در صحن: هفته اول مرداد ماه با تحرکات نمایندگان مخالف توافق هسته ای و در راس آنها مهدی کوچک زاده و حمید رسایی دو نماینده تندرو از جریان موسوم به “دلواپسان” علیه برجام هسته ای، روزهای پرتنشی را در مجلس رقم زد. نطق اعتراضی تند کوچک زاده در روز سه شنبه خطاب به علی لاریجانی که وی را متهم به رفتار «سلطنت مابانه» در جایگاه ریاست مجلس کرد با واکنش کم سابقه ای از سوی رییس مجلس در دفاع از خود رو به رو شد. چالش جدید میان مجلس و دانشگاه آزاد در نحوه استخدام در این دانشگاه و خبر شکایت مجلس از محمود احمدی نژاد رییس سابق دولت ایران از مهم ترین خبرها از صحن علنی مجلس در هفته ای که گذشت بود.

 

شب نامه و شرافت سگ احمدی نژاد به لاریجانی!

در تمام روزهای پیش و پس از امضای توافق هسته ای، صحن علنی مجلس شاهد نطق های شدید نمایندگان مخالف مذاکرات و توافق علیه دولت و تیم مذاکره کننده بود اما روز سه شنبه گذشته اتفاق دیگری رقم خورد و این بار دلواپسان با علی لاریجانی رییس اصولگرای مجلس سرشاخ شدند و وی را به رفتار سلطنت مابانه در مجلس و زد و بند با دولت متهم کردند.

در این روز، برخلاف معمول از همان آغاز جلسه علنی که ریاست آن در غیاب علی لاریجانی، برعهده ابوترابی فرد بود، همهمه و جر و بحث میان کوچک زاده و رسایی از یک سو و برخی نمایندگان موافق برجام آغاز شده بود و نمایندگان بی توجه به گزارش کمیسیون انرژی در خصوص وزارت نفت، با فریاد «دو دو» خواستار در اختیار گرفتن تریبون و ارائه تذکر بودند.

در نهایت این حمید رسایی بود که موفق شد در میان بحث کمیسیون انرژی مجلس، از هیات رییسه وقت بگیرد و خارج از دستور، نسبت به ترجمه وزارت امور خارجه از متن برجام که در میان نمایندگان توزیع شده بود، ایراد گرفته و انتقاداتی را نسبت به ترجمه متن توزیع شده وارد کند.

ساعتی بعد این بار در میان بحث نمایندگان درباره مالیات های مستقیم، کوچک زاده با اصرار فراوان از ابوترابی فرد وقت گرفت و در ابتدا به کنایه، شأن مجلس را «بالاتر از خرید و فروش سیب زمینی» خواند و درباره متن ترجمه برجام که از سوی وزارت امور خارجه در اختیار مجلس قرار گرفته بود گفت: «ممکن است همین ترجمه‌ای که امروز تقدیم مجلس شده را کسی بخواند و از آن ایراد بگیرد،‌ این برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شورای اسلامی است،‌ چه کسی تضمین می‌کند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگلیسی باشد؟»

در این هنگام کاظم جلالی نماینده نزدیک به علی لاریجانی به اظهارات کوچک زاده واکنش نشان داد و لحظاتی درگیری لفظی بین این دو صورت گرفت.

کوچک‌زاده خطاب به کاظم جلالی گفت: «آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشیرینی کن!»

این نماینده مخالف دولت ادامه داد: «آقای جلالی الان آنچه که مورد تایید آقای رییس آقای لاریجانی است را با هزار و یک ترفند توجیه خواهند کرد،‌ ما گفتیم ترجمه‌ای که هفته گذشته به وزارت خارجه به مجلس داد مطلوب نبود، اما چه کسی تضمین می‌کند ترجمه‌ای که امروز ارائه شده مطلوب است؟ مجلس را سرکار گذاشته‌اند.»

با پایان نطق کوچک زاده صحن علنی مجلس شاهد درگیری لفظی شدید میان کاظم جلالی و کوچک زاده بود و کوچک زاده با صدای بلند در صحن علنی فریاد می کشید و نمایندگان تلاش کردند درگیری لفظی به برخورد فیزیکی منجر نشود.

سپس جلالی پشت تریبون قرار گرفت و در واکنش به اظهارات کوچک زاده، درباره وی و همفکرانش گفت: «مشکل اینجاست که عده‌ای خود را عین اسلام و مجسمه اسلام و صددرصد تابع ولایت می‌دانند، البته آنها می‌توانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند.»

