درصحن: غلبه تحرکات تبلیغاتی بر ایفای وظایف نمایندگی،‌ پیش از بازگشت نمایندگان به حوزه های انتخابیه و از سرگیری فعالیت های انتخاباتی، در روزهای آغازین ماه آذر،‌ به حدی پررنگ بود که به نظر می رسید صحن علنی مجلس به کمپ انتخاباتی نمایندگان تبدیل شده است. مجلس که از هفته های گذشته جلسات روزهای چهارشنبه خود را به روز دوشنبه منتقل کرده تا نمایندگان از عصر روز سه شنبه تا صبح روز یکشنبه، مجبور نباشند در تهران بمانند، هفته گذشته سه روز کاری پشت سر هم را از سر گذراند و نمایندگان را برای ۱۲ روز مرخص کرد تا آنها با خیالی آسوده به حوزه های انتخابیه بازگشته و رقابت انتخاباتی را از سر بگیرند. اما سه روز کاری مجلس نیز بر اکثر نمایندگان مجلس،‌ فرصتی بود برای تبلیغات. مجموعه مصوبات و نطق های نمایندگان برخلاف هفته های گذشته که بیشتر بار سیاسی و حزبی داشت،‌ در هفته اول أذر ماه،‌ یک هدف را دنبال می کرد و آن جلب توجه جامعه رای دهندگان بود.

آزادسازی اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف خدمت سربازی

مجلسی که بسیاری از نمایندگان آن سابقه نظامی-امنیتی دارند، در اقدامی غیرمنتظره و درست سه ماه مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس،‌ اخذ گواهینامه رانندگی بدون تعیین تکلیف خدمت سربازی را ممکن کردند. طبق قانون نظام وظیفه، مردهای ایرانی برای گرفتن گواهینامه رانندگی اول باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند، بطوریکه بدون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت، نمی توانند گواهینامه رانندگی بگیرند. اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه،‌ به پیشنهاد آزاد سازی اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف خدمت سربازی را مورد استقبال قرار داده و به آن رای مثبت دادند. تا آنها در سفر به حوزه های انتخابیه، سوغاتی خوبی برای سربازان غایب داشته باشند.

سردار کمالی جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بلافاصله به اقدام تبلیغاتی نمایندگان واکنش نشان داد و اعلام کرد مصوبه مجلس با نیروهای مسلح هماهنگ نشده است. ادعایی که می تواند مبنای رد این مصوبه در شورای نگهبان باشد. او گفت: «مصوبه مجلس نیاز به کارشناسی بیشتر و اخذ نظر نیروهای مسلح دارد لذا مورد هماهنگی نیروهای مسلح نیست. طبیعی است قانون‌گذاری حق نمایندگان مجلس است و قطعاً نمایندگان هم به منظور رفع مشکلات گروهی از مردم اقدام به تصویب چنین مصوبه‌ای کرده‌اند.اما این طرح موجب کاهش انگیزه اعزام به خدمت سربازی می‌شود و تأمین کارکنان نیروهای مسلح را با مشکل مواجه می‌کند و بیشتر به نفع سربازان متخلف غایب و فراری است.»

تخصیص قیر رایگان برای بهسازی راههای روستایی

تلاش های تبلیغاتی نمایندگان به سربازان محدود نماند، بلکه آنها با تصویب کلیات طرح تخصیص قیر رایگان برای بهسازی راهها روستایی نشان دادند که برای تبلیغات انتخاباتی حتی می توان طرح هایی بدون در نظر گرفتن بار مالی آنها و تنها برای نشاندن لبخند رضایت بر لبان موکلان، به تصویب رساند. آراء جامعه روستایی در بسیاری از حوزه های انتخابیه هنوز بسیار تعیین کننده است. از این رو نمایندگان با تصویب طرحی وزارت نفت را موکلف کردند تا قیر مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی راههای روستایی را بصورت رایگان در اختیارشان بگذارد. نمایندگان نگفتند بار مالی این طرح از چه محلی تامین خواهد شد.

نکته جالب در جریان تصویب این طرح اینکه از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس تنها ۱۰۹ نفر به آن رای موافق، ۲۱ نفر رای مخالف و ۸ نفر رای ممتنع داده اند و معلوم نیست مابقی نمایندگان کجا و رای شان چه بوده است.

