در صحن: زمزمه ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون (هواداران دولت) که مدت‌هاست در فضای سیاسی طنین انداز شده، بار دیگر از سوی رهبران اصلاح طلبان مورد تاکید قرار گرفته تا فضای انتخابات از حالت سه قطبی (اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون) به حالت دو قطبی (اصولگرایان- اصلاح طلبان/اعتدالیون) تغییر وضعیت دهد. اگر چه هنوز چهره های سیاسی و حزبی اعتدالیون همچون دکتر نوبخت، واکنشی به این ائتلاف نشان نداده‌اند اما می توان شاهد تکرار ائتلاف روحانی-عارف و شرکت اصلاح طلبان و اعتدالیون پشت یک لیست انتخاباتی بود.

 

دکتر عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان که در انتخابات ریاست جمهوری، از رقابت با حسن روحانی انصراف داد و زمینه ساز ائتلافی تاریخی را مهیا کرد، در جمع چهره‌های سیاسی استان ایلام گفته: «اصلاح طلبان به قصد پیروزی در انتخابات شرکت می‌کنند و در این مسیر هم از گروه‌هایی که با عنوان هوادار دولت محسوب می‌شوند انتظار است خود را در اردوگاه اصلاح طلبی تعریف کنند تا روند پیروزی در انتخابات با چالش‌های درون گروهی مواجه نشود.»

او به صراحت از ضرروت ائتلاف اصلاح طلبان و هواداران دولت، سخن گفته و تاکید کرده چنین ائتلافی نشان می‌دهد که رفتار سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری به فرد خاصی معطوف نیست بلکه این رفتار نشانه ظرفیت تفکر اصلاح طلبی است.

صوفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نیز از ائتلاف اصلاح طلبان و نیروهای نزدیک به دولت خبر داده و گفته: «مشکلی بین ما و نیروهای نزدیک به دولت وجود ندارد بنابراین ما لیست مشترکی برای انتخابات منتشر خواهیم کرد. او در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده که رقیب اصلی اصلاح طلبان، اصولگرایان سنتی هستند.»

 

مواضع دوگانه اصولگرایان نزدیک به دولت

حضور برخی اصولگرایان در فهرست اصلاح طلبان همچون علی لاریجانی، رئیس مجلس که می‌کوشد خود را به چهره ای نزدیک و همراه با دولت نشان دهد، پرسش مهمی است که فضای انتخاباتی کشور را پر کرده است. آیا وقتی از ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون سخن به میان می‌آید، می‌توان منتظر حضور برخی اصولگرایان نزدیک به دولت در فهرست اصلاح‌طلبان بود؟

عارف در نشست خود با ایلامی‌ها به این مساله اشاره کرده و گفته: «افرادی از جریان رقیب که خود در پی ائتلاف با اصلاح طلبان بودند و این ایده را در محافل خصوصی مطرح می‌کردند، اکنون در مقابل مطرح شدن آن در فضای رسانه‌ای موضع گیری می کنند و به تکذیب آن می پردازند که این روشها نشانه کم لطفی شان است.»

با این حال روزنامه آرمان در تحلیلی علي لاريجاني را کانديداي مستقل و معتدل مي‌خواند و مي‌نويسد: «لاريجاني ديگر نبايد با پسوند اصولگرا خطاب شود. او ميانه‌رويي است که تنها به منافع ملي مي‌انديشد و مصلحي برآمده از خانداني مصلح. علي لاريجاني اين روزها تنها مراجعه‌کنندگاني از طيف اصولگرا ندارد، چنانکه به همان ميزان اصلاح‌طلبان هم با او احساس نزديکي و دوستي مي‌کنند و مي‌دانند که این اعتدال و فراجناحي بودن لاريجاني است که گره‌هاي زيادي را باز و تندروها را ساکت خواهد کرد».

در حال حاضر بسیاری از نیروهای نزدیک به دولت که سابقا اصول‌گرا خوانده می‌شدند در یک پیچ تاریخی قرار گرفته اند، پیچی که می تواند صفت سیاسی آنها را از اصول‌گرا به اصلاح طلب تغییر دهد.

 

چالش نظارت استصوابی

اگرچه اصلاح طلبان، رویکرد شورای نگهبان در مواجه با خود را مهمترین چالش انتخاباتی اصلاحات می‌دانند ولی هنوز به طور کامل از شورای نگهبان و تایید صلاحیت نامزدان‌شان ناامید نیستند. عارف در این خصوص می گوید: «مهارت اصلاح طلبان این است که با ساز و کار موجود به پیروزی دست پیدا کنند همانگونه که با محدودیت‌های سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدیم.»

اصلاح‌طلبان با وجود نگرانی از رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات، در تلاش‌اند باب گفتگو با شورای نگهبان را برای دریافت تایید صلاحیت نامزدانشان باز نگه دارند. شورای هماهنگی اصلاح طلبان اخیرا در دیداری با اعضای شورای نگهبان دغدغه هایشان را عنوان کرده‌اند. علی صوفی در خصوص این دیدار گفته: «در این دیدار نقطه منفی وجود نداشت و سخنگوی شورای نگهبان هم صحبت‌های امیدوارکننده‌ای را بیان کرد و شایعه رد شدن نزدیکان رئیس دولت اصلاحات را رد کرد و گفت که سلایق سیاسی تاثیری در تایید صلاحیت نامزد‌ها ندارد و دولت نیز به این مسئله اصرار دارد. چنانچه وزیر کشور در روزهای گذشته مواضع شفافی درباره تایید صلاحیت‌ها داشته است.

وی اضافه کرده: همانطور که وزیر کشور گفت نباید اینطور باشد که به خاطر وقت کم، شورای نگهبان نتواند صلاحیت برخی نامزد‌ها را احراز کند و ملاک هم‌‌ همان چهار مرجع قانونی است و اگر این اتفاق بیفتد یکی از متغیرهای تصمیم اصلاح‌طلبان تعیین خواهد شد که تاثیر زیادی روی رسیدن به شرایط اطمینان برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت.»