درصحن: کمتر از یک ماه پس از پایان محاکمه جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی-امریکایی واشنگتن پست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و قبل از صدور حکم این دادگاه، یازده نماینده مجلس با نفوذی خواندن جیسون رضاییان او را مجرم خواندند و خواستار پخش اعترافات این خبرنگار محبوس در زندان اوین شدند. روشن نیست حکم دادگاه قبل از انتشار عمومی در اختیار نمایندگان قرار گرفته، یا آنها خودسرانه این خبرنگار را مجرم قلمداد کرده اند.

زارعی، کریمی قدوسی، آقاجری، حاجی دلیگانی، کوثری، محسنی ثانی، نبویان، جراره، ذوالانوار و اسماعیلی که عضو یا نزدیک به جبهه پایداری هستند، این تذکررا خطاب به وزیر دادگستری امضاء و صادر کرده اند. در حالیکه هنوز جزییات حکم جیسون رضاییان اعلام نشده اما کریمی قدوسی با نفوذی خواندن این خبرنگار ایرانی-امریکایی، او را مجرم قلمداد کرده است. این در حالی است که تا اعلام رسمی نتیجه دادگاه، طبق قوانین ایران رضاییان متهم به جاسوسی است نه مجرم.

جیسون رضاییان ۳۹ ساله، متهم است به این که اطلاعاتی محرمانه را به کاخ سفید داده است. او این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید تنها در عرصه روزنامه‌نگاری انجام وظیفه کرده است. دولت آمریکا این اتهام را “پوچ” خوانده و خواستار آزادی فوری رضاییان شده است. رضاییان از حدود یک سال قبل در زندان به سر می‌برد. سه نوبت قبلی دادگاه‌های رضاییان، به ترتیب در ۵ و ۱۸ خرداد و ۲۲ تیر، پشت درهای بسته برگزار شده‌اند.

علاوه بر جیسون رضاییان دو شهروند ایرانی-امریکایی دیگر در زندان های ایران محبوس هستند. گفته می شود حسن روحانی در سفر به نیویورک مساله مبادله زندانیان ایرانی-امریکایی را به طرف مقابل مطرح کرده است. پیش از این علی لاریجانی نیز در سفری به نیویورک از امکان مبادله زندانیان خبر داده بود ولی حجت السلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه این امکان را رد کرده و گفته: با توجه به این مسئله که این موضوع در دستگاه قضایی مطرح نشده، نظری درباره این موضوع نداریم. نظر به رد این طرح از سوی قوه قضاییه ایران به نظر می رسد طرح تبادل زندانیان ایران و امریکا در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح شده باشد که دو عضو بلند پایه این شورا (حسن روحانی و علی لاریجانی) آن را مطرح کرده اند. مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای همه دستگاههای حکومتی از جمله قوه قضاییه لازم الاجراست.

گفتنی است پیش از این ۱۲ نماینده مجلس مدعی شده بودند که صدها جاسوس تحت عنوان روزنامه نگار در رسانه ها مشغول به کار هستند. احمد سالک، مرتضی آقاتهرانی، سیدمرتضی حسینی، مهدی کوچک‌زاده، سیدمحمود نبویان، محمدرضا آشتیانی، جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، بهرام بیرانوند، حسین ذوالانوار و بیژن نوباوه امضا کنندگان این تذکر به وزیر اطلاعات بودند.

در تذکر این نمایندگان به وزیر اطلاعات آمده بود: «یک باند و جریان مخرب صدها نفری رسانه‌ای در داخل وابسته به سرویس‌های جاسوسی غربی می‌باشند و با کشورهایی از جمله نروژ ـ هنلد و انگلیس مرتبط هستند، سرپل ارتباطات آنها در خارج از کشور افرادی از سران فتنه ۸۸ و فراریان و پناهنده شدگان به کشورهای غربی می‌باشند. این جریانات در روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های فضای مجازی با هدایت سرویس‌های انگلیسی و غربی و با دادن عنوان به این نفوذی‌ها و القاء مواضع خواسته شده از طرف بیگانگان را عملیاتی می‌کردند، لذا نمایندگان ملت از وزارت مقتدر اطلاعات نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهند که سریعاً به این جریان وابسته به دشمنان انقلاب، برخورد و پرونده آنها را تسلیم قوه قضائیه بمایند.»

کریمی قدوسی، حسینعلی حاجی دلیگانی، سید محمود نبویان و حسین ذوالانوار نمایندگانی هستند که نامشان مشترکا در هر دو تذکر به وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات آمده است.

جیسون رضاییان، از سال ۲۰۱۲ در تهران برای روزنامه واشنگتن پست کار می کرد. این خبرنگار روز ۳۱ تیر ۱۳۹۳ در تهران به همراه همسرش، یگانه صالحی دستگیر شد.  خانم صالحی که خبرنگار روزنامه نشنال امارات نیز هست روز ۱۴ مهر ۱۳۹۳ با قرار وثیقه آزاد شد. در تاریخ هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۳، در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در مورد اتهام و علت بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست گفت: «متاسفانه، آنها (جیسون رضاییان و همسرش) درگیر فعالیتهایی بوده‌اند که ماموران اطلاعاتی ما آنها را فعالیت‌هایی قطعا ورای روزنامه نگاری می‌دانند.” وی افزود: “بازداشت آنها مطابق قوانین و طبق دستور قضات بوده است.» اما اتهامات “جاسوسی” و “همکاری با دول متخاصم” علیه جیسون رضاییان تنها در آخر فروردین ماه سال جاری، پس از نه ماه بازداشت و بدون ارائه هرگونه مستندات مربوط به این اتهامات اعلام شد. خانواده جیسون رضاییان و خود او در دادگاه این اتهامات را کرارا رد کرده اند.  کمپین بین المللی حقوق بشر نیز بارها خواستار آزادی سریع جیسون رضاییان شده است. هادی قا‍یمی مدیر این کمپین گفته: «دولت ایران می‌خواهد در حالی‌که این افراد با اتهامات ساختگی و بدون طی فرآیند دادرسی در زندان تحلیل می‌روند، جهان به آنها هیچ اعتنایی نکند.»