درصحن: از شگفتی های نظام جمهوری اسلامی است یکی اینکه می توان برای کسب سمتی رد صلاحیت شوی ولی یک سال بعد سمتی بالاتر و حساس تر را از آن خود کنی. در این نظام می توان رد صلاحیت شد ولی یک سال بعد در موقعیتی بنشینی که در مورد صلاحیت دیگران مورد پرسش قرار بگیری. سید محمود علوی نامزد رد صلاحیت شده مجلس نهم، این شگفتی را رقم زد و به وزارت اطلاعات رسید. این عضو مجلس خبرگان که شورای نگهبان او را فاقد صلاحیت می داند، پنج ماه دیگر باید به استعلام های هیات های اجرایی و نظارتی در مورد صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد. او که دیروز برای گرفتن تاییدیه صلاحیت اش مجبور بود به شورای نگهبان رفت و آمد کند و دست آخر هم دست خالی بماند، حالا خود مرجع تعیین صلاحیت دیگران است.

دلایل رد صلاحیت سید محمود علوی هیچ وقت گفته نشد. خودش مدعی است که رد صلاحیت اش ناشی از یک پرونده سازی غیرواقعی است ولی هرچه بود شورای نگهبان دوبار او را رد صلاحیت کرد تا نشان دهد بر تصمیم خود مصمم است. او درحالی رد صلاحیت شد که نماینده تهران در مجلس خبرگان و نماینده رهبری در اداره عقیدتی-سیاسی ارتش جمهوری اسلامی بود.

سید محمود علوی شانزده سال، شانه به شانه حسن روحانی در مجلس اول، دوم، چهارم و پنجم، در فراکسیون اصول گرایان، ایفای نقش کرده بود. همچون روحانی علاقه زیادی به فعالیت های نظامی و امنیتی داشت بطوریکه با پایان یافتن مجلس پنجم به حکم آیت الله خامنه ای راهی ارتش شد تا نمایندگی ولی فقیه در اداره عقیدتی-سیاسی ارتش را عهده دار شود.

چهره ای آرام و شخصیتی ساکت و افتاده دارد. برخلاف بسیاری از اصولگرایان مجلس پنجم که با مواضع تند سیاسی، رقابتی جانانه با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس را رقم زده بودند، علوی کمتر اهل جار و جنجال است. کمتر نطق سیاسی تندی می توان در کارنامه اش پیدا کرد. همواره می کوشد از موضع عاقلانه با مسایل رفتار و سنجیده سخن گوید.

آنگونه که در نطق اش در جلسه رای اعتماد عنوان کرد، خود را سرباز ولایت می داند و خط اش را با رهبری تنظیم می کند. سالهاست در درس خارج آیت الله خامنه ای شرکت می کند و از این حیث رابطه ای صمیمی با رهبری دارد. ولی مواضع او از جایگاه وزیر اطلاعات، بیشتر به مواضع رئیس جمهور و منتقدان شورای نگهبان نزدیک است تا مواضع رهبری و احمد جنتی. او به صراحت در خصوص وظیفه وزارت اطلاعات در بررسی صلاحیت نامزدان می گوید: «کار وزارت اطلاعات احراز صلاحیت نیست و ما عدم صلاحیت یک نفر را مشخص می کنیم.» او اضافه کرده: «اصولاً‌ دنبال این نیستیم که در زندگی شخصی مردم سرک بکشیم و دنبال این هستیم که برای مردم امنیت و آرامش بوجود بیاوریم و این موضوع سبب رشد فرهنگی خواهد شد. رد صلاحیتها از حالت فردی درآمده و صرفاً به گزارشها اکتفا نمی کنیم و در قالب موارد خود طرف دعوت می شود تا از خود دفاع کند و سپس در یک شورای تعیین صلاحیت تصمیم گیری می شود.»

محمود علوی فعالان جنبش سبز را محروم از انتخاب شدن نمی داند و برخلاف نظر احمد جنتی و بسیاری از اصولگرایان معتقد است فعالیت در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی دلیلی برای رد صلاحیت آنها نمی شود. او می گوید: «افرادی که در ستاد انتخاباتی یک فرد فتنه گر فعالیت داشتند دلیل نمی شود که ما آن اشخاص را عضو فتنه بدانیم. افرادی که آسیب رساندند و آرامش جامعه را برهم زدند و هنجارشکنی کردند و چالش امنیتی بوجود آوردند به عنوان عناصر فتنه شناخته می شوند.»

این عضو مجلس خبرگان در سخنانی به حصر رهبران جنبش سبز اشاره کرده و می گوید: «چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در یک محکمه عادله‌ای به اتهاماتش رسیدگی شود و برابر با جرمی که مرتکب شده، مجازات شود.»

سید محمود علوی در سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس و در خانواده ای روحانی متولد و در دو سالگی او را به نجف برده است. علوی دوران کودکی تا جوانی را در عراق گذرانده و از آنجا دروس حوزوی را شروع کرده و بعد به حوزه علمیه قم کوج کره است. از جمله روحانیونی است که علاوه بر دروس حوزوی، دروس دانشگاهی را نیز تا پایان مقطع دکترا ادامه داده و به درجه استادی در دانشگاه رسیده است.

او دکترای خود را از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی اخذ کرده و در دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشکده الهیات دانشگاه تهران و … سابقه تدریس دارد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در توصیف فعالیت های انقلابی علوی به راه اندازی گروهکی چریکی و مسلحانه توسط علوی در شهر قم خبر داده و نوشته او پیش از انقلاب رهبری یک گروهک شبه نظامی در قم را عهده دار بوده و تظاهرات علیه رژیم پهلوی در این شهر را هدایت می کرده است.