درصحن: «شورای تعیین صلاحیت در وزارت اطلاعات تشکیل و ریاست آن به یک روحانی سپرده شد تا بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی را زیر نظر بگیرد». وزیر اطلاعات که خود پیش از این برای ورود به مجلس هشتم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود با اعلام این خبر گفته: «برای اینکه کار‌ها با سلائق شخصی پیش نرود شورای تعیین صلاحیت را با حضور تعدادی از مومنان ایجاد کردیم و یک روحانی باتقوا را در راس این کار قرار دادیم. او در این خصوص تاکید کرده که وزارت اطلاعات در این زمینه با وسواس کار می کند. اگر قرار باشد با هر گزارشی واکنش نشان دهیم ممکن است آبروی کسی از بین برود.»

این سخنان را در حالی وزیر اطلاعات عنوان کرده که شورای نگهبان با تشکیل تیم های تحقیقاتی برای ایفای مسولیت نظارت بر انتخابات مستقل از وزارت اطلاعات عمل می کند. احمد جنتی پیش از این اعلام کرده بود: «شبکه صدها هزار نفره ناظران شورای نگهبان در سراسر کشور با دقت تمام مسایل را رصد می کنند.» وزیر اطلاعات که خود قربانی نظارت استصوابی شورای نگهبان است و دوبار قبل از تکیه بر کرسی وزارت اطلاعات توسط شورای نگهبان برای ورود به مجلس رد صلاحیت شده توضیح نداده که اعضای شورای تعیین صلاحیت مستقر در وزارت اطلاعات چه برنامه ای برای جلوگیری از ورود اعضای هیات نظارت ساماندهی شده توسط احمد جنتی در تعیین صلاحیت نامزدها دارد. در عین حال نایب رییس مجلس گفته: «نظر وزارت اطلاعات درخصوص صلاحیت افراد برای گرفتن مسئولیت باید فصل الخطاب باشد در غیر اینصورت آسیب های جدی خواهیم دید. نظرات کارشناسان این وزارتخانه به عنوان دیده بان امین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید بیش از پیش توجه شود».

وی در حالی‌که وزارت اطلاعات را دلیل مهم «اقتدار» جمهوری اسلامی دانسته٬ اظهار داشته: «دلایل گوناگونی برای این ادعا وجود دارد از جمله اینکه این نهاد از درون نظام جوشیده و فرزند انقلاب است و مساله دوم دانش وتخصص بالایی می باشد که در نزد فعالان عرصه اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان که افرادی متدین، معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه می باشند، است».

با وجود آنکه قانون انتخابات وزارت اطلاعات را بعنوان یکی از مراجع چهارگانه در تعیین صلاحیت نامزدان معرفی کرده ولی شورای نگهبان پیش از این بسیاری از افراد را که وزارت اطلاعات صلاحیت شان را تایید کرده رد کرده است و در این خصوص نظر اعضای هیات نظارت را مقدم بر نظر وزارت اطلاعات می داند. معمولا هیات های اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداها از مراجع چهارگانه استعلام و براساس آن تصمیم گیری می کند ولی شورای نگهبان خود را مقید به تصمیم گیری بر اساس استعلام مراجع چهارگانه نمی داند و با اعتقاد به استصوابی بودن نظارت علاوه بر بررسی گزارش استعلام مراجع چهارگانه و دریافت نظرات اعضای هیات نظارت رای به رد یا تایید صلاحیت افراد می دهد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز هفتم اسفند ماه سال جاری در ایران برگزار می شود. هنوز ثبت نام برای انتخابات مجلسین شروع نشده اما وزیر کشور پیش بینی کرده بود که بیش از ۴ هزار نفر ثبت نام خواهند کرد. به احتمال زیاد شورای تعیین صلاحیت نامزدان مستقر در وزارت اطلاعات کار بررسی صلاحیت ها را با بررسی صلاحیت افرادی که به منظور شرکت در انتخابات از سمت خود استعفا داده اند شروع کرده است.