درصحن: زمان تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به روز آخر رسید. فردا شنبه ۲۶ بهمن ماه،‌ آخرین مهلت هیات های نظارت برای اعلام نظر در خصوص کاندیداهای انتخابات مجلس است. هیات های نظارت مکلف اند تا پایان وقت اداری فردا علاوه بر تعیین صلاحیت کاندیداها، دلایل رد صلاحیت کاندیداها را به آنها اعلام کند.

سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت با اعلام این خبر گفته: بعد از بررسي‌هايي که در هيئت اجرايي صورت گرفت، فرصتي براي اعتراض به آراء هيئت هاي اجرايي بود؛‌ در اين فاصله هيئت هاي نظارت استاني پرونده‌هاي داوطلبان اعم از کساني که در هيئت هاي اجرايي رد صلاحيت شدند يا غير آنها را بررسي کردند.

وي اضافه کرده: طبق قانون، هيئت هاي نظارت استاني ضمن اينکه پرونده هاي داوطلبان را بررسي و اعلام نظر مي کنند بايد نظر هيئت مرکزي را هم کسب کنند. اين کار در حال انجام شدن است و  اميدواريم در مهلت مقرر باقيمانده تمام پرونده هاي مربوط به داوطلبان، چه کساني که در مراحل قبلي رد صلاحيت شدند و چه کساني که به شکل ديگري پرونده‌شان بررسي شده است، مورد بررسي قرار گيرد و نتايج اعلام شود.

هنوز هیچ آماری از میزان احتمالی رد صلاحیت شدگان به بیرون درز نکرده ولی طبق روال ادوار گذشته،‌ تعداد ردصلاحیت شدگان و کسانیکه صلاحیت شان احراز نشده می تواند قابل توجه باشد. هیات های اجرایی در این دوره از انتخابات صلاحیت حدود ۶ درصد کاندیداها را رد کردند. ردصلاحیت شدگان می توانند نسبت به رای صادره به شورای نگهبان اعتراض کنند. شورای نگهبان بیست روز فرصت دارد شکایات را بررسی و نتیجه را اعلام کند. در ادوار گذشته گاهی تا شب انتخابات صلاحیت برخی کاندیداهای معترض تایید و آنها به صحنه انتخابات بازگشتند. بنابراین تا شب انتخابات امکان بازگشت رد صلاحیت شدگان به رقابت انتخاباتی وجود دارد.

در میان کاندیداها کسی جرایم سنگین نداشت

علی اصغر ناصربخت رئیس ستاد انتخابات تهران و معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران با تکذیب تایید صلاحیت کاندیداهایی با جرایم سنگین به خبرگزاری فارس گفته: دلیلی وجود ندارد که شما یک وظیفه قانونی داشته باشید و در وظیفه خود قصور کنید چراکه هیأت‌های اجرایی به لحاظ شخصیت، منش، تعهد و سابقه خدمتگذاری به نظام و انقلاب، افرادی تأییدشده هستند و شأن آنان اجل از این است که فردی را که دارای سوابق سوء بسیار باشد را تأیید کنند.

من نمی‌خواهم اسم بیاورم، اما در بین داوطلبان، افرادی را داشتیم که درباره آنان پرونده‌ای مطرح شده بود، اما در نهایت نوشته شده بود که این پرونده منجر به منع صدور تعقیب یا رأی بر برائت شده است، بنابراین باید این امر را بپذیریم که در میان جمع داوطلبان، مدیران کشور نیز حضور دارند و در سابقه برخی مدیران چند پرونده ممکن است وجود داشته باشد.

البته این امر حائز دو نکته است، اول آنکه این پرونده‌ها در مسیر و راستای کار آن افراد باشد و این مدیران کار مردم را انجام می‌دهند اگر در راستای کار خودش پرونده‌ای تشکیل شده باشد، بحث شخصی ندارد و بحث مدیریتی است،مرحله دوم آنکه آیا در آن پرونده، آن مدیر محکوم شده یا نه رأی برائت صادر شده است. اگر داوطلبان سابقه اختلاس یا ارتشاء یا خدای نکرده ناپاکی و سوءاخلاق داشته باشد، باید رد صلاحیت شوند، اما چنین مواردی در هیأت‌های اجرایی نداشتیم و مواردی که مطرح شد اینگونه نبود.