این بار نوبت کوچک زاده بود که به این اظهارات واکنش نشان دهد و فریاد بزند و سخنان جلالی را قطع کند که با پاتک جلالی رو به رو شد و جلالی به کوچک زاده گفت: “اجازه بده… هوچی‌گری نکن!”

ابوترابی‌فرد نیز که در غیاب لاریجانی اداره مجلس را برعهده داشت تلاش می کرد اوضاع مجلس را کنترل کند و در نهایت از کاظم جلالی خواست تا بیان تذکر با استناد به ماده 79 آیین‌نامه را به زمان دیگری موکول کند و در نهایت نطق جلالی نیمه تمام ماند.

‌با نیمه تمام ماندن نطق جلالی، محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب حامی دولت در تذکری آیین‌نامه‌ای با بیان این که «برخی نمایندگان که شمشیر خود را علیه توافق هسته‌ای از رو بسته‌اند در هر جلسه فرصت می‌کنند که بی‌محابا به آن حمله کنند.» از شیوه اداره جلسه توسط ابوترابی فرد هنگام ایراد نطق کوچک زاده انتقاد کرد و گفت: «در مواردی که موضوعی در دستور هفتگی صحن قرار نداشته و یا توهینی به دیگر نمایندگان می‌شود رئیس جلسه موظف است پس از دو مرتبه تذکر میکروفن نماینده مربوطه را قطع کند. در حالیکه آقای ابوترابی پس از اتمام سخنان نماینده توهین کننده تذکراتی داد که دیگر سودی نداشت.»

پس از اظهارات تابش، سرانجام علی لاریجانی وارد مجلس شد و ریاست جلسه را برعهده گرفت.

لاریجانی در نطقی کم سابقه در صحن علنی مجلس، خطاب به کوچک زاده و همفکران وی گفت: «من لزومی نمی‌بینم که از خود دفاع کنم چرا که هر کسی ایرادی مشاهده می‌کند باید مطرح کند اما من متوجه نشدم که منظور آقای کوچک‌زاده از رفتار سلطنت‌مأبانه چیست؟»

وی به ایراد اتهامات علیه خود از سوی طیفی خاص انتقاد کرد و گفت: «یا در جای دیگری یکی از نمایندگان گفته است که لاریجانی نمی گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقایان هاشمی و روحانی رئیس مجلس است؛ و یا دیگری گفته است که سگ احمدی‌نژاد و مشایی به لاریجانی شرف دارد؛ حداقل من شهادتین را که گفته‌ام چطور می‌شود سگ دیگران بر کسی که شهادتین می‌گوید شرف داشته باشد؟»

در ادامه این تنش ها نادر قاضی پور نماینده ارومیه نسبت به اظهارات کوچک زاده واکنش نشان داد و در نطق خود در صحن علنی گفت: «توهین به نماینده و رئیس مجلس قابل توجیه نیست،‌ بحث هسته‌ای ایران بین‌المللی شده و نظام جمهوری اسلامی پیگیر احقاق حق به وسیله دولت و مجلس است، ریاست مجلس عضو شورایعالی امنیت ملی بوده و اهانت به وی اهانت به ماست.»

شب نامه ای با تایید هیات رییسه!

همزمان با تنش ها و درگیری میان نمایندگان موافق و مخالف توافق هسته ای ایران و غرب، برخی نماینده ها از توزیع شب نامه ای در مجلس از سوی طیف مخالف توافق هسته ای که به دلواپسان مشهور شده اند خبر دادند.

اما محمد حسن آصفری یکی از اعضای این طیف با مردود دانستن اطلاق “شب نامه” به آن چه که در مجلس توزیع شد گفت: «مطلبی که امروز درباره موضوع هسته‌ای از سوی یکی از نمایندگان در صحن توزیع شد، هم امضا داشت و هم تایید هیات رئیسه در بالای آن درج شده بود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی با کنایه به عنوان “شب نامه” به متن توزیع شده در مجلس گفت: «اولاً مجلس روزها باز است و نه شب؛ ثانیاً نمایندگان دغدغه‌های خود را به‌عنوان پیشنهاد تهیه کرده و با تایید هیات رئیسه میان نمایندگان توزیع می‌کنند.»

اظهارات حمید نوبخت سخنگوی دولت حسن روحانی درباره عدم لزوم تصویب توافق هسته ای ایران در مجلس و سپردن آن به شورای عالی امنیت ملی با واکنش تند حمید رسایی نماینده مخالف توافق و دیپلماسی دولت همراه شد.

حمید رسایی عضو جبهه پایداری که نایب رئیسی کمیسیون اصل 90 مجلس را نیز برعهده دارد با انتقاد از اظهارات سخنگوی دولت در تذکری شفاهی خطاب به نوبخت گفت: «مجلس در رأس امور هست یا نیست؟ آیا حرمت امامزاده را باید متولی آن حفظ کند یا خیر؟ آیا بند 11 ماده 24 وظیفه هیأت رئیسه را دفاع از اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی مجلس می‌داند یا خیر؟»

وی با صدای بلند در صحن علنی مجلس گفت: «چطور است که ما توافقنامه‌های مربوط به انتقال 4 عدد کتاب، یک گروه اقتصادی و یا یک تئاتر را باید تصویب کنیم اما این موضوع به مجلس مربوط نیست؟»

رسایی، در ادامه نایب رییس مجلس که در غیاب علی لاریجانی اداره مجلس را برعهده داشت را نیز بی نصیب نگذاشت و خطاب به ابوترابی فرد گفت: «آقای ابوترابی‌فرد! حرف زده شده حرف یک مقاله‌نویس روزنامه نیست، بلکه سخنگوی دولت این حرف را زده است. لازم است این موضوع توسط حضرتعالی توضیح داده شود و آقای لاریجانی نیز به من گفتند که مجلس حتماً این موضوع را بررسی می‌کند؛ در حال حاضر ترجمه‌ای که دیروز توسط وزارت خارجه به مجلس ارسال شد، با امضای آقای عراقچی آمده در حالی که خود دولت در این زمینه آیین‌نامه دارد که تمام توافقنامه‌ها باید به صورت «لایحه» تقدیم مجلس شود و ترجمه فارسی باید به موافقت طرف مقابل برسد.»

اما محمد حسن ابوترابی‌فرد نیز در واکنش به اظهارات حمید رسایی توضیحاتی دو پهلو داد و به صراحت از لزوم تصویب برجام در مجلس سخنی به زبان نیاورد و تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که «از روزهای نخست این پروژه بررسی فرآیند برجام در دستور کار شورایعالی امنیت ملی که با حضور رؤسای سه قوه و مسئولان ارشد تعیین‌شده برگزار می‌شود، قرار دارد و مجلس شورای اسلامی هم درباره توافق نهایی هسته‌ای طبق وظیفه قانونی خودش عمل خواهد کرد.»

تلاش مجلس برای اعمال محدودیت علیه دانشگاه آزاد

طرحی با عنوان «رفع خلأ قانونی استخدام در دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی» که هفته گذشته با امضای 115 نفر از نمایندگان جهت تصویب به هیات رییسه مجلس ارائه شد، می تواند آغاز دور جدید چالش میان اصولگرایان مجلس نهم و هاشمی رفسنجانی بر سر دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

یک سال پس از گزارش جنجالی تحقیق و تفحص مجلس نهم از دانشگاه آزاد اسلامی که در آن دانشگاه آزاد به استفاده از امکانات این دانشگاه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و ۸۸ به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای این دانشگاه متهم شد، این بار 115 نفر از نمایندگان مجلس طرحی مهمی در خصوص نحوه استخدام در دانشگاه آزاد اسلامی به هیات رییسه ارائه کردند.

اکنون نمایندگان مجلس نهم در طرح جدید خود دنبال دور زدن شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که طبق نظر آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی «تنها مرجع دارای صلاحیت خط مشی‌گذاری فرهنگی آینده دانشگاه‌ها است».

115 نماینده اصولگرا معتقدند که «محدودیت‌های مجلس در وضع قوانین را تنها مربوط به آن دسته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در قالب سیاست‌گذاری‌ها به تصویب این نهاد رسیده و ورود مجلس به سایر موضوعات، ممنوعیتی را به دنبال نخواهد داشت.»

هاشمی رفسنجانی و سایر مدیران دانشگاه آزاد با استناد به اظهارات آیت الله خمینی همواره اعلام کرده اند که «تعیین تکلیف مقررات اداری نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها سپرده شده است» و مجلس نمی تواند در این زمینه ورود کند.

در صورت تصویب این طرح «کلیه مصوبات و تصمیمات هیأت امنای دانشگاه‌ها حسب مورد در هیأت عمومی و شعب دیوان عدالت اداری قابل شکایت و رسیدگی است.»

