درصحن: اعلام کاندیداتوری شمار زیادی از نیروهای اصولگرا و تایید صلاحیت اکثریت قاطع آنها،‌ اصولگرایان را به دردسر انداخته است. اعضای شورای مرکزی اصولگرایان،‌ با ارائه لیستی از کاندیداهای مورد حمایت خود،‌ بر این باور بود که با دعوت دیگر کاندیداها به انصراف از کاندیداتوری می تواند در انتخاباتی بی رقیب،‌ پیروز قطعی و بی دردسر انتخابات باشد ولی این آرزو به نظر می رسد در میدان عمل ممکن نباشد چراکه نه تنها کاندیداهای جا مانده از لیست اصولگرایان حاضر به کناره گیری نیستند،‌ بلکه احزابی که کمترین نماینده در فهرست اصولگرایان  دارند نیز به سادگی میدان را به رقبا واگذار نمی کنند.

حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان از تصمیم شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان برای شرکت در انتخابات با یک لیست واحد خبر داده و گفته: تصمیم این است که بقیه اصولگرایانی که در لیست جا نگرفته اند به نفع لیست واحد از انتخابات کنار روند تا اصولگرایان یک لیست بیشتر در انتخابات پیش رو نداشته باشند. حداد عادل که خود در لیست اصولگرایان تهران قرار دارد توضیح نداده با وجود دیدگاههای متفاوت در جناح اصولگرا، یک گروه بر چه مبنای از گروه دیگر خواسته است که میدان رقابت را به نفع آنها رها کند.

images

در واکنش به این اظهارات تعدادی از چهره های شناخته شده اصولگرا اعلام کرده اند که در انتخابات باقی می مانند و از میدان را خالی نمی کنند. حسن غفوری فرد از چهره های شاخص اصولگرا از اولین اصولگرایانی بود که به این تصمیم شورای ائتلاف اصولگرایان اعتراض و اعلام کرد با لیست صدای ملت در صحنه باقی می ماند و تاکید کرد به هیچ عنوان انصراف نخواهد داد. در پی اظهارات غفوری فرد فهرست اولیه کاندیداهای صدای ملت به رهبری علی مطهری در تهران منتشر شد.

فهرست صدای ملت که به نظر می رسد باید آن را فهرست میانه روها در ایران خواند،‌ شامل چهره های معتدل هر سه جریان اصولگرا،‌ اصلاح طلب و اعتدال گراست. این لیست را علی مطهری نماینده فعلی تهران پیشنهاد کرده که اعضای آن به این شرح است:

  1.  علی مطهری
  2.  حسن سبحانی
  3.  کاظم جلالی
  4.  حسن غفوری فرد
  5.  علیرضا محجوب
  6.  بهروز نعمتی
  7.  الیاس حضرتی
  8.  محمد خوش چهره
  9.  سهیلا جلودارزاده
  10.  مصطفی کواکبیان
  11.  حجت الاسلام محمد صالحی منش
  12.  محمدعلی وکیلی
  13.  حسین شیخ الاسلام
  14.  محمدرضا دشتی اردکانی
  15.  حسن بیادی
  16.  پروانه مافی
  17.  محمود صادقی
  18.  محمدرضا علایی
  19.  محسن عابدینی پور
  20.  سید محمد حسینی

گفتنی است مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ۳۰ کرسی دارند ولی تهیه کنندگان فهرست صدای ملت، فعلا بیست کاندیدا بیشتر معرفی نکرده اند.

شهاب الدین صدر دیگر چهره شناخته شده اصولگرا که در مجلس هشتم با اکثریتی اصولگرا کرسی نایب رئیسی را نیز در اختیار داشت، از باقی ماندن در انتخابات و رقابت با دیگر کاندیداها بطور مستقل خبر داد و گفت که انصراف نمی دهد. صلاحیت شهاب الدین صدر پیش از این توسط هیات نظارت رد شده بود ولی شورای نگهبان رای به تایید صلاحیت او داد. او سالها رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بوده است.

سید مهدی هاشمی نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان نیز از اینکه اسم اش در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار نگرفته از اعضای این شورا تشکر کرد و گفت که بسیاری علاقمندند که اینجانب در صحنه باقی بمانم. او حضور در میدان رقابت بصورت مستقل یا تحت حمایت دیگر لیست ها را به آینده واگذار کرد ولی آنچه روشن است اینکه هاشمی نیز قصد انصراف ندارد.

با توجه به حذف اکثریت قابل توجه اصلاح طلبان از صحنه انتخابات،‌ رقابت اصلی میان نیروهای میانه رو و تندرو اصولگرا باشد. شورای ائتلاف اصولگرایان ظاهرا به طرف تندروها غلطیده و چهره های میانه روی اصولگرا ترجیح داده اند که در صحنه باقی بمانند و مانع از تبدیل مجلس دهم به مجلس افراطیون شوند. بسیاری از نیروهای میانه رو اصولگرا از حمایت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نیز برخوردار هستند. نیروهایی که تشکیل دهنده ترکیب اصلی فهرست «صدای ملت» هستند. 

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان بصورت همزمان روز هفتم اسفند سال جاری برگزار می شود.