درصحن: ابراز نگرانی و ناراحتی از توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، تنها محدود به نتانیاهو و سناتورهای جنگ طلب واشنگتن نیست، بلکه دل واپسان مجلس ایران نیز برخورد بسیار محتاطانه ای با اعلام خبر پیروزی هسته ای ایران و غرب داشتند. جمعی از نمایندگان مجلس ایران که با شعار «مرگ بر امریکا» به استقبال تعامل ایران با جامعه جهانی رفتند ساعاتی پس از انتشار خبر توافق هسته ای کم کم از لاک خود بیرون آمده و نتوانستند ناراحتی خود را مخفی کنند.

حمید رسایی از شناخته ترین چهره های جریان پایداری (دل واپسان) طی پستی در اینستاگرام خود، نسبت به شادی زود هنگام مردم واکنش داد و نوشت: «موافق و منتقد! فقط عجله نکنید. ما دوبار صدای مارش پیروزی و پیام های تبریک شنیدیم بعد معلوم شد واقعی نبوده، عقل حکم می کند بار سوم احتیاط کنیم و بعد از بررسی نتیجه بگیریم. ان شاالله این بار همه چیز واقعی باشد.» نوشته رسایی با این عکس همراه بود:

rasaei

دیگر چهرهای پایداری کوشیدند مستقیم اظهار نظر نکنند تا بتوانند جوانب مختلف را ارزیابی و بعد اظهار نظر کنند، مهدی کوچک زاده که پس از اعلام توافق لوزان، شدیدترین حمله های را به وزیر امور خارجه ایران داشت، این بار روزه سکوت گرفته و هنوز اعلام نظر نکرده است. اما چهره های محافظه کارتر این جریان سیاسی اعلام نظر را به بعد از بررسی ابعاد این توافق طی هفته آینده موکول کرده اند.

اما جالبترین واکنش دل واپسان، پستی است که این جریان سیاسی، در وب سایت اختصاصی شان به اسم «رجا نیوز» گذاشته اند. در حالیکه تمام خبرگزاری ها مشغول مصاحبه و تهیه گزارش درخصوص توافق هسته ای هستند، سایت رجا نیوز در پستی با عنوان «بازخوانی شادی عجیب بدنبال از دست دادن جام قهرمانی» به باز نشر فیلم شادی طرفداران تیم تراکتور سازی تبریز پس از دست دادن جام قهرمانی اقدام کرده است. اقدامی که غیر مستقیم مذاکرات هسته ای و از دست دادن فرصت هسته ای شدن ایران را نشانه رفته است. رجا نیوز با بازنشر این فیلم کوشیده است اعلام کند شادی مردم از توافق هسته ای، شادی زودهنگام و نسنجیده است. فیلمی که دقیقا با پست اینستاگرامی حمید رسایی تطابق دارد.

دیگر تیترهای رجا نیوز از ناراحتی توافق حاصله حکایت دارد. اهم تیترهای خبری این وب سایت به این شرح است: ظریف: آن چیزی که امروز به دست آمده برای همه کامل نیست. آمانو: ایران یک کشور هسته ای مجازی شده. نامی از برداشتن فوری تحریم ها در توافق نهایی نیامده.

علیرضا زاکانی دیگر چهره دل واپس مجلس نیز در نطق میان دستور خود نیز به جای موضع گیری صریح توضیح داده: مسیری که در بحث هسته‌ای بناست دنبال شود این است که جمع‌بندی اولیه به مراکز کشورها برود و این جمع‌بندی اولیه به مدت 15 روز توسط شورای عالی امنیت ملی در ایران مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که این جمع‌بندی رأی مثبت شورای عالی امنیت ملی را در پی داشته باشد موضوع پس از 15 روز به 6 کشور ارائه خواهد شد و اگر آنها بهانه‌جویی نکنند منجر به توافق می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل در این زمان قطعنامه‌ای را صادر و طی 3 ماه زمان‌بندی متناظر اقدامات ما و طرف‌های مقابل انجام خواهد شد.

زاکانی اضافه کرد: اما اگر شورای عالی امنیت ملی این جمع‌بندی را خلاف منافع ملی دانست به تبع به آن رأی نخواهد داد و تا زمانی که این اشکالات وجود داشته باشد ما توافقی نخواهیم داشت. همه باید ببینیم که ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد. او با این توضیحات نتیجه گرفته که برگزاری جشن زودرس به دشمن آدرس غلط می‌دهد و او را امیدوار می‌‌کند که این بر خلاف منافع ملی و خواست آمریکاست و دیگر اینکه این کار در جامعه انتظار ایجاد می‌کند. برخی‌ها می‌خواهند دست شورای عالی امنیت ملی را ببندند که این کار غلط و خواست آمریکاست.

