درصحن: مجلس در هفته گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. نامه رهبر جمهوری اسلامی در تایید برجام، دلواپسان هسته ای ساکن بهارستان را خلع سلاح کرد و نمایندگان نیز نامه ای در تقدیر و تشکر از رهبری امضا کردند. اما در روزهای آرام مجلس، نمایندگان که اکنون دلواپس انتخابات آینده مجلس هستند، به اصلاح و تغییر قانون انتخابات مشغول شدند و قوه قضائیه را شریک دولت در اجرای انتخابات کردند. هجمه گسترده علیه معصومه ابتکار رئیس اصلاح طلب سازمان حفاظت از محیط زیست در مجلس و عضویت ایران پس از 50 سال در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی از رخدادهای دیگر مجلس نهم در هفته ابتدایی آبان ماه 94 بود.

 

مجلس: ابتکار باید برود!

 

درگیری مجلس نهم و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و معاون حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در روزهای پایانی هفته گذشته به اوج خود رسید.

انتشار نامه انتقادی و سرگشاده معصومه ابتکار خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما و انتقاد شدید از عملکرد این رسانه، بار دیگر آتش توپخانه اصولگرایان مجلس نهم علیه معاون اصلاح طلب مجلس را روشن نمود.

تعداد زیادی از اصولگرایان مجلس در صحن علنی و همچنین در گفتگو با رسانه ها ابتکار را به باد انتقاد گرفتند و وی را متهم به سیاسی کاری، بی تدبیری و بی توجهی به امور سازمان متبوع خود کرده و بار دیگر خواستار برکناری وی از هیات دولت از سوی رئیس جمهور شدند.

اصولگرایانی که طی سالهای گذشته کم تر توجهی به مشکلات زیست محیطی و به ویژه وضعیت دریاچه ها و تالاب های خشک شده در دوره ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت های نهم و دهم داشتند، این روزها برای عقب راندن و حذف معصومه ابتکار از دولت دقت و توجه ویژه ای به مشکلات زیست محیطی و همچنین معضلات صنفی کارمندان سازمان تحت ریاست ابتکار دارند.

اما نوع انتقاد  نمایندگان به خوبی نشان می دهند که دغدغه اصلی آنها مواضع سیاسی معصومه ابتکار در طی سالهای اخیر بوده است.

سعیدی نماینده تبریز با کنایه به حسن روحانی می گوید: «آقای رئیس‌جمهور بهتر است رئیس سازمان محیط زیست را در مسئولیت‌های سیاسی به کار گیرد تا بتواند علائق خود را بیشتر نشان دهد!»

آریایی نژاد نماینده ملایر نیز در این باره می گوید: «درست است که هر کس بالاخره گرایش سیاسی خاص خود را دارد، اما نباید آن‌قدر وزن سیاسی‌بازی و منافع جناحی را در عملکرد خود را بالا ببرد که حتی صدای کارکنان سازمان تحت مدیریتش هم به اعتراض بلند شود.»

باقر حسینی نماینده زابل هم با اشاره به اینکه «ابتکار  بیش از آنکه یک مدیر محیط زیستی باشد یک فرد سیاسی است» گفت: «فعالیت جدید ایشان تحت‌الشعاع فعالیت‌های جانبی و حاشیه‌ای‌اش قرار گرفته است.»

حبیب‌ آقاجری نماینده بندر ماهشهر هم رئیس سازمان محیط زیست را به سیاسی کاری متهم می کند و می گوید که «ابتکار بیشتر به دنبال مسائل سیاسی است تا پرداختن به مسائل زیست محیطی و وقت خود را صرف برنامه‌های سیاسی که برای آینده دارد، می‌کند.»

این نماینده ابتکار را تهدید کرد که «کار در بحث محیط زیست به جایی رسیده که حداقل باید تحقیق و تفحصی از عملکرد سازمان محیط زیست انجام شود تا مردم بدانند که برخی از مدیران فعالیتشان چگونه است.»

حسین طلا نماینده نزدیک به محمود احمدی نژاد نیز می گوید که «محیط زیست از سوی متولی آن دستخوش بی توجهی و سیاسی کاری یا منفعت طلبی قرار گرفته است.»

این نماینده تهران به طور تلویحی ابتکار را متهم به «فساد اقتصادی» کرد و گفت: «گاهی برخی اشخاص به صورت یک تیم می‌شوند که یا دنبال این هستند که گفتمان سیاسی خود را ترویج کنند و یا از آن جایگاه استفاده کرده و مقاصد سیاسی خود را ترویج دهند که در مواردی باعث بروز مفاسد اقتصادی می‌شود.»

از سوی دیگر در شرایطی که چندی پیش تجمع صنفی معلمان با دخالت نیروهای امنیتی و نظامی به خشونت کشیده شد و شماری از معلمان معترض مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تعدادی نیز بازداشت شدند، اما این بار محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در واکنش به تجمع صنفی تعدادی از کارمندان سازمان محیط زیست، می گوید: «تجمعات صنفی امری طبیعی و به حق است که مردم بتوانند حقوقشان را مطالبه کنند.»

این نماینده مجلس نهم می گوید: «هر کجا که کارمندان حس می‌کنند تبعیضی وجود دارد یا فاصله غیرمنطقی در پرداخت حقوق و مزایا به وجود می‌آید حقشان است که اعتراض کنند.»

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد نیز با بیان این که «متأسفانه رئیس این سازمان بیشتر در حوزه‌های سیاسی مشغول است» معصومه ابتکار را «بی‌اثرترین و بی‌تعهدترین» معاونت پارلمانی میان وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها خواند.

ابراهیم آصفری دیگر نماینده اصولگرای مجلس نهم هم می گوید که «سازمان محیط زیست امروز به واسطه سوء مدیریت ابتکار، تبدیل به باشگاهی برای تحقق اهداف سیاسی و حزبی و نیز درآمدزایی شده است» و «بهتر است خانم ابتکار، خود، مسئولیت را واگذار کرده و کنار بکشد.»

تحریم ها به خاطر فتنه 88 بود!

 

مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد که سیاست های وی عامل اصلی تحریم های سنگین بین المللی علیه ایران بود در اظهاراتی اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات 88 را دلیل تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران دانست.

میرکاظمی که اکنون بر صندلی نمایندگی مجلس تکیه زده است در پاسخ به اظهارات نوبخت سخنگوی دولت یازدهم که گفته بود «اگر عده‌ای قرار است در خیابان بریزند و شرایطی را ایجاد کنند که بقیه بترسند و به داخل کشور نیایند این امر و اقدام ایجاد تحریم برای خودمان است»، گفت: «سؤال اساسی این است که اگر حضور چند جوان در خیابان برای دفع شری به مثابه تحریم برای خودمان محسوب می‌شود پس هشت ماه قشون‌کشی و تجمع فتنه در خیابان و آتش زدن و کشتن جوانان بسیجی همراه با اجرای سناریوهای غربی که ایران را کاملاً ملتهب نشان دادند، آیا این‌ها به منزله زمینه تشدید تحریم در آن زمان نبود؟»

وی ابراز نگرانی سخنگوی دولت از تجمع های اعتراضی نیروهای بسیجی علیه برخی مقامات غربی که به ایران سفر می کنند را‌  «دیکتاتوری نرم» خواند و گفت: «کسانی که صرفاً خود و منافع خود را ملاک سنجش قرار می‌دهند و دیگر هیچ چیز برایشان مهم نیست با هدف فریب، آدرس غلط به مردم می‌دهند.»

 

جنجال اپرای عاشورا، جنتی را به مجلس کشاند

 

واکنش ها به انتشار فیلمی از تک خوانی یک خواننده زن در اپرای عاشورا به بهارستان نیز کشیده شد.

علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گزارش خود از جلسه این کمیسیون اعلام کرد که «بعد از بررسی اخبار فرهنگی در ابتدای جلسه، اعضای کمیسیون فرهنگی به بیان دغدغه های خود پیرامون اپرای عاشورا پرداختند.»

نماینده اصولگرای گرگان همچنین از احضار مسئولان وزارت ارشاد به مجلس برای توضیح درباره تک خوانی زن در اپرای عاشورا خبر داد .

طی روزهای اخیر فیلمی کوتاه از تک خوانی خواننده زن در اپرای معروف عاشورا در فضای مجازی منتشر شد که با انتقاد شدید رسانه های اصولگرایان رو به رو شد و هجمه های به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم شدت گرفت.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و نظر مراجع تقلید شیعه، زنان در ایران اجازه خواندن به صورت انفرادی را ندارند و تنها در گروه های کر به صورت همخوانی می توانند فعالیت داشته باشند.

