روزنامه اعتماد: فضاي سياسي كشور پس از گذر از پيچ تند برجام حالا بيش از پيش انتخاباتي مي‌شود. اگرچه پيش از آن نيز گروه‌هاي سياسي در پي فراهم كردن ساز و كار ورود خود به انتخابات بودند اما اصلاح‌طلبان در هفته جاري دو خبر مهم انتخاباتي داشتند. مهم‌ترين اقدام آنها برگزاري نخستين جلسه شوراي سياستگذاري بدون هيچ اختلافي بود. در اين جلسه جز دو نفر به دليل انجام امور شخصي نظير مسافرت، تمامي اعضاي دعوت شده حضور داشتند. اصلاح‌طلبان از ندا تا اتحاد و از اعتدال و توسعه تا مجمع اصلاح‌طلبان ايثارگر يك جا جمع شدند تا يكي از مهم‌ترين گام‌ها به سوي انتخابات را بردارند. همچنين محمدرضا عارف در حكمي به سيد حسن رسولي ماموريت داد تا فعاليت‌هاي انتخاباتي را ساماندهي كند.

جنب و جوش انتخاباتي در جبهه اصلاح‌طلبان روز گذشته با اظهارات صريح حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران همراه بود: مي‌گويند ما از معتمدان محل در مورد فلان فرد سوال مي‌كنيم. معتمدان محل چه كساني هستند؟ الان ديگر اول انقلاب نيست. ما نهادهايي مثل وزارت اطلاعات و ديگر مراجع قانوني را در اختيار داريم، بنابراين ديگر چه نيازي به تحقيقات محلي است؟ به نظرم اين مباحث به نوعي فرار از قانون و ايجاد فرصت‌هاي سليقه‌اي است و اين براي كشور خوب نيست.

مرعشي با اشاره به انتخابات مجلس دهم تاكيد كرد: فكر مي‌كنم ما بايد براي آينده در چند موضوع مهم از جمله انتخابات مجلس دهم، حل‌و‌فصل باقيمانده حوادث سال ۸۸ از جمله حصر، تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و ايجاد حركتي پرشور در عرصه اقتصادي متمركز شويم. مردم در اين زمينه‌ها واقعا دچار مشكلاتي هستند، به‌ويژه در عرصه اشتغال و تامين معيشت. در اين سه عرصه ما همان مدل پرونده هسته‌اي را نياز داريم. يعني اراده رييس‌جمهور، جلب‌ نظر رهبري و به‌كارگيري زبده‌ترين مديران و كارشناسان.

او مدلي كه روحاني در عرصه هسته‌اي دنبال كرد را مدلي بسيار خوب و كارآمد عنوان كرد و ادامه داد: لذا در موضوعات مربوط به انتخابات مجلس، رييس‌جمهور بايد از‌‌ همان مدل استفاده كند. وقتي مدلي تجربه شده و جواب داده و به ثمر نشسته بايد آن را دنبال كرد. اساسا تصور اينكه در جمهوري اسلامي صرفا اراده رييس‌جمهور بدون استفاده از نيروهاي كار‌شناسي و جلب حمايت رهبري، مساله‌اي قابل حل است، در واقع نوعي فرار از واقعيت است. توصيه من به آقاي رييس‌جمهور، استفاده از اين دستاورد مهم و درس گرفتن از تجربه‌اي است كه خود ايشان مبتكر آن بوده‌اند.

وي در مورد نگراني‌هاي اصلاح‌طلبان براي عبور از فيلتر شوراي نگهبان و تهديد به حذف آنها از سوي جناح مقابل يادآور شد: روشن است جناح اصولگرا احساسش اين است كه اگر در انتخابات رقابتي با اصلاح‌طلبان مواجه شود، ممكن است اكثريت مجلس را از دست بدهد و فكر مي‌كند حفظ نظام و انقلاب هم به حاكميت مطلق اصولگرايان بستگي دارد.

سخنگوي حزب كارگزاران خاطرنشان كرد: اين جناح يا متوجه نشده يا نمي‌خواهد باور كند كه در نبود رقابت و حذف نيروهاي صالح از عرصه مديريت كشور، ممكن است آرامشي نسبي بر فضاي كشور حاكم باشد اما اداره كشور مختل مي‌شود؛ فساد افزايش مي‌يابد؛ افراد ضعيف وارد مجلس مي‌شوند و كفايت مورد نياز سياسي و مديريتي كشور كاهش پيدا مي‌كند. فكر مي‌كنم رييس‌جمهور بايد در تعامل رهبري و ساير نهادها- همان طور كه در مساله هسته‌اي همه به خطرات ناشي از تحريم‌ها رسيدند و اينكه هزينه‌هاي اداره كشور با تحريم‌هاي سنگين زياد است- بايد اراده كنند تا اين مساله حل شود و در تشكيل مجلسي فراگير و با حضور همه سليقه‌ها يك جمع‌بندي ملي ايجاد شود.

