درصحن: مهناز بهمنی که با کمترین سابقه اجرایی و سیاسی توانست رقبای خود را شکست دهد و به مجلس نهم راه یابد دو جا بطور قاطع از اجرای قانون مجازات اسلامی حمایت کرد، یکی وقتی خانه اش مورد دستبرد سارقان قرار گرفت و دوم زمانیکه با جمعی از نمایندگان به این فکر افتادند تا با تصویب قانونی، دگراندیشی را جرم و برای آن مجازات حد شرعی وضع کنند.

مهناز بهمنی با 32038 رای و با کسب 49/46 درصد آراء از حوزه انتخابیه سراب به مجلس نهم راه یافت. او همچون دیگر نمایندگان زن مجلس سابقه درخشانی از خود در حوزه حقوق بشر برجای نگذاشت. او در یکی از مهمترین طرح هایی که به مجلس ارائه کرد، هرگونه دگراندیشی را جرم و خواستار اجرای قانون مجازات اسلامی علیه دگراندیشان شد.

نماینده سراب به همراه کاظم جلالی، بهروز نعمتی، حسین سبحانی‌نیا، اسماعیل جلیلی، فاطمه رهبر، جواد جهانگیرزاده، محمد علی‌پور، کمال‌الدین پیرموذن، محمود نگهبان سلامی، ارسلان فتحی‌پور، مهدی دواتگری، سیدسعید حیدری طیب، یوناتن بت‌کلیا، منصور آرامی، محمدحسن آصفری، غلامرضا کاتب، عبدالکریم رجبی، محمدقسیم عثمانی، صفر نعیمی رز و علیرضا خسروی، با انحرافی خواندن دگراندیشی، طرح «تشدید مجازات فعالیت در گروههای انحرافی» را تقدیم مجلس کردند و خواستار مجازات فعالان این گروه ها شدند. در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: « این گروه‌ها-عرفان های کاذب و مکتب های فکری- اعم از نوظهور و غیرنوظهور دارای وجه مشترکی هستند که عبارت است از فعالیت های انحرافی منافی شرع مقدس اسلام و لذا طرحی که در صدد مقابله باشد باید این ویژگی را مد نظر قراردهد و در عین حال دو مساله اساسی را نیز باید مد نظر قراردهد.مساله اول؛پرهیز از نگرش های حقوق بشری الحادی و مخالف نظر اندیشمندان اسلامی بالاخص رهبر فقید انقلاب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مد ظله العالی و دوم توجه به ظرفیتهای حقوقی موجود و مواد قانونی کنونی که بخشی از اهداف را تامین می کند و ما را از تحمل تبعات پرداختن به آنها محفوظ می دارد.» آنها در این طرح خواستار مجازات فعالان این گروهها شدند.

 

نماینده سراب که در دوره نمایندگی علاوه بر از دست دادن فرزندش، خانه اش نیز مورد حمله سارقان قرار گرفت، برای اجرای حد سارقان دستگیر شده تلاش کرد. قانون مجازات اسلامی قطع انگشتان دست سارقان را مجازات شرعی آنها می داند. اخبر حمایت یک نماینده مجلس از اجرای قانون مجازات اسلامی  در قطع انگشتان دست سارقان، را خبرگزاری خانه ملت منتشر کرد و در رسانه های داخلی بازتاب زیادی داشت.

تحصیلات

در میان نمایندگان مجلس، مهناز بهمنی در ردیف نمایندگانی است که به لحاظ رتبه علمی، جایگاه ویژه ای ندارد. او فوق لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دارد و خبرگزاری تسنیم مدعی است که به زبان انگلیسی تسلط دارد اما این ادعا در وب سایت مجلس و حتی وب سایت شخصی خانم بهمنی درج نشده است. حداقل تحصیلات برای ورود به مجلس فوق لیسانس در نظر گرفته شده است.

