در صحن: با اینکه اصول‌گرا و عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی است، معتقد است که احزاب هنوز در جامعه شکل واقعی خود را پیدا نکرده‌اند و ساز و کار حضور و فعالیت‌های احزاب به گونه‌ای است که حتی در برخی از موارد می‌تواند مخل نظم جامعه نیز باشد. او حتی برخی از احزاب را متهم می‌کند که عموما احزاب فصلی و سطحی هستند و مردم از برنامه‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی آن‌ها کمتر آگاهی دارند، احزابی که در برخی مقاطع حتی به منافع ملی توجه نکرده و مصالح اساسي جامعه را فداي منافع حزبي مي نمايند و به همین دلیل نمي‌توانند ماندگار و مردمي باشند.

در مقابل، «عباس رجایی» خودش و گرایش سیاسی خود را این گونه معرفی می‌کند: «در یک کلمه فردی مستقل، اصول‌گرا، ولایی و در خط صوابم. دسته بندی‌های معمول جامعه فعلی را هم خیلی قبول ندارم بلکه برخی را مخل جامعه می‌دانم و این‌ها برهم زدن وحدت جامعه را نشانه گرفته‌اند. واقعیت این است که بنده قبل از آنکه یک فرد سیاسی باشم همیشه یک مدیر اجرایی و خدمت‌گزار مردم، با سابقه ۳۰ ساله خدمت در مراکز مختلف کشور بوده‌ام.»

عباس رجایی به عنوان دومین فرزند خانواده در شهریور ماه ۱۳۳۹ در اراک بدنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و راهنمائی را در‌‌ همان جا به اتمام رساند. با توجه به اینکه پدر وی کارمند راه آهن بود، مدتی را در شهرستان شاهرود زندگی کرد و دوران دبیرستان را در سال ۱۳۵۷ به عنوان دانش آموز ممتاز به اتمام رساند. وی سپس در دانشگاه شیراز قبول می‌شود اما به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در انقلاب فرهنگی برای مدتی از تحصیل دور می‌ماند.

با آغاز جنگ میان ایران و عراق، در جهاد سازندگی اراک کار خود را آغاز می‌کند و بلافاصله «مسئولیت جهاد فراهان» را بر عهده می‌گیرد و سپس در سال ۱۳۶۲، مسئولیت «نمایندگی جهاد در ستاد بازسازی هویزه» را نیز عهده‌دار می‌شود.

رجایی به مدت سه سال مسئول پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان مرکزی بود و با وقوع زلزله مهیب و تأسف بار رودبار، ریاست ستاد کمک رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده رودبار را به او واگذار شد.

در آبان ماه ۱۳۹۱ نام و امضای او در فهرست نمایندگانی بود که برای دومین بار طرح سؤال از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت را در جلسه علنی مجلس با موضوع «تعلل دولت در خصوص نوسانات بازار ارز» و «برخی واردات بی‌رویه» مطرح کردند.

رجایی، دولت احمدی نژاد را قانون گریز توصیف کرده و معتقد است این موضوع صدمات بسیاری به مجلس و کشور وارد کرد. وی می‌گوید: «مجلس هفتم و هشتم درگیر قانون‌گریزی خیلی زیاد دولت نهم و دهم بود. متاسفانه تفسیر نابجا از مواد قانونی و دور زدن قانون در این مدت افزایش یافت و این در حالی است که قانون اساسی مفسر قانون را مشخص کرده و این وظیفه را برعهده شورای محترم نگهبان قانون اساسی گذاشته است.»

در ماجرای پرونده فساد مالی بزرگ در سال آخر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز، به عقیده عباس رجایی، قانون گریزی دولت سبب شد تا نهادهای نظارتی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند

او با بیان اینکه نظام اسلامی هیچ حاشیه امنی برای متخلفین دانه درشت وکوچک ندارد، گفته‌: «طبیعی است که تخلفاتی با این حجم و اندازه به دلیل کمرنگ شدن نظارت‌ها اتفاق می‌افتد. قطعا مردم انتظار ندارند پرونده به این وسیعی با ضعیف‌کشی و سانسور تخلفات دانه درشت‌ها به پایان برسد… بر اساس شواهد موجود و اظهارات برخی افراد، پیش‌بینی می‌شود کسانی باشند که به دانه درشت ترها وصل هستند که این افراد هم باید پای میز محاکمه قرار گیرند.»

او به دلیل آنکه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس حضور دارد، در طول دوران نمایندگی خود، بیشتر پیگیر طرح‌های مرتبط با حوزه خود و کمتر درگیر طرح‌های سیاسی بوده است.

عباس رجایی، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مردم اراک و رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است. وی برادر سه شهید است و خود نیز سابقه حضور در جبهه و فرماندهی پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی استان مرکزی را در کارنامه دارد.