درصحن: «به درگاه خدا توبه و استغفار کنیم که چرا تابه‌حال درباره آقای هاشمی با مردم حرف نزده‌ایم و بنده تصمیم دارم از این به بعد با مردم درباره وی حرف بزنم.» این اعلام جهاد علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که پس از دادگاه هفته نامه پنجره که مدیریت آن را برعهد دارد مطرح شد. علیرضا زاکانی در حالی پیگیر پرونده استت اویل و اتهام مهدی هاشمی به فساد در آن پرونده است که حدود بیست سال از آن می گذرد حال آنکه به گواه بقیه همکاران اش در مجلس، در دوران مسوولیت او بعنوان نماینده مجلس که می بایست بر دولت نظارت کند بیشترین فساد در دولت احمدی نژاد رخ داده و او کمترین واکنشی به این فسادها که دامنه آن پای برخی نمایندگان مجلس را نیز به آن کشانده،‌ نشان نداده است.

علیرضا زاکانی کیست؟

تا پیش از مجلس هفتم کمتر کسی نام او را شنیده بود. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و سازمان بسیج دانشجویی کشور،‌ مرکز فعالیت های این نماینده عضو جبهه پایداری بوده است. زاکانی که در جنوب شهر تهران و در سال ۱۳۴۴ متولد شده،‌ از ۱۵ سالگی درس و مشق را رها کرده و عازم جبهه های جنگ ایران و عراق شده و تا پایان جنگ مدت ۶۲ ماه سابقه حضور در جبهه را در کارنامه خود ثبت کرده و بعلت جراحات وارده به جانبازی ۵۰ درصدی رسیده است. در حالیکه رسانه ها سوابق تحصیل او در دوران دانش آموزی را منتشر کرده اند که نشان از نواقص تحصیلی فراوان او دارد ولی او بلافاصله بعد از پایان جنگ با استفاده از سهمیه رزمندگان و سهمیه جانبازان، یکی از صندلی های دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران را از آن خود کرده و به جرگه دانشجویان این دانشکده می پیوندند. با ورود به دانشگاه و با وجود اینکه ابتدا به انجمن اسلامی دانشگاه تهران می پیوندند ولی بعد از یک سال ترجیح می دهد به بسیج دانشجویی این دانشگاه ملحق شود و تا قبل از مجلس هفتم که تصمیم به کاندیداتوری می گیرد در بسیج دانشگاهیان فعال بوده و بعنوان کاندیدای اختصاصی بسیج و همراه با فهرست آبادگران (حامیان محمود احمدی نژاد) از حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس می شود و این حضور را تا همکنون ادامه می دهد.

سوابق انقلابی

علیرضا زاکانی در زمان انقلاب ۱۲ سال بیشتر نداشته و از این رو نمی توان انتظار داشت که برگی از دوران مبارزه در کارنامه اش ثبت باشد ولی خودش در زندگینامه اش، از فعالیت های انقلابی اش، اینگونه رونمایی کرده است: «عليرضا زاکاني از ابتداي انقلاب و در سال 1356 که 12 ساله و دانش آموز بود، وارد مبارزه با رژيم شاه شد و در نوجواني همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامي اولين حضور اجتماعي‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپيمايي‌هاي مردمي تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب باحضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعاليتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوريت مرحوم آیت الله عميد زنجاني بود و بعد از آن بيشتر فعاليت‌هايش از سال 59 به بعد در مسجد همت‌آباد با محوريت آيت‌الله تنکابني شکل گرفت.» او توضیح نداده که با ۱۲ سال سن چه خدماتی در مسجد لرزاده و همت آباد در جنوب شهر تهران ارائه می کرده است.

فعالیت علیه جنبش اصلاحات سکوی پرتاب اش به مجلس

علیرضا زاکانی در دوران اصلاحات به رهبری محمد خاتمی، سردسته گروههای فشار در دانشگاهها بود. گروههایی که تحت نام لباس شخصی یا بسیج به تجمعات دانشجویی حمله و جلسات دانشجویان را برهم می زدند. تلاش های او در ناامن کردن تجمعات دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور او را به چهره ای محبوب میان اصولگرایان تبدیل کرد. زاکانی در زندگینامه اش مداخله در ماجرای کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ و ساماندهی راهپیمایی روز پس از سرکوب کامل دانشجویان معترض (۲۳ تیر) و حمله به تجمع اعتراضی دانشجویان نسبت به حکم اعدام دکتر هاشم آغاجری استاد دانشگاه تربیت مدرس را بعنوان افتخاری در کارنامه خود ثبت کرده است.

با ایفای چنین نقشی در سازمان بسیج دانشجویی کشور،‌ او در ردیف یاران محمود احمدی نژاد در فهرست آبادگران قرار گرفت و در انتخاباتی که اکثریت قاطع مردم آن را تحریم کرده بودند، با حداقل آراء تهرانیان وارد مجلس هفتم شد. او با حمایت اصولگرایان در مجلس هشتم و نهم نیز حاضر بود و در حال حاضر نیست در فهرست نهایی اصولگرایان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران قرار گرفته است.

زاکانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تشکیل داد و ضمن در اختیار گرفتن کرسی دبیرکلی این تشکل سیاسی، به حمایت تمام قد از محمود احمدی نژاد پرداخت. زاکانی و حزب متبوع اش که بطور رسمی از احمدی نژاد دفاع کرده بود هیچگاه به مردم گزارش نداد که در تخلفات روی داده توسط دولت مورد حمایت اش چه نقشی ایفا کرده است حال آنکه نظارت بر عملکرد دولت از جمله وظایف اش بعنوان نماینده مجلس بوده است. ضمن اینکه او در مجلس هفتم و هشتم که بیشترین فسادها در دولت وقت روی داده بعنوان مسوول دبیرخانه ستاد مبارزه با فساد اقتصادی مسوولیت داشته است. او در زندگینامه اش با افتخار از احضار معاون وزیر اطلاعات دولت خاتمی در ابتدای مجلس هفتم برای مبارزه با فساد به مجلس فراخوانده ولی نگفته در دولت احمدی نژاد که بیشترین فسادها روی داده، کدام مقام دولتی را به مجلس احضار کرده است.

زاکانی و صدور حکم محارب برای رهبران جنبش سبز

علیرضا زاکانی که همراه تندروهایی مجلس به کمتر از اعدام رهبران جنبش سبز قانع نبودند در اظهارات متعدد موسوی و کروبی را محارب خوانده ولی اعدام آنها را سبب آشوب بیشتر دانسته و می گوید: «اگر سران فتنه محاکمه شوند یک عده‌ای از این‌ها به طور قطع و یقین محارب هستند آنهایی که بیانیه دارند و مردم را به خیابان‌ها کشیدند این‌ها هم محارب‌اند؛ بنابراین همان اغماضی که امام علی (ع) در جنگ جمل نسبت به خوارج کردند و فرمودند انهایی که فرار کردند دنبال ان‌ها نروید نسبت به سران فتنه هم شده است چراکه امام و رهبری راه حضرت علی (ره) را می‌روند.»  زاکانی می افزاید: «همین افرادی که می‌گویند این‌ها را محاکمه کنید اگر سران فتنه را اعدام کنند، همین افراد این موضوع را پیراهن عثمان می‌کنند و دوباره آشوب بر پا می‌کنند.»

رهبری مخالفان مجلسی برجام

مجلس نهم در به رغم همکاری اش با دولت در به نتیجه رسیدن برجام،‌ با یک پدیده کم نظیر روبرو بود به نام مخالفان. مخالفت چهره های تندروی مجلس نهم از این رو کم نظیر خوانده می شود که برجام بعنوان یکی از مهمترین برنامه های سیاست خارجی ایران تحت نظر رهبر ایران و به مدیریت دولت روحانی در حال انجام بود و در حالیکه سران نظام و قاطبه مردم در حمایت از آن یک صدا بودند عده ای قلیل به رهبری علیرضا زاکانی در مجلس از هر تلاشی برای توقف آن استفاده کردند ولی تلاش شان نافرجام ماند. ریاست کمیسیون برجام عهده علیرضا زاکانی بود،‌ و اگر نمایندگانی همچون مسعود پزشکیان و غلامرضا تاجگردون در این کمیسیون نبودند روشن نبود گزارش این کمیسیون چه فرجامی برای برجام در مجلس رقم زند. مجادله لفظی شدید پزشکیان و زاکانی سبب شد تا دست تندروهای کمیسیون برجام در تدوین غیرقانونی و متقلبانه گزارش نهایی این کمیسیون رو شود. با اعتراض پزشکیان به عملکرد زاکانی در تدوین خودسرانه گزارش، مجلس گزارش کمیسیون برجام را به هیچ انگاشت و رای به تصویب برجام طبق نظر دولت روحانی داد.

تحصیلات

زاکانی،‌ با استفاده از سهمیه جانبازی خیلی ساده کنکور سراسری را پشت سرگذاشت و در بهمن‌ماه سال 1368 رشته پزشکي را در دانشگاه علوم پزشکي تهران شروع و در تابستان سال 1376 دکتراي عمومي‌ را اخذ کرد. در سال 1380 دوره تخصصي پزشکي هسته‌اي را آغاز و در سال 1383 آن را به پايان رساند و هم‌اينک بعنوان عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و در مرکز پزشکي هسته‌اي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی فعالیت می کند. او علاوه براين عضو هيات مديره انجمن علمي پزشکي هسته اي ايران است.

خانواده

پدرش حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ري و تهران، داور بين المللي درجه یک کشتي بود. همسرش که نام او در دسترس نیست معاون حوزه علمیه بانوان تهران است. او سه فرزند دارد. یک دامادش روحانی و داماد دیگرش دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف است.

او از سوی «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نامزد ریاست جمهوری شد که شورای نگهبان صلاحیت اش را تایید نکرد.