 

بحران در جامعه پزشکی بی تفاوتی در مجلس

این روزها جامعه پزشکی و درمانی کشور آبستن حوادث مختلفی است. از پیگیری های وزرات بهداشت در امر مبارزه با دریافتی های موسوم به زیر میزی از سوی پزشکان تا حاشیه های تمام نشدنی سریال طنز نوروزی «در حاشیه» که به پدیده پزشکان فاقد مجوز و کلاهبردار پرداخته بود تا قتل یک متخصص سرطان در شهر اردبیل توسط یک جوان که با اعتراض و تحصن شماری از پزشکان در سراسر کشور همراه شد و دست آخر هم خبر بازداشت یک جراح عمومی به دستور یک مقام قضایی در شهرستان نورآباد و ممسنی روزهای پرالتهابی را برای جامعه پزشکی کشور رقم زده است.

در میان نمایندگان مجلس نهم و هیات رییسه آن که عمده وقت و انرژی خود را بر سر کشمکش میان موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران و غرب صرف می کنند، واکنش چندان پر اهمیتی به این وقایع تلخ و بحران زا نداشته اند و کمترین نطق و تذکری در این باب از سوی نمایندگان مجلس شاهد بودیم.

تنها حسین‌علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که در میان جنجال ها و تنش های مجلس در هفته گشته بر سر حق و حقوق مجلس برای تصویب برنامه جامع مشترک ایران و 1+5 در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، نسبت به برخوردهای چالش برانگیز برخی قضات با جامعه پزشکی انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی با عاملان حادثه بیمارستان نورآباد ممسنی و رسیدگی به بازداشت غیر اصولی پزشک جراح عمومی این بیمارستان شد.

در بخشی از نامه شهریاری به رییس قوه قضائیه ضمن محکوم کردن اتفاق اخیر در شهرستان نورآباد و ممسنی آمده است: «چطور ممکن است در منطقه محروم و دور افتاده از این مرز و بوم که با بهانه عدم همکاری غیرمنطقی خانم دکتر جراحی با مسئولین قضائی منطقه،‌ وی را مورد هتک حرمت قرار داده و در این شرایط که با کمبود شدید نیروی انسانی پزشک مواجه هستیم و با سیاست‌گذاری مجلس و تمهیدات فراهم شده توسط وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی به زحمت نیرو‌های تخصصی لازم را تأمین می‌کنیم،‌ انتظار فعالیت و از خودگذشتگی جامعه محترم پزشکی در این مناطق داشته باشیم.»

وزرا در بهارستان چه گفتند؟

از میان وزرایی که قرار بود هفته گذشته به مجلس بیایند و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند، حجتی وزیر کشاورزی، چیت چیان وزیر نیرو، پورمحمدی وزیر دادگستری و فرهادی وزیر علوم راهی بهارستان شدند.

حجتی در کمیسیون کشاورزی مجلس نهم پاسخگوی سوالاتی مربوط به آلودگی و بهداشت دام و همچنین سوالاتی مبنی بر تنظیم بازار و مشکل واردات بی رویه برخی محصولات مصرفی و کالاهای اساسی بود.

طبق گفته یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر کشاورزی در توضیحات خود به بحث واردات و همچنین ضریب اطمینان و ذخیره‌سازی مصوب دولت در این بخش اشاره کرده و در نهایت وعده داده که تلاش و نظارت بیشتری در این باره صورت گیرد.

محمد فرهادی وزیر علوم به کمیسیون های اجتماعی و آموزش و تحقیقات مجلس رفت که در کمیسیون اجتماعی در نهایت قرار شد دو هفته به وزیر فرصت داده شود تا پاسخ لازم درباره سوالات را به مجلس ارائه کند.

اما فرهادی جلسه پر بحثی با اعضای کمیسیون آموزش مجلس داشت.

فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در توضیح جلسه وزیر علوم با اعضای این کمیسیون به انتقادات رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیر با شماری از دانشجویان از وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دو موضوع «توقف رشد علمی کشور» و «بورسیه ها» از مواردی بود که محمد فرهادی توضیحاتی را برای نمایندگان ارائه کرده است.

به گفته این نماینده مجلس محمد فرهادی که پس از جنجال بورسیه های غیرقانونی و عزل وزیر سابق علوم و رای عدم اعتماد به دو وزیر پیشنهادی، توانست رای اعتماد نمایندگان مخالف پیگیری پرونده بورسیه های غیرقانونی را اخذ و بر صندلی وزارت علوم تکیه زند، «مکلف شد که با افراد مسبب موضوع بورسیه‌ها برخورد قانونی کند.»