به باور این نماینده دل واپس مجلس شورای اسلامی، هنوز هیچ اتفاق قابل شادمانی ای رخ نداده و باید تا ماههای آینده و تعیین تکلیف نهایی صبر کرد. از این رو شعار «مرگ بر امریکا» این گروه از نمایندگان که امروز فضای مجلس را پر کرد باید ناشی از چنین نگاه نامیدانه ای به فرجام مذاکرات هسته ای دانست.

ظریف در مسیر بهارستان

اما بخش معتدل تر جبهه اصولگرایان مجلس، امروز سه شنبه، شادی خود را از توافق حاصله اعلام ولی در عین حال تاکید کردند که منتظر جلسه ای مشترک مجلس با وزیر امور خارجه هستند. بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی از حضور محمد جواد ظریف در نشست هفته آتی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه مشروح مذاکرات وین را برای نمایندگان مجلس تشریح می کند.

بروجردی در عین حال اعلام کرد: خوشبختانه آنچه که محقق شده و اتفاق افتاده قابل قبول است و این توافق متضمن منافع ملی خواهد بود زیرا خطوط قرمز تعیین شده به طور کامل حفظ شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در عین حال به نیابت از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موفقیت در عرصه سیاست خارجی را به مقام معظم رهبری و ملت غیور ایران تبریک گفت و اظهار داشت؛ اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری نمی‌بود رسیدن به توافقی با این دستاوردهای مهم غیر ممکن بنظر می‌رسید. او همچنین اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق اعضا، جمع بندی مذاکرات وین را یک موفقیت مهم برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ارزیابی کردند.

خدا رحم کرد مسول مذاکرات جلیلی نبود

اما متفاوت ترین ارزیابی را محمد باقری بناب نماینده اصولگرای مجلس ارائه کرد. او توافق بدست آمده را محصول تدبیر دولت جدید دانست و گفت: دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای از حیثیت و هویت نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند به گونه ای که انشاءالله تحریم ها برداشته می شود و تلاش های تیم مذاکره کننده در چارچوب رعایت خطوط قرمز نظام بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: باید مقایسه ای بین عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی و تیم مذاکره کننده قبلی انجام شود، اگر تیم مذاکره کننده قبلی با آن روند ادامه به کار می داد سه قرن طول می کشید که مذاکرات به نتیجه برسد و خدا رحم کرد و این تیم مذاکره کننده جدید را نصیب کشور کرد.

جالب اینجاست که حجت السلام محمد باقری بناب از نمایندگان نزدیک به آیت الله مصباح یزدی و دانش آموخته موسسه امام خمینی قم به ریاست مصباح یزدی است. تیم مذاکره قبلی به ریاست جلیلی، جملگی از نزدیکان آیت الله مصباح بودند.

پیروزی متعلق به یک جریان سیاسی نیست!

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز تنها نگرانی اش از توافق حاصل شده، استفاده جناحی و رقم خوردن این پیروزی به نام یک گروه سیاسی است. او گفته: این موضوع که جشن هسته‌ای توسط یک جناح و جریان مصادره شود سبب ایجاد انشقاق و شکاف در جامعه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه جمع‌بندی مذاکرات و موفقیت در موضوع هسته‌ای متعلق به همه مردم بوده و نباید این موفقیت و جشن هسته‌ای توسط جریان و جناح خاصی مصادره شود، گفت: هر گاه در موضوعی موفق شده‌ایم حامی آن ملت ایران و صدها هزار شهید بوده است.

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز از ورود مجلس به بند بند توافق حاصله خبر داده و گفته: مجلس براساس رعایت”خطوط قرمز” جمع‌بندی احتمالی مذاکرات هسته‌‌ای را بررسی می‌کند. به گفته دواتگری، جمع‌بندی نهایی احتمالی هسته‌ای ایران با 1+5 براساس قانون اساسی می‌‌بایست به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی برسد. او تصریح کرده که مجلس و مردم ایران زیر بار توافق و یا جمع‌بندی‌‌ای که خطوط قرمز و عزت‌شان رعایت نشده باشد، نمی‌روند. قطعا مجلس خطوط قرمزی که قبلا هم اعلام شده بود را معیار اصلی بررسی جمع‌بندی احتمالی مذاکرات هسته‌‌ای قرار می‌دهد و براساس آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.