تحليل رقيب

مرعشي وضعيت جريان مقابل را نيز اين گونه تحليل كرد: اصولگرايان ترجيح مي‌دهند به جاي پاسخگو بودن و خوب كار كردن، رقيبشان در صحنه نباشد. حال آنكه در نبودن نيروهاي اصيل اصلاح‌طلب و اصولگرا در صحنه افرادي مثل دولت گذشته بر كشور حاكم مي‌شوند. سوال من اين است آيا مديريت چنين افرادي براي ما عزت ايجاد كرد؟ از اينكه يك عده افراد مسووليت‌ناپذير بر كشور حاكم شدند، چه بُردي نصيب اصولگرايان شد؟ البته از اين سوال‌ها مخاطب من افراطيون نيستند، بلكه مخاطب من دلسوزان اصولگرا هستند. راه كشورداري فرار از رقابت نيست بلكه تن دادن به رقابت با رعايت كليه چارچوب‌هاي اصولي است، بايد اين مسير را بازسازي كنيم و تلاش كنيم كشور دوباره به اين مسير بازگردد.

سخنگوي حزب كارگزاران به انتخابات ٨٨ هم نقبي زد و با اشاره به استفاده جناحي از نهاد‌هاي عمومي و فراجناحي گفت: در انتخابات سال ۸۸ از ۱۲ عضو شوراي نگهبان، ۹ نفرشان از احمدي‌نژاد حمايت كردند. اينها همه اشتباه‌هايي است كه كشور از ناحيه آنها ضربه خورده است. اگر نتوانيم از اين اتفاقات درس بگيريم ضرر كرده‌ايم، چون هم هزينه داده‌ايم، هم درس نگرفتيم. غير از نصيحت رقيب كار ديگري نمي‌توانيم انجام دهيم، چون ما ابزاري مثل شوراي نگهبان در اختيار نداريم. اگر همچنين ابزاري را داشتيم براي حذف رقيب خود از آن استفاده نمي‌كرديم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينكه در ايران هميشه در دوره‌هايي احساسات سياسي زيادي بر جريان‌هاي مختلف حاكم مي‌شود، يادآور شد: هميشه معتقد بوده و هستم كه فردي مثل آقاي ناطق نوري در ايران عنصر مفيد و موثري است. ناطق نوري سال ۷۶ به يك انتخابات رقابتي تن داد و نتيجه انتخابات را هم پذيرفت برخي از دوستان جوان و احساساتي ما بيش از اندازه در نقد ناطق افراط كردند. يك فرد اصلاح‌طلب و خردورز هيچگاه كسي را تخريب نمي‌كند بلكه مردم را روشن مي‌كند. در دوره انتخابات ۸۴ كه آقاي احمدي‌نژاد رييس‌جمهور شد تا پايان دوره ايشان، هيچ روزي سكوت نكردم چون معتقد بودم مردم بايد بدانند با چه پديده‌اي مواجه هستند.

مرعشي با بيان اينكه خوشبختانه در حال حاضر در هر دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگراي كشور واقع‌گرايي تقويت شده است، گفت: امروز اصولگرايان اصيل هم به نقش كليدي آقاي هاشمي در كشور پي برده‌اند؛ به گونه‌اي كه احمد توكلي كه زماني منتقد هاشمي بود امروز عنوان مي‌كند دولت هاشمي موفق‌ترين دولت بوده است. اين يعني واقع‌بيني تقويت شده است. يك زماني اصولگرايان فكر مي‌كردند كار خيلي ساده است و همين كه رييس‌جمهور بيايد كه با افكار آنها سازگار باشد مي‌توانند كشور را كن‌فيكون كنند اما برعكس شد. توكلي گفت من به احمدي‌نژاد راي دادم و بابت اين كار متاسفم. همين واقع‌گرايي خيلي مهم است.

وي در مورد اينكه برخي اصولگرايان مي‌گويند دولتي‌ها ليستي براي تاييد صلاحيت‌ها دارند كه مي‌خواهند آن را به شوراي نگهبان بدهند، گفت: اين موضوع را فقط شايعه مي‌دانم. هركسي چنين مطلبي را عنوان كرده حتما اطلاعات درستي نداشته است. اطلاعات بنده بسيار موثق است. روحاني به دنبال برگزاري انتخاباتي رقابتي با حضور همه سليقه‌هاست كه به نظر من رهبري هم از اين موضوع پشتيباني خواهند كرد، اما آقاي روحاني به خوبي مي‌داند كه در شأن دولت و رييس دولت نيست كه وارد مصاديق انتخاباتي شوند.

گذر از پيچ شوراي نگهبان

سخنگوي حزب كارگزاران در خصوص رايزني اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان تاكيد كرد: آقاي رهامي به عنوان يك فرد اصلاح‌طلب و نه به نمايندگي از كليه اين جريان رايزني‌هايي را كرده است. با هيچ رايزني‌اي مخالف نيستم ولي تا الان به صورت رسمي هيچ رايزني بين اصلاح‌طلبان و شوراي نگهبان صورت نگرفته است.