درصحن: چهره‌های دوزیست مجلس خبرگان که همزمان «ناظر» و «نامزد» انتخابات مجلس خبرگان هستند، اجلاس مجلس خبرگان را به فرصتی برای حمله به رئیس جمهور و اظهارات اش در خصوص «نظارت استصوابی» شورای نگهبان کردند. حسن روحانی هفته پیش گفته بود: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.» دوزیست‌های خبرگان که از این سخنان برآشفته شده بودند، اعلام کردند شورای نگهبان هم چشم است و هم دست.

 هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری به مدت دو روز سه شنبه و چهارشنبه، برگزار می‌شود. افزایش کرسی‌های مجلس خبرگان، مهمترین دستور جلسه مجلس خبرگان اعلام شده است. مجلس خبرگان هر شش ما یکبار به مدت دو روز اجلاسیه ای در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می دهد.

آیت الله یزدی که ریاست مجلس خبرگان را در اجلاسیه قبل در رقابتی با آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن خود کرد، شروع کننده حمله به رئیس جمهور بود. او که همزمان عضو شورای نگهبان و عضو هیات نظارت انتخابات نیز هست، در نطق افتتاحیه هجدهمین اجلاس خبرگان و در حالیکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران روبروی او در ردیف اول مجلس نشسته بود، گفت: «ما با کسی تعارف نداریم و معتقدیم وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر است و نظارت آن نیز استصوابی خواهد بود نه تماشایی و این نظارت از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه انجام می‌شود.» 

رئیس مجلس خبرگان به این نیز بسنده نکرد و در اظهاراتی دیگر مستقیم پاسخ رئیس جمهور ایران را درخصوص حق مجلس در بررسی برجام داد. او چشم در چشم حسن روحانی گفت: « این شبهه که چون امضا در کار نیست مجلس نباید نظر بدهد از نظر قانون اساسی اینگونه نیست و اصل قانون اساسی شامل این موضوع است. از این رو مجلس حق دارد و در پایان هر چه مجلس و شورای امنیت ملی بگوید ما تسلیم هستیم.» حسن روحانی قبل از اجلاس گفته بود: «طبق قانون اساسی و اصل ۷۷ که اشاره کردید و اصل ۱۲۵ که تبیین می‌کند می‌گوید وقتی توافقی را رئیس جمهور یا نماینده اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می فرستد. ما که چیزی را امضا نکردیم.»

ابراهیم رئیسی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و عضو هیات نظارت بر انتخابات نیز در واکنش به صحبت های رئیس جمهور، بحث بر سر نظارت استصوابی شورای نگهبان را بحثی تمام شده دانسته و گفت: «ظرات فراوانی از زمان حضرت امام (ره) درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان مطرح بوده و دیگر تمام شده است، از این رو این نظارت بر اساس قانون اساسی بر دوش شورای نگهبان قرار داده شده است.»

آیت الله خاتمی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور ایران گفته: « قانون اساسی شورای نگهبان را تنها چشم ندیده، بلکه چشمی دیده که قدرت اجرا دارد. نظارت استصوابی در واقع ریشه در تاریخ انقلاب دارد. تشبیه شورای نگهبان به چشم و هیئت اجرایی به دست و اینکه چشم کار دست را نمی‌تواند بکند این طبق قانون اساسی تشبیه نادرستی است.»

پیش از اجلاس خبرگان، فرمانده سپاه پاسداران نیز رئیس جمهور را تهدید کرده و در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفته بود: « این سخنان مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر است و کسانی که می‌خواهند روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه‌ی رشد و پیاده سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.»

او سخنان رئیس جمهور را «تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان» دانسته و با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قبلی گفته: «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.»
در طول برگزاری افتتاحیه هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی در ردیف اول نشسته بود و با لبخند به انتقادات رئیس مجلس خبرگان پاسخ می‌داد