درصحن: دومین دور تعطیلات تابستانی مجلس، درست در روزهایی، آتش توپخانه مخالفان دولت در بهارستان را خاموش خواهد کرد که در آن سوی میدان نمایندگان کنگره امریکا به زودی برجام را به رای می گذارند.

تعطیلی مجلس در این شرایط چندان باب تبع مخالفان توافق هسته ای نبود. سرنوشت توافق هسته ای، اعلام رای کنگره آمریکا در هفته های آتی و رفت و آمد دیپلمات های غربی به ایران، باعث شد تا ۵۰ نماینده برای تعویق تعطیلات مجلس نامه امضا کنند و از هیات رئیسه بخواهند که این تعطیلات را به تعویق بیاندازد. تلاشی که با مخالفت هیات رئیسه، ناکام ماند تا نمایندگان ناچار شوند در هفته های آتی، نطق های تند خود علیه دولت و توافقنامه هسته ای را از صحن علنی مجلس به رسانه های همسو بکشانند.

محمد حسن آصفری یکی از این نمایندگان، با اشاره به این که «تعطیلات مجلس باعث می‌شود مجلس خروجی درست و مشخصی برای مذاکرات نداشته باشد» گفت: «در این سه هفته کمیسیون‌ها و صحن مجلس تعطیل می‌شود و دیگر نمی‌تواند ابعاد مختلف مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرد.»

روزنامه کیهان نیز نسبت به این تعطیلی واکنش نشان داد و در مطلبی با عنوان «برجام بلاتکلیف است؛ تعطیلی مجلس به صلاح نیست» نوشت: «این تعطیلات تأمل‌برانگیز مجلس در شرایط کنونی هر فرد آگاهی را به یاد تعطیلات مجلس در دوران مذاکرات نهایی ایران با ۱+۵ که منجر به نگارش متن توافق هسته‌ای شد، می‌اندازد، چرا که در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد، نمایندگان در دور نخست تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیر‌گذاری را از مجلس به عنوان نهادی که قرار است در راس امور باشد گرفته بود.»

 گزارش در صحن از رویدادهای مربوط به مجلس در هفته اول شهریور ماه را بشنوید: