درصحن: دومین دور تعطیلات تابستانی مجلس، درست در روزهایی آتش توپخانه مخالفان دولت در بهارستان را خاموش خواهد کرد که در آن سوی میدان نمایندگان کنگره امریکا به زودی برجام را به رای می گذارند.

تعطیلی مجلس در این شرایط چندان باب تبع مخالفان توافق هسته ای نبود. سرنوشت توافق هسته ای، اعلام رای کنگره آمریکا در هفته های آتی و رفت و آمد دیپلمات های غربی به ایران، باعث شد تا ۵۰ نماینده برای تعویق تعطیلات مجلس نامه امضا کنند و از هیات رئیسه بخواهند که این تعطیلات را به تعویق بیاندازد. تلاشی که با مخالفت هیات رئیسه، ناکام ماند تا نمایندگان ناچار شوند در هفته های آتی، نطق های تند خود علیه دولت و توافقنامه هسته ای را از صحن علنی مجلس به رسانه های همسو بکشانند.

محمد حسن آصفری یکی از این نمایندگان، با اشاره به این که «تعطیلات مجلس باعث می‌شود مجلس خروجی درست و مشخصی برای مذاکرات نداشته باشد» گفت: «در این سه هفته کمیسیون‌ها و صحن مجلس تعطیل می‌شود و دیگر نمی‌تواند ابعاد مختلف مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرد.»

روزنامه کیهان نیز نسبت به این تعطیلی واکنش نشان داد و در مطلبی با عنوان «برجام بلاتکلیف است؛ تعطیلی مجلس به صلاح نیست» نوشت: «این تعطیلات تأمل‌برانگیز مجلس در شرایط کنونی هر فرد آگاهی را به یاد تعطیلات مجلس در دوران مذاکرات نهایی ایران با 1+5 که منجر به نگارش متن توافق هسته‌ای شد، می‌اندازد، چرا که در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد، نمایندگان در دور نخست تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیر‌گذاری را از مجلس به عنوان نهادی که قرار است در راس امور باشد گرفته بود.»

واکنش مجلس به سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران

همانگونه که پیش بینی می شد سفر فیلیپ هموند وزیر امور خارجه انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت خانه بریتانیا در تهران حاشیه های فراوانی را رقم زد.

از تجمع اعتراضی شماری از نیروهای تندروی مخالف دولت در مقابل سفارت انگلیس که منجر به بازداشت تعدادی از آن ها از سوی نیروی انتظامی شد تا نطق های اعتراضی برخی نمایندگان در واکنش به این سفر، فضای سیاسی کشور را در هفته اول شهریور ماه 94 تحت تاثیر قرار داد.

در مجلس ابتدا حمید رسایی نماینده تندور مخالف دولت طی تذکری کتبی خطاب به وزیر کشور نسبت به آن چه که وی «ضرب و شتم دانشجویان مقابل سفارت انگلیس» خواند، اعتراض کرد.

رسایی در تذکر خود، سفارت انگلیس را به «لانه روباه» تشبیه کرد و در اعتراض به ضرب و شتم معترضان طبق دستور وزرات کشور گفت: « این در حالی است که مدتی قبل بعد از توافق هسته‌ای عده‌ای پورشه‌سوار در حالی که روی لباسشان I LOVE USA بود رقصیدند و امنیت آنها تأمین شد.»

وی در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر کشور دولت یازدهم گفت: «آقای رحمانی فضلی! اگر روزی مثل فتنه سال88 عده‌ای قصد اشغال وزارت کشور را داشته باشند، همین دانشجویان کتک خورده از جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند نه پورشه‌سواران رقاص آمریکایی»

احمد توکلی دیگر نماینده تهران نیز اظهارات فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان که گفته بود «مواضع ایران در قبال اسرائیل اندکی تغییر کرده است» را «دروغ» و در راستای «اختلاف افکنی بین مسئولان ایرانی» خواند.

تشکیل دوباره صف استیضاح وزرا

مقاومت علی لاریجانی و محمد رضا باهنر در راس هیات رئیسه مجلس برای جلوگیری از استیضاح وزیران دولت روحانی در مجلس ادامه دارد.

