در صحن: چهارمین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم، سه شنبه همین هفته برگزار می شود. این انتخابات می تواند تصویر شفافی از میزان رضایت نمایندگان مجلس از عملکرد هیات رئیسه مجلس ترسیم کند و وزن واقعی گروههای سیاسی فعال در صحن علنی مجلس را نشان دهد. طی چند هفته گذشته، هیات رئیسه در مواردی به مخالفت با جمعی از نمایندگان برخاست و برنامه های آنها را مختل کرد. مخالفت با استیضاح وزراء؛ مخالفت با طرح سه فوریتی برای اعمال محدودیت برای تداوم مذاکرات هسته ای و حمایت از تیم مذاکره کننده ایران در برابر نمایندگان مخالف، از جمله مسایلی بوده که تنش هایی میان هیات رئیسه و نمایندگان درپی داشته است. نتیجه انتخابات پیش رو، داوری نمایندگان نسبت به تنش های موجود خواهد بود.

انتخابات هیات رئیسه مجلس، بصورت سالیانه و در هفته اول خردادماه هر سال برگزار می شود. هیات رئیسه 12 کرسی دارد. معمولا ترکیب هیات رئیسه مجلس در طول یک دوره دستخوش تغییرات عمده نمی شود و نمایندگانی که سال اول موفق به راهیابی به هیات رئیسه می شوند در سال های بعد نیز بیشترین شانس را برای بقاء در هیات رئیسه دارند. این قاعده در مجلس نهم نیز جاری بوده بطوریکه هیات رئیسه سال اول مجلس در سال دوم نیز جز در یک مورد ابقاء شده اند. تنها تغییر روی داده در هیات رئیسه سال دوم، انتخاب ضرغام صادقی نماینده شیراز به جای جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه بوده است. این تغییر در میان منشی های هیات رئیسه رخ داد. همین رویه در سال سوم نیز تکرار شد، منتهی در سال سوم ترکیب هیات رئیسه شاهد دو تغییر بود، مهرداد بذرپاش نماینده تهران، جایگزین شاهین محمد صادقی نماینده کازرون و بهروز نعمتی نماینده اسدآباد همدان، جایگزین عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه شد.

اعضای هیات رئیسه مجلس نهم

 

سمت سال اول سال دوم سال سوم
رئیس علی لاریجانی نماینده قم علی لاریجانی نماینده قم علی لاریجانی نماینده قم
نایب رئیس محمد حسن ابوترابی فرد نماینده تهران محمد حسن ابوترابی فرد نماینده تهران محمد حسن ابوترابی فرد نماینده تهران
محمدرضا باهنر نماینده تهران محمدرضا باهنر نماینده تهران محمدرضا باهنر نماینده تهران
کارپرداز شریف حسینی نماینده اهواز شریف حسینی نماینده اهواز شریف حسینی نماینده اهواز
محمد آشوری نماینده بندرعباس محمد آشوری نماینده بندرعباس محمد آشوری نماینده بندرعباس
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه عبد الرضا مصری نماینده کرمانشاه بهروز نعمتی از اسداباد
منشی حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور
محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز
محمد دهقانی نماینده چناران محمد دهقانی نماینده چناران محمد دهقانی نماینده چناران
علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز
شاهین محمد صادقی نماینده کازرون شاهین محمد صادقی نماینده کازرون مهرداد بذرپاش نماینده تهران
جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه ضرغام صادقی نماینده شیراز ضرغام صادقی نماینده شیراز

جایگاه رئیس و نایب رئیس مجلس طی سه سال گذشته دستخوش تغییر نشده و به نظر نمی رسد در انتخابات پیش رو نیز دچار تغییر شود هرچند همچون سال قبل تلاش هایی برای تغییر محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در جریان است. کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت در این خصوص می گوید: در داخل فراکسیون هنوز نقدهایی نسبت به آقای باهنر وجود دارد که به ایشان منتقل شده است. ایشان در جلسه امروز صبح فراکسیون نیز بخشی از نقدها را پذیرفتند، مواردی که باید به نوعی برطرف شود، در نهایت امیدواریم آنچه که خیر و مصلحت است رخ دهد.

در جریان انتخابات سال گذشته هیات رئیسه تا لحظات آخر نام غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران بعنوان نامزد پست نایب رئیسی مجلس مطرح بود و گفته می شد که وی جایگزین محمد رضا باهنر خواهد شد ولی در لحظه آخر او انصراف داد. با انصراف تاجگردون، باهنر در پست نایب رئیسی ابقاء و تاجگردون به ریاست فراکسیون برنامه و بودجه رسید و به نظر می رسد امسال نیز او ترجیح می دهد که ریاست کمیسیون را حفظ و راهی هیات رئیسه نشود.

لاریجانی را باید رئیس بی رقیب مجلس نهم قلمداد کرد. او که در دوره قبل جدی ترین رقیب اش یعنی غلامعلی حدادعادل را کنار زد، در انتخابات پیش رو به احتمال زیاد برای هشتمین سال متمادی، ریاست مجلس را از آن خود خواهد کرد. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس از احتمال رقابت احمد بخشایش اردستانی، با علی لاریجانی خبر داده است ولی به نظر می رسد اینگونه رقابت ها تنها مصرف انتخاباتی و جهت مطرح کردن اسم خود از سوی احمد بخشایش روی داده است. به گفته نماینده اسدآباد علاوه بر اعضای فعلی هیات رئیسه مجلس، محمد حسین میر محمدی نماینده گلپایگان، جواد هروی نماینده قائنات و جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه از جمله کسانی هستند که خودشان را برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس آماده کرده اند. جواد جهانگیر زاده سال اول مجلس نهم، عضو هیات رئیسه بود که در سال بعد کرسی خود را در رقابت با بقیه نامزدان به ضرغام صادقی واگذار کرد.