 

سوابق و گرایش سیاسی

 

فقدان سابقه سیاسی قبل از ورود به مجلس، چهره ای مستقل از او در اذهان عمومی ساخته بطوریکه او را نمی توان یک چهره سیاسی معرفی کرد. به هیچیک از جریان های سیاسی داخل مجلس گرایش تنگاتنگی نشان نداده است. با روی کار آمدن حسن روحانی او در نقش حامی دولت در مجلس ایفای نقش کرده است با این حال او عضو فراکسیون اصولگرایان است از این جهت او را نه یک مستقل بلکه باید او را یک اصولگرا معرفی کرد. او همچنین عضو فراکسیون زنان مجلس است و در مقطعی عضو هیات رئیسه این فراکسیون نیز بوده است.

 

حمایت از مذاکرات هستهای 

بهمنی از جمله نمایندگان حامی مذاکرات هسته ای بود او در نطقی اعلام کرد تیم هسته ای از دستاورهای علمی – هسته ای در عرصه بین الملل که حاصل خون شهدا است، حراست کردند، هرچند دشمنان منطقه ای و خارجی از این توافق ناخشنود و خشمگین هستند، البته آنچه به نظر می رسد وجود راهی دشوار و طولانی تا تحقق کامل خواسته هاست، لیکن حلاوت پیروزی تلخی صبر را قابل تامل می کند… این قدرت اسلام است که نشانگر پیروزی گفتمان منطق، علم، آگاهی و هنر است بر گفتمان زور، تهدید و ارعاب به شرط وحدت کلمه است.

 

بهمنی متولد 1349 در شهر سراب و 45 سالگی خود را پشت سر می گذارد در دوران انقلاب کودکی بیش نبوده از این رو در کارنامه او ردی از فعالیت انقلابی وجود ندارد. دوران نوجوانی اش عجین با جنگ ایران و عراق بوده و با تراژدی از دست دادن پدر در جنگ مواجه شده است. پدرش، هوشنگ بهمنی، در جنگ کشته شد و نام فرزند شهید خیلی زود مقابل اسم اش نقش بست. بهمنی یک بار دیگر در زندگی شخصی دچار یک تراژدی شده، او در دوران نمایندگی فرزندش (سینا) را بر اثر حادثه از دست داده است. از علت مرگ اش، اطلاعی در دست نیست و تنها به «مرگ ناگهانی» او اشاره می‌شود.

 

مرکز پژوهش های مجلس فهرست طرح هایی که با امضای نماینده سراب به  مجلس تقدیم شده را اینگونه لیست کرده است:

 

 

زنان در نگاه بهمنی

مهناز بهمنی همچون دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس نهم، را باید در ردیف زنان سنت گرا و محافظه کار برشمرد. عمده ترین فعالیت او در حوزه زنان محدود می شود به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده. تلاش برای افزایش مرخصی زایمان زنان و تلاش برای ترویج حجاب اجباری از جمله فعالیت های او در حوزه زنان است. بهمنی می گوید: « حجاب نه تنها بر خلاف آزادی نیست بلکه به نفع جامعه و زن است و منجر به تعالی اجتماعی، اخلاقی و حتی اقتصادی جامعه می شود.» او توضیح نداده که ربط حجاب و تعالی اقتصادی زنان چیست ولی در مصاحبه ای دیگر خواستار حفظ جایگاه واقعی زنان از طریق اجرای طرح بیمه زنان خانه دار شده و گفته: « اجرایی شدن این طرح (طرح بیمه زنان خانه‌دار) جایگاه واقعی زنان خانه‌دار حفظ شده و آنان را نسبت به تأمین آینده زندگی‌شان امیدوار می‌کند. اجرایی شدن طرح بیمه زنان خانه‌دار از جمله مواردی است که می‌تواند مادران را در حفظ کانون گرم خانواده یاری داده و باعث کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی شود. گرم نبودن کانون خانواده‌ها و نبود امنیت روانی و آرامش ذهنی در خانواده‌ها زمینه‌ ساز بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است که می‌تواند بار سنگینی را بر دوش دولت تحمیل کند و در این رهگذر، بها دادن به زنان خانه‌دار با اجرایی شدن طرح‌هایی نظیر بیمه آنان، می‌تواند گام مثبت، اثر‌بخش و استواری در این راستا باشد.»