در صحن: احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه شبکه صدها هزار نفره ناظران شورای نگهبان در سراسر کشور با دقت تمام مسایل را رصد می کنند، ادعا کرده «عده ای می خواهند قدرت مجلس را قبضه کنند تا قدرت نظام را در دست گرفته و هر دولتی که می خواهند را روی کار بیاروند اما شورای نگهبان چنین اجازه ای نمی دهد.» این موضع صریح احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. او در گردهمایی سه هزار نفری ناظران شورای نگهبان گفته است: متاسفیم که شاهدیم دولت مقدمات ورود به انتخابات را به وضوح اعلام می کند، اما شورای نگهبان نهادی است که سلامت انتخابات را حفظ می کند و به افرادی که صلاحیت ندارند اجازه ورود نمی دهد.

جنتی توضیح نداده که انتقاداش متوجه کدامیک از فعالیت ها یا اظهارات مقامات دولتی در خصوص انتخابات است.

«طرفداری شورای نگهبان، بعنوان نهاد ناظر بر انتخابات از جریانی خاص» و «اعمال نظارت استصوابی» دو انتقاد جدی منتقدان صحت و سلامت انتخابات در ایران است. منتقدان شورای نگهبان معتقدند عملکرد شورای نگهبان منجر به خدشه دار شدن سلامت انتخابات شده است. بیش از این مهدی کروبی گفته بود: «شورای نگهبان امروزه به ابزار کسب و حفظ قدرت یک جناح سیاسی که اعضای آن متعلق به آن جریان هستند تبدیل شده است».

انتقادی که همیشه به جد از سوی احمد جنتی انکار می شود با این حال سخنان او می تواند سندی باشد بر ادعای منتقدان که می گویند شورای نگهبان به جریانی خاص در فضای سیاسی ایران تعلق دارد و می کوشد نهادهای انتخاباتی در کنترل این جریان باقی بماند. او در این سخنرانی که روز چهارم خرداد ایراد شده می گوید: «مجلس خبرگان رهبری فعلی مورد قبول است اما عده ای به دنبال تضیف قدرت رهبری و ولایت فقیه در کشور هستند تا وارد مجلس خبرگان شوند و نقشه های خود را محقق کنند.»

دبیر شورای نگهبان با بیان این که عده ای انتظار دارند افرادی که صلاحیت های لازم را ندارند وارد مجلس خبرگان رهبری شوند، بیان داشته: اهمیت مجلس خبرگان رهبری از مجلس شورای اسلامی نیز بسیار بالاتر است، چون در مورد رهبری تصمیم می گیرد. این شورا چشم بیدار برای سلامت انتخابات در کشور است و اجازه ورود افراد ناسالم به انتخابات را نمی دهد.

او در تحلیل خود از چرایی ضرورت رد صلاحیت نامزدان انتخابات و اعمال نظارت استصوابی می گوید: نقشه آمریکا برای سرنگونی نظام اسلامی بعد از جنگ تحمیلی را اختلافات سیاسی داخلی و جنگ روانی بود. زمینه فتنه 18 تیر سال 78 از سال های قبل به وجود آمد و نقشه داشتند مردم را به جان هم بیاندازند و این نظام را از بین ببرند و آمریکایی ها حکومت دیگری را روی کار بیاروند.

آیت الله جنتی فتنه 88 را ادامه فتنه 78 بیان کرده و می افزاید: بر اساس تجربیاتشان در کوتای مخملین سعی کردند در ایران نیز آن را به کار گیرند تا رمز فتنه به نام تقلب در انتخابات مطرح شد. خدا لعنت و ذلیل کند کسانی را که اسم تقلب را در انتخابات بر زبان آوردند،  این نقشه آمریکایی ها بود و هشت ماه کشور را به چالش کشیدند و اگر قدرت رهبری و امداد الهی نبود این انقلاب سقوط می کرد. مسأله براندازی نظام اسلامی جزء برنامه های اساسی حکومت آمریکا است و متأسفانه برخی ها در داخل این ها را یا نمی فهمند و یا نمی خواهند بفهمند.