شرمنده ام از بیکاری جوانان شهرم

نطق های میان دستور نمایندگان نیز همچون مصوبات آنها بار تبلیغاتی پررنگی در هفته اول آذرماه داشت. محمد باقر شریعتی نماینده بهبهان نطق خود را به مساله بیکاری جوانان اختصاص داد و ادعا کرد بیکاری در بین جوانان تبدیل به شغل شده و گفت: «پرتکرارترین واژگان مراجعین بنده بیکاری و اشتغال است.» او اضافه کرد: « نمایندگان ملت! رکود مطلق در زمینه اشتغال جامعه را به کجا خواهد برد؟ چه کسی و چه نهادی باید به مهار لشکر میلیونی بیکاران بپردازد؟ چرا تکلیف 4 هزار میلیارد تومان کمک به اشتغالزایی در قانون بودجه 94 روشن نمی‌شود. آیا خبر دارید در هر خانواده حداقل 2 نفر بیکار داریم آیا خبر دارید جوانان بیکار احساس بی ارزش بودن دارند؟ ای کاش به جای پول سنگینی که به خودروسازان اختصاص داده‌اند و برای خالی شدن انبارهای آنان داده شد برای بخشی از اشتغال و بیکاری جوانان اختصاص داده می‌شد.» وی در خاتمه شرمندگی خود را از بیکاری مردم شهرش اعلام کرد و گفت: « من شرمنده مردم حوزه انتخابیه‌ام هستم مردمانی اصیل با دانش و دارای ارزش‌های دینی. گوشم پر از صدای ضجه مادران و صدای ملتمسانه پدران و جوانان بیکار است.»

به داد واحدهای تولیدی برسید

سالار مرادی نماینده سنندج هم مشکلات صنایع کوچک و واحدهای تولیدی را در نطق خود مورد اشاره قرار داد و گفت: «وجود افراد سودجو در بازار، صنایع را فلج کرده است.» این نماینده خطاب به نعمتی وزیر صنعت تاکید کرد که «برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی در دو سال و اندی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته چه کاری انجام دادید؟ چرا نسبت به واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی به ویژه در کردستان نظارت صورت نمی‌گیرد ؟ چرا زمین را به افراد خاصی که هیچ تجربه‌ای در بحث تولید ندارند واگذار می‌کنید. چرا علیرغم اعتراضات و سوال‌های صورت گرفته در قبال این موضوع سکوت کردید؟ چرا در رابطه با تامین حداقل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کردستان به ویژه در سنندج و کامیاران اقدام خاص و ملموسی صورت نگرفته است.»

شفافیت منابع مالی کاندیداها بماند برای بعدی ها!

نمایندگان مجلس که همه ی هم و غم شان شده انتخابات، به دو فوریت لایحه تقدیمی دولت در خصوص «شفافیت منابع مالی کاندیداها و نحوه هزینه کرد آن» نه گفتند. آنها دو فوریت این لایحه را رد کردند و تنها به یک فوریت رای دادند تا عملا بررسی،‌ تصویب و اجرای این قانون حداقل به این دور از انتخابات که سه ماه دیگر برگزار می شود نرسد. این لایحه دو هفته پس از تقدیم آن توسط دولت به مجلس و پس انتقادات گسترده نسبت به کوتاهی هیات رئیسه در اعلام وصول،‌ اعلام وصول شد و فوریت آن مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه فعلا برای بررسی جزییات به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شده ولی به نظر نمی رسد در زمان باقی مانده تا انتخابات،‌ فرصتی برای بررسی و تصویب آن باشد مگر آنکه کمیسیون بصورت آنی این طرح را بررسی و گزارش خود را تقدیم هیات رئیسه کند و نمایندگان نیاز با ارائه پیشنهادی خواهان تغییر دستور و رسیدگی فوری به این لایحه شوند.

در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، نامزدهای انتخابات ملزم می‏‌شوند منابع مالی خود را تنها از منابع مجاز اعلام ‏شده تامین کنند و این منابع را صرفاً برای هزینه‏‌های تعیین‏‌شده پرداخت کنند و به همین منظور، علاوه بر افتتاح حساب خاص به ‏عنوان تنها محل واریز و برداشت منابع نقدی، باید تمامی منابع و مصارف خود را برای امکان حسابرسی، ثبت کنند.

مجلس هفته پیش رو جلسه نخواهد داشت. جلسه بعدی مجلس روز یکشنه ۱۵ آذر برگزار می شود. دستور جلسات هفته سوم آذرماه هنوز اعلام نشده است.