فرهادی همچنین در پاسخ به دغدغه های رهبر جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس درباره فضای فرهنگی موجود در دانشگاه ها به نمایندگان گفته است که «برگزاری کنسرت‌ها در دانشگاه را ممنوع کردیم»

قرار بود هفته گذشته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای پاسخ به سؤال نمایندگان در کمیسیون اجتماعی حاضر شود که وزیر در جلسه حاضر نشد.

اما در کمیسیون قضایی مجلس مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت حسن روحانی با حضور در این کمیسیون درباره نحوه اظهارات رئیس دادگستری خراسان رضوی در موضوع پرونده فساد مالی شرکت پدیده شاندیز به سوالات نمایندگان پاسخ داده است که در نهایت کمیسیون قضایی دو ماه به وزیر فرصت داد تا موضوع سؤال را مورد پیگیری قرار دهد.

حمید چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم نیز هفته گذشته به بهارستان رفته بود تا درباره علت «بی تفاوتی این وزارت خانه نسبت به احیا و نجات تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور و مهار آب های مرزی» پاسخگوی نمایندگان باشد. پاسخ های چیت چیان در این باره با رای قاطع نمایندگان قانع کننده اعلام شد.

تذکرها ادامه دارد…

از میان تذکرهای کتبی نمایندگان به مجلس نیز هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش درباره «تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان» از مجلس تذکر گرفت.

علی جنتی وزیر ارشاد این هفته نیز درباره «لزوم نظارت دقیق‌تر بر کیفیت و قیمت‌گذاری فیلم‌ها، پویانمایی‌ها (انیمیشن) و بازی‌های تولیدی در شرکت‌های پخش کننده این محصولات» تذکر گرفت.

نمایندگان به وزیر کشور در خصوص «تعیین تکلیف استخدام دهیاران در وزارت کشور» تذکر دادند و مهمترین تذکر هفته گذشته مجلس مربوط به تذکر شماری از نمایندگان به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره «ممانعت از سفر اشخاصی همچون فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران» بود. احمد توکلی، مجتبی رحماندوست، شاهین محمدصادقی، حسین‌علی شهریاری، احمد امیرآبادی فراهانی، حسین نیاز آذری، محمد بیاتیان، ابوالقاسم جراره، علی اکبر ناصری و مرتضی حسینی نمایندگان تهران، کازرون، زاهدان، قم ، بابل، بیجار، بندرعباس، بابل و قزوین پای این تذکر کتبی به ظریف را امضا کرده بودند.

اما پایداری چی های مجلس نیز که این روزها سرو صدای زیادی در مخالفت با توافق هسته ای در مجلس راه انداخته اند، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دادند که «براساس پی‌گیری‌های صورت گرفته شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای مبنی بر محدودیت رسانه‌ها و تمجید از موضوع موافقتنامه نداشته است. وزارت ارشاد باید به شماره مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل و آن‌را منتشر کند.» امضای این تذکر کتبی از سوی حمید رسایی، محمود نبویان ، مرتضی آقاتهرانی چهره های شاخص و ثابت مخالفان دولت در کنار احمد توکلی، علیرضا مرندی و الیاس نادران چهره های معتدل تر اصولگرای مجلس در نوع خود جالب توجه بود.

شکایت مجلس از احمدی نژاد و شرکا

هنوز یک روز از انتشار خبر شکایت محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم از اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم نگذشته بود که این بار خبر شکایت مجلس نهم از احمدی نژاد در رسانه های داخل و خارج منتشر شد.

افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 این خبر را اعلام و شاکی پرونده را «کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس» معرفی کرد.

«برگزار نکردن جلسات شورای گفت‌وگو در دولت دهم» موضوعی بوده که نادر قاضی پور به نمایندگی از مجلس وظیفه شکایت از رییس دولت سابق جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفته است. قرار است گزارش پیگیری این شکایت به طور مرتب به اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس ارائه شود.

در زمان ریاست جمهوری احمدی‌ نژاد بارها موضوع تخلفات مالی و اداری فراوان وی و همکارانش در دولت های نهم و دهم در رسانه ها منتشر می‌‌شد اما علنی شدن این تخلفات و برخورد با برخی از دولتمردان سابق به بعد از دوران ریاست احمدی نژاد بر دولت منتهی شد.