به رغم سن کم سابقه ای طولانی در پارلمان ایران دارد. او پیش از ورود به مجلس نیز در موقعیت های سیاسی-پژوهشی متعددی قرار داشته که اهم آن به این شرح است:

 

  • نماینده مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران
  • نماینده مجلس از حوزه انتخابیه شاهرود، دوره ششم تا نهم به مدت ۱۶ سال
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
  • معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
  • کارمند معاونت بازرسی دفتر مقام رهبری
  • کارشناس وزارت امور خارجه
  • کارشناس سازمان صدا و سیما
  • استاد دانشگاه
  • معلم