روزنامه شرق: نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که نتیجه تلاش‌ها و بررسی‌های خود را در قالب یک طرح دوفوریتی به صحن مجلس بیاورند. این خبر را روز گذشته منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون برجام و همچنین نقوی‌حسینی، سخنگوی این کمیسیون، تأیید کردند. پس از آنکه صبح دیروز هفدهمین جلسه کمیسیون ویژه برجام برگزار شد و گزارش کمیته مورد بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت، نقوی‌حسینی، سخنگوی این کمیسیون، اعلام کرد: «در این جلسه پیرامون طرح دوفوریتی که تهیه شده صحبت شد». او افزود: «کمیسیون برجام پیشنهاد دارد که برجام به صورت مشروط پذیرفته شود و این شرط‌ها در قالب طرح دوفوریتی به تصویب مجلس برسند». این طرح دوفوریتی که گفته می‌شود قرار است به امضای تعداد زیادی از نمایندگان برسد، در جلسه بعدازظهر دیروز کمیسیون هم مورد بررسی قرار گرفته است. جلسه بعدازظهر دیروز کمیسیون، به‌دلیل حضور علی لاریجانی در این جلسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه برجام، در این‌باره به مهر گفته است: «دیدار با لاریجانی، هم به‌عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقطعی از تاریخ و هم رئیس مجلس صورت گرفت». حقیقت‌پور همچنین از تقدیم گزارشی از بررسی‌های کمیسیون برجام به لاریجانی خبر داد و افزود: «درخصوص طرح نهایی و گزارش کمیسیون برجام نیز مشورت‌هایی با رئیس مجلس صورت گرفت». او در ادامه سخنان خود گفت: «طرح دوفوریتی طبق مشورت‌های صورت‌گرفته براساس سیاست‌های نظام تنظیم خواهد شد». او درعین‌حال اضافه کرد: «بنا داریم در این طرح ملاحظات اساسی نظام در اجرای برجام در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی، علمی و نظارتی را مدنظر قرار داده و دولت را در اجرای برجام ملزم به رعایت این نکات کنیم». به گفته حقیقت‌پور قرار است، در نهایت و در صحن مجلس، ابتدا گزارش کمیسیون برجام قرائت شده و سپس طرح دوفوریتی ارائه شود. برهمین‌اساس حقیقت‌پور گفت: «روز سه‌شنبه این هفته طرحی با قید دوفوریت از سوی حدود ۵۰ نماینده تقدیم هیأت‌رئیسه می‌شود».

هم‌زمان با این اخبار و درحالی‌که نقوی‌حسینی از نهایی‌شدن گزارش برجام تا امروز (دوشنبه) خبر داده، عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، در مورد ارائه گزارش ویژه برجام به هیأت‌رئیسه مجلس گفته است: «به محض اینکه گزارش کمیسیون برجام به هیأت‌رئیسه برسد، قطعا برای قرائت در صحن در دستور هیأت‌رئیسه قرار می‌گیرد و گزارش کمیسیون فقط برای قرائت در صحن است». همچنین مصری در این زمینه گفت: «اگر بنا باشد در مجلس تصمیمی در مورد برجام گرفته شود، یا باید از طرف نمایندگان در این‌باره طرحی ارائه شود٬ یا اینکه دولت لایحه‌ای را در این‌باره به مجلس ارائه دهد. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای ارائه لایحه به مجلس ندارد، طبیعتا باید‌ها و نباید‌ها و خطوط قرمز‌ در طرحی که توسط نمایندگان تهیه خواهد شد، مشخص می‌شود».

مصری با تأکید بر اینکه طرح یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده می‌تواند مجزا از گزارش کمیسیون ویژه به مجلس ارائه شود، افزود: «البته این طرح می‌تواند توأم با ارائه گزارش کمیسیون برجام به صحن علنی انجام پذیرد، اما به هر صورت هنوز گزارش کمیسیون برجام به هیأت‌رئیسه، واصل نشده است و پس از ارائه گزارش به هیأت‌رئیسه امکان قرائت یا توزیع کتبی آن میان نمایندگان وجود دارد».