طراحان استیضاح وزرا معتقدند که لاریجانی در پشت پرده با حسن روحانی برای انتخابات مجلس آینده مشغول همکاری است و طبق توافق با وی در تلاش است تا در جایگاه ریاست مجلس نهم، استیضاح کنندگان را در اجرای برنامه خود برای برکناری برخی وزرا ناکام بگذارد.

اتهامی که لاریجانی را در در ماه گذشته عصبانی کرده و پاسخ تندی به منتقدان خود داده بود.

اما در هفته گذشته برخی نمایندگان مجلس، طرح های استیضاح چند وزیر را پیگیری و همزمان در تلاش هستند هیات رئیسه را برای انجام این استیضاح ها مجاب کنند.

گودرزی وزیر ورزش و جوانان، فانی وزیر آموزش و پرورش، آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، طیب نیا وزیر اقتصاد، زنگنه وزیر نفت، جنتی وزیر ارشاد از گزینه های اصلی استیضاح در مجلس نهم هستند که ماه هاست با سایه استیضاح بر بالای سر خود مشغول کار در وزارت خانه خود هستند و هفته های متمادی رهسپار کمیسیون ها و صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان هستند.

شریف حسینی نماینده اهواز و عضو فراکسیون ورزش مجلس که استیضاح گودرزی را پیگیری می کند در گفتگویی تلاش برای به انفعال کشاندن نمایندگان استیضاح کننده وزرا را مذموم خواند و گفت: «تهدیدهای مختلفی برای این نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح وزیر وزرش صورت می‌گیرد، اما اینگونه شانتاژها جواب نخواهد داد و کسی نمی‌تواند با زبان تهدید با نمایندگان مجلس سخن بگوید.»

حسن کامران نماینده اصفهان نیز درباره آخرین وضعیت استیضاح عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، در اظهارنظری مدعی شد که «رئیس و نواب رئیس مجلس در این زمینه ما را به بازی گرفتند.»

این نماینده در توضیح مخالفت هیات رئیسه با استیضاح آخوندی گفت: «قبل از تعطیلات اول تابستان مجلس که این مسئله در دستور بود ما به حد کافی امضا داشتیم اما هیأت رئیسه مجلس تفسیری بنی‌اسرائیلی صورت داد و اعلام کرد که امضاکننده‌های استیضاح پس از جلسه با وزیر مسکن در کمیسیون باید اعلام کنند که از توضیحات وی اقناع نشده‌اند.»

شکرخدا موسوی نماینده اهواز نیز درباره آخرین وضعیت استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: «در حال جمع‌آوری امضاهای بیشتر برای طرح استیضاح هستیم.»

از سوی دیگر جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را بار دیگر به جریان انداختند.

این طرح استیضاح تاکنون به امضای 25 نماینده مجلس رسیده و طبق گفته طراحان قرار است امضاهای آن افزایش یابد.

مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان درباره به جریان افتادن دوباره طرح استیضاح علی اصغر فانی گفت «این استیضاح در دفعه گذشته حائز رای مثبت نمایندگان نشد اما این بار مخالفان استیضاح ابراز پشیمانی کرده و آمادگی‌شان را برای انجام استیضاح اعلام کردند.»

اما احمد بخشایش نماینده اردستان در تذکر شفاهی انتقاد شدیدی نسبت به عملکرد علی لاریجانی در موضوع استیضاح وزرا کرد.

بخشایش با اعلام این که «مصلحت مجلس مهم است یا مصلحت شخصی؟!» در صحن علنی خطاب به مردم ایران گفت: «ملت شریف ایران! رئیس مجلس اجازه نمی‌دهد قانون اجرا شود این حق مجلس است که استیضاح توسط رئیس مجلس اعلام وصول شود.»

ادامه حمله مجلس به هاشمی رفسنجانی

با گذشت دو هفته از اجرای حکم زندان مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران اما بازار تشکر و تقدیر از قوه قضائیه برای اجرای این حکم در مجلس هنوز رونق دارد.

هفته گذشته نیز تعدادی از نمایندگان در لا به لای نطق های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود گذری هم به موضوع بازداشت مهدی هاشمی زدند تا به این بهانه کنایه هایی نیز به اکبر هاشمی رفسنجانی زده باشند.

مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان نطق میان دستور خود که با موضوع توافق هسته ای بود از قوه قضائیه به خاطر حکم مهدی هاشمی که وی را «اشراف زاده‌ای که خون خود را از خون همه ملت رنگین‌تر می‌دید» خواند، تشکر کرد.

حسن کامران نماینده اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود با کنایه به هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «وامصیبتا که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز قانون «از کجا آورده‌اید؟» را به تصویب نرسانده است و اگر این قانون به تصویب می‌رسید فساد کمتر بود و حداقل آقازاده‌ها فسادشان کمتر می‌شد.»

نطق تند یک نماینده علیه وزیر نفت دولت روحانی

در ادامه حمله نمایندگان مجلس به وزرای دولت حسن روحانی، هفته گذشته شکرخدا موسوی نماینده اهواز نطق تندی علیه بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم داشت.

این نماینده در ابتدای نطق خود گفت که با «خاطری اندوهگین و ناامید از آینده بخش مهم و کلیدی صنعت نفت، تذکر مهم به وزیر می‌دهم.»

وی وزیر نفت دولت روحانی را متهم کرد که «در همان ابتدای وزارتش پیام داد همه آنهایی که در 8 سال خانه نشینی سراغی از من نگرفتند برای رفتن از مجموعه آماده شوند و با این همه عقده و کینه چه فجایعی که در صنعت نفت به بار نیامد.»

موسوی نژاد، محصول 8 سال مدیریت زنگنه در دوران اصلاحات بر وزارت نفت را «رشوه‌خواری استات اویل و فاجعه عملکرد توتال در پارس جنوبی و قرار داد ننگین کرسنت» دانست و خطاب به وی گفت: تا کی می‌خواهید از قلع و قمع نیروهای مؤمن و متدین وزرات نفت دست‌بردارید؟ شما تا الان هم مشمول رحمت و رأفت نظام اسلامی شده‌اید.»

این نماینده در پایان نطق تند خود خطاب به وزیر نفت گفت: «آقای زنگنه آیندگان حتما ما را نخواهند بخشید که شما را با بند کرسنتی‌ات و حلقه مدیران دو پاسپورتی‌ات و خیانتی‌هایی که به مملکت ایران کردید به وزارت رسانیدیم؛‌ بعید می‌دانم شما جز به داشتن شناسنامه ایرانی دیگر علاقه و عرق و تعصبی به ایران اسلامی داشته باشید.»

یک مصوبه در میان سیاسی کاری های مجلس!

در روزهایی که حجم عمده فعالیت های نمایندگان مجلس نهم به نطق هایی با موضوعات هسته ای، وقایع خرداد 88، معضلات فرهنگی، و صدور بیانیه های سیاسی، احضار وزرا، تذکر به رئیس مجلس و رئیس جمهور، صدور پیام های تقدیر و تسلیت، و از این دست اقدامات اختصاص دارد، در هفته گذشته پس از مدتها، نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان را مورد بررسی قرار داده و تصویب کردند.

به موجب مصوبه مجلس، هر گونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70٪ و بالاتر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل‌کشور استفاده می‌کند، ممنوع و همچنین هر گونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع است.

انتقاد تند وزیر اسبق بهداشت به وزیر فعلی!

هفته گذشته دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم به بهارستان رفته بود تا گزارشی از عملکرد این وزارت خانه به مجلس ارائه کند.

حضور وزیر بهداشت دولت حسن روحانی در مجلس فرصتی بود برای دکتر مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت در دولت محمد خاتمی و نماینده فعلی مجلس تا انتقادات تندی را نسبت به عملکرد هاشمی قاضی زاده مطرح کند.

پزشکان در حضور وزیر بهداشت گفت که «ما از ابتدا نسبت به اظهارات آقای وزیر نقد داشتیم و الان هم معتقدیم که خلاف قانون صورت می‌گیرد.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس «عملکرد و پرداخت به پزشکان خارج از سطح‌بندی» را «خلاف قانون خواند» و مثال زد که «در دانشگاه خود ما 48 نفر از اساتید تمام وقت را پاره وقت کردند که یکی از آنها در همان سیستم ماهی 90 میلیون تومان درآمد داشت. یعنی پرداختی در سیستم دولتی برایش کم بود و برای درآمد بیشتر به بخش خصوصی رفت.»