اما علی جنتی وزیر ارشاد دولت حسن روحانی در واکنش به جنجال ها پیرامون تک خوانی زن در اپرای عاشورا گفت: «مسئله‌ای که این‌گونه در رابطه با تک‌خوانی یک زن در این اپرا در بوق و کرنا شده است به زمان تمرین این گروه برمی‌گردد که توسط یک نفر بی‌کار انجام شده است چون اصلا تک‌خوانی زن در این اپرا که اجرا شده، وجود نداشته است. ضمن این‌که طبق نظر علما اگر کاری مفسده‌انگیز نباشد اشکالی ندارد و نظر مقام معظم رهبری و سایر علما نیز همین است یعنی کاری که مفسده‌انگیز نباشد اشکال ندارد. حالا اگر کاری در این زمینه با موضوع دو طفل مسلم انجام شود دیگر حرفی باقی نمی‌گذارد.»

 

تذکرات کتبی و احضار وزرا به مجلس

 

احضار وزرای کابینه روحانی به مجلس نهم و ارائه تذکرهای کتبی به رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در هفته گذشته نیز ادامه داشت.

محمد فرهادی وزیر علوم، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، سیدمحمود واعظی وزیر ارتباطات، محمود حجتی وزیر کشاورزی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بار دیگر این هفته رهسپار بهارستان خواهند بود تا به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس پاسخ دهند.

اما در ادامه تذکرهای کتبی نماینده ای به رئیس جمهور روحانی تذکر داد تا «علت عدم ارائه لایحه مدیریت خدمات کشوری برای اصلاح به مجلس» را توضیح دهد.

محمود واعظی که این روزها تحت فشار قوه قضائیه برای فیلتر کردن چند شبکه اجتماعی قرار دارد، از مجلسی ها تذکر گرفت تا درباره «علت ورود شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به ارائه خدمات تصدی گری دستگاه‌های دولتی و برهم زدن موازنه رقابتی» را اعلام کند.

نعمت زاده وزیر صنعت که این هفته نیز باید به مجلس برود و پاسخگوی نمایندگان باشد، در مورد «اخراج و تعلیق 10 هزار کارگر قطعه‌ساز طی هفته‌های گذشته» از مجلس تذکر گرفت و در دیگر سو نمایندگان به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دادند که «چرا در حدود هزار شهر سینما وجود ندارد».

نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش شدند  و وزیر اقتصاد که وی نیز این هفته در صحن علنی پاسخگوی سوال نمایندگان است، در مورد عدم شفافیت و ناکارآمدی بانک کشاورزی از مجلس تذکر گرفت.

وزیر کشور در مورد «بی‌اعتنایی به مکاتبات و مطالبات قانونی نمایندگان مجلس» و وزیر کشاورزی در مورد «تسریع در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، ذرت و محصولات کشاورزی» از مجلس تذکر کتبی گرفتند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز از تذکرها بی نصیب نماند  و درباره «حضور آزادانه جک‌استراو در شهرهای مختلف ایران» تذکر دریافت کرد.

عضویت ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس

 

در هفته گذشته احمدرضا دستغیب رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران در نشست خبری خود از عضویت کاظم جلالی دیگر نماینده مجلس نهم در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی خبر داد.

به گفته دستغیب ایران پس از 50 سال موفق شده است تا در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی عضویت پیدا کند.

نظارت بر عملکرد شورای بین‌‌المجالس، درخواست عضویت کشورها در بین‌المجالس، تعیین تاریخ تشکیل اجلاس‌ها، پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه اتحادیه و کنترل و نظارت بر دبیرخانه بخشی از وظایف این کمیته است که به گفته دستغیب از آن به عنوان «ستون فقرات اتحادیه بین‌المجالس جهانی» یاد می‌شود.

نماینده جمهوری اسلامی ایران تا اکتبر سال 2019 عضو کمیته اجرایی باقی خواهد ماند.

نماینده شیراز در توضیحات بیشتر از نحوه عضویت کاظم جلالی در کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس گفت: «در اجلاس 133 در هانوی موضوع عضویت جمهوری اسلامی ایران طرح شد و در نیویورک نیز یکی از مباحث مهم رئیس مجلس عضویت ایران در این کمیته بود که آقای جلالی به عنوان سهمیه آسیا پاسیفیک انتخاب شد.»