درصحن- شوراها: اظهارات اش در خصوص بی نیازی بجنورد از خرید نردبان آتش نشانی آنهم کمتر از یکسال از وقوع حادثه پلاسکو در قلب تهران، بازتابی گسترده در رسانه های محلی داشت. «سیده زهرا هاشمی» عضو شورای شهر بجنورد در آغاز به کار شورای پنجم این شهر، بجنورد را بی نیاز از نردبان آتش نشانی دانست و گفت: « نیازی به هزینه 250 میلیون تومان برای خرید نردبان آتش نشانی نیست و صرفا 20 یا 30 ساختمان در بجنورد وجود دارد که شاید نیاز به نردبان آتش نشانی پیدا کند که این ساختمان‌ها نیز ایمن‌سازی شده است.» این سخنان غیرکارشناسی زهرا هاشمی در همان جلسه شورا با واکنش نایب رئیس شورا مواجه شد. جمشید گریوانی با تذکر اینکه نردبان آتش نشانی ۲۵۰ میلیون تومان نیست، بلکه حدود ۵ میلیارد تومان است گفت: «اگر با نبود نردبان حتی جان یک نفر به خطر بیافتند در مقابل این مبلغ غیرقابل بخشش است.»

سیده زهرا هاشمی کیست؟

زهرا هاشمی در سال ۱۳۴۸ در بجنورد متولد شد. او تحصیلات اش را در همین شهر در رشته تاریخ تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد.

او از معلمان شناخته شده تاریخ شهر بجنورد است که علاوه بر تدریس در مدارس و دانشگاههای این شهر، فعالیت های گسترده ای در حوزه مدیریت آموزشی داشته است. هاشمی پس از ۲۴ سال مدیریت دبیرستانهای دولتی و غیردولتی بجنورد به سمت مشاورت ریاست اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی منصوب شد.

زهرا هاشمی در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا از حوزه انتخابیه بجنورد اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت اصلاح طلبان بجنورد از جمله حزب اعتماد ملی قرار گرفت و به شورای این شهر راه یافت. او اولویت برنامه هایش در شورای شهر بجنورد را تلاش جهت ارتقای جایگاه فرهنگی و سیاسی شهر، تلاش در جهت ایجاد منابع پایدار درآمدی برای شهر و توجه خلاقانه به زیباسازی شهر عنوان کرده بود.

هاشمی پس از ورود به شورا به عضویت هیات رئیسه در آمد و بر کرسی منشی هیات رئیسه تکیه زد. او علاوه بر عضویت در هیات رئیسه شورا، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شد. عضویت در کمیسیون های عمران، ورزش و برنامه بودجه از دیگر مسوولیت های او در شورای پنجم بجنورد است.

مسوولیت های اجرایی و مدیریتی

حرفه اصلی و مسوولیت اصلی او در طول عمر حرفه ای اش، معلمی و فعالیت در حوزه مسایل آموزشی بوده، اما او فعالیت هایی نیز در حوزه مسایل زنان داشته و رد پایی نیز در امور خیریه دارد. مهمترین سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • عضو شورای پنجم بجنورد
  • عضو هیات رئیسه شورای پنجم بجنورد
  • مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی
  • مسئول امور بانوان اداره کل آموزش وپرورش خراسان شمالی
  • رئیس اداره تکنولوژی وگروه های آموزشی اداره کل آموزش وپرورش خراسان شمالی
  • مسئول امور بانوان شهرستان بجنورد ازسال های 82الی85
  • مدیر عامل موسسه خیریه طنین احسان(ویژه پسرا ن بدسرپرست تا سن 18)
  • مدیریت دبیرستان هاومراکز پیش دانشگاهی اعم از دولتی وغیر دولتی شهرستان بجنورد به مدت 24سال

توسعه با خانه نشینی زنان بدست نمی آید

زهرا هاشمی که در کارنامه اجرایی اش مسوولیت امور بانوان شهر و مجری همایش کشوری مد و لباس آمده، معتقد است توسعه با خانه نشینی زنان بدست نمی آید. او می گوید: «باید جای خالی زنان در مدیریت شهری را پر کنیم و از توانایی های آنها بهره گیریم.»

زهرا هاشمی معتقد است سهم خواهی زنان در حوزه مدیریت شهری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید به حق خواهی زنان تبدیل شود و می گوید: «تمام فضاهای عمومی شهر باید برای بانوان امن شود. این طرح را به‌عنوان حقی برای بانوان پیگیری خواهد کرد.»

زهرا هاشمی در حال حاضر تنها عضو زن شورای پنجم شهر بجنورد است. البته کرسی اول و دوم علی البدل شورای بجنورد نیز در اختیار زنان است. مریم سهرابی و اعظم السادات افشین فر، در نوبت ورود به صحن اصلی شورای شهر بجنورد هستند. بنابراین احتمال اینکه در چهارسال آینده یکی یا هر دو آنها به صحن شورا راه یابند وجود دارد.