به گفته وزیر اسبق بهداشت «در ایران پزشکان متخصصی هستند که ماهی یک میلیون تومان هم درآمد ندارند» اما میانگین درآمد اعضای هیأت علمی در خارج از کشور 10 هزار دلار است در حالیکه سرانه درآمد در آنجا 4 هزار دلار است.»

نماینده تبریز در نطق خود گفت که «ما مصوب کردیم که به مناطق محروم بودجه اختصاص داده شود اما تعرفه‌ها و هزینه‌ها افزایش یافت؛ ما قادر نیستیم با این ولخرجی‌ها نظام بهداشت و درمان کشور را اداره کنیم.»

این نماینده اصلاح طلب با انتقاد از دولت مدعی شد که «بعضی مسئولین با صداوسیما صحبت کردند که ما به این سازمان نرفته و درباره این وضع بهداشت و درمان صحبت نکنید و دست‌اندرکاران برنامه «نبض» را هم عوض کردند.»

وی به حسن قاضی زاده هاشمی گفت: «اگر معتقدید راهی که می‌روید درست است ادامه دهید اما 6 ماه دیگر که پول کم آوردید نیایید به مجلس بگویید پول بده.»

احضار وزرا ادامه دارد

هفته گذشته علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تنها وزیری بود که به مجلس رفت تا درباره معضل بیکاری به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

با توضیحات ربیعی، نماینده سوال کننده اعلام کرد که «به این شرط که ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه هیأت دولت در همدان اعلام کند که حل معضل بیکاری در کشور در اولویت این وزارتخانه است، از پاسخ‌های وی قانع شد.»

اما قرار است پس از تعطیلات سه هفته ای مجلس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی راهی بهارستان شود تا درباره واگذاری زمین برای طرح‌های دولتی و خصوصی و عدم حمایت از پروژه ریلی مشهد – بجنورد – گرگان و عدم اجرای اصل 48 قانون اساسی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

همچنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ماه آینده به مجلس می رود تا در مورد علت صدور مجوز اکران فیلمی [قصه ها] که به حمایت از جنبش سبز و سیاه‌نمایی در جامعه پرداخته است، به نمایندگان توضیح دهد.

رسایی: فردوسی پور و صداوسیما من را تحریم کرده اند!

حمید رسایی چهره جنجالی مخالفان دولت در مجلس نهم در تلاش است تا به اعمال فشار به مسئولان صدا و سیما و برخی تهیه کنندگان برنامه های پربیننده ورزشی در تلویزیون حضور یافته و در خصوص فساد در فوتبال ایران به اظهارنظر بپردازد.

وی که در کسوت نمایندگی مجلس نایب رئیسی کمیسیون اصل 90 را بر عهده دارد و مدتی است پرونده فساد در فوتبال را پیگیری می کند، نسبت به بی اعتنایی عادل فردوسی پور تهیه کننده و مجری برنامه ورزشی 90 که به عنوان پربیننده ترین و محبوب ترین برنامه تلویزیون ایران در سالهای اخیر شناخته می شود به وی اعتراض کرد و خواستار حضور در این برنامه ورزشی شبکه سوم سیما شد.

وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود را «مسئول مستقیم رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال» خواند و از عدم دعوت از خود در برنامه های ورزشی سیما انتقاد کرد.

رسایی در نوشته خود به حضور پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع فساد در فوتبال انتقاد کرد و این برنامه را «بدون هیچ نکته مهم، کلیشه ای، فرمالیته، بدون اطلاعات شفاف» خواند و گفت: «جالب است با اینکه مسئول این پرونده در کمیسیون اصل 90 بنده هستم و هیچ کس حتی رئیس کمیسیون در جریان جزییات پرونده نیست، اما صدا و سیما حتی حاضر به تماس تلفنی با مسئول پرونده نشد!»

رسایی مدعی شد که « برای حضور در سیما در خصوص موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته ای در تحریم است اما نمی دانسته برای فساد در فوتبال هم در تحریم قرار دارد!»