هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، جلسه علنی نداشت اما اظهارات جنجالی رهبر ایران، در نقد عملکرد دولت در برخورد با بورسیه های غیرقانونی که پای چند نماینده شاخص مجلس نیز به آن باز شده بود، آنها را از وسط تعطیلات تابستانی به صفحه اول رسانه های خبری داخلی کشاند. آنها با بهره برداری از سخنان رهبری برای حمله به دولت و رضا فرجی دانا وزیر معزول علوم حمله ور شدند تا جای متهم و شاکی در این پرونده بحث برانگیز، عوض شود.

سفر پر حاشیه حمید رسایی نماینده تندرو مجلس به هلسینکی فنلاند، درست همزمان به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک و تقاضای عجیب علاء الدین بروجردی از محمد جواد ظریف که در خلال مذاکرات سرنوشت ساز هسته ای به سرتیتر اخبار تبدیل شد، از دیگر خبرهای قابل توجه مجلس در هفته سوم تیرماه 94 بود.

حمله مجلس به دولت درخصوص پرونده بورسیه ها

«به خیلی‌ها ظلم شد. هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود. آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم می زنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کم‎تر می کنند.» رهبر ایران با چنین سخنانی در خصوص پرونده موسوم به «بورسیه های غیر قانونی» ناراحتی خود را از افشاگری های دولت روحانی اعلام کرد تا مسیر این پرونده کاملا تغییر کند.

پرونده ای که در آن بیش از 3000 هزار دانشجو در دوران ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت با استفاده از رانت و سو استفاده مدیران وقت وزارت علوم به صورت غیر قانونی بورس تحصیل در خارج از کشور اخذ کرده بودند و حسن روحانی رییس جمهوری ایران از آن به عنوان «فساد» یاد کرده و دولتش را دارای عزم جدی برای مبارزه با آن دانسته بود.

یک سال پس از پیگیری های وزارت علوم دولت حسن روحانی و شماری از نمایندگان مجلس در خصوص این پرونده به ناگاه آیت الله علی خامنه ای هفته گذشته در جمع شماری از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در اظهاراتی غیر منتظره با «سیاسی کاری و سیاسی بازی» خواندن روند پیگیری این پرونده به صراحت اعلام کرد که این ماجرا «آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود… راهش این نبود که ما مساله را روزنامه‌ای کنیم… این سم را متأسفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند…»

این بار انگشت اتهام رهبر جمهوری اسلامی به سمت رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم و همکاران وی گرفته شده است که در آبان سال 93 در اولین اقدام بورسیه 840 نفر از دانشجویان را به دلیل غیر قانونی بودن لغو و از احتمال لغو بورسیه 1241 دانشجوی دیگر خبر داده بودند.

اقدامی که با دخالت نمایندگان مخالف دولت در مجلس و در راس آن ها محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم که به عنوان متهم ردیف اول این پرونده اینک بر کرسی نمایندگی مجلس نشسته است، به استیضاح و عزل رضا فرجی دانا منجر شد و در ادامه نیز ابتدا با رای عدم اعتماد به دو وزیر پیشنهادی از سوی دولت و سپس با رای اعتماد مشروط و همراه با زد و بند پشت پرده به محمد فرهادی وزیر فعلی علوم همراه شد.

رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی گفته است که این پرونده سنگین و بی سابقه فساد علمی «آن طوری که روزنامه ها با آن بازی کردند هم نبود…» که بنا بر اظهارات رسمی مقامات وزارت علوم و انتشار اسناد این تخلف، در میان ۳ هزار و ۷۰۲ دانشجویی که به صورت غیر قانونی از بورسیه استفاده کرده اند نام 99 تن از فرزندان و بستگان مقامات ارشد حکومت نیز به چشم می خورد.

افرادی چون فرزندان محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو (وزرای علوم دوران احمدی نژاد)، دختر علی اکبر ولایتی، منصوره مصلحی (دختر حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات)، حنانه سادات صفوی (دخترسید یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار ارشد رهبر ایران)، محمد آقاسی (داماد یحیی رحیم صفوی)، حسن اشتری (فرزند سردار حسین اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)، زهرا موسوی گرکانی (فرزند آیت‌الله موسوی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور)، سید نظام موسوی (مدیر عامل خبرگزاری فارس)، محسن پیرهادی (عضو کنونی شورای شهر تهران)، مهدی پیرهادی (داماد حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) در کنار تعدادی از نمایندگان پیشین و فعلی مجلس که نامشان در فهرست بلند بالای متخلفان قرار گرفته است.

تنها ساعتی پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، برخی متهمان این پرونده و حامیان متخلفان که شاید خود نیز تصور چنین دفاع جانانه ای از سوی مقام عالی نظام جمهوری اسلامی را نداشتند از لاک دفاعی خارج شده و حملاتی را علیه دولت و مسئولان فعلی وزارت علوم سامان دادند.

در ابتدا محمود نبویان نماینده مخالف دولت در مجلس در اظهاراتی با بیان این که «اصل طرح موضوع بورسیه‌های دولت دهم غیرقانونی و جناحی بود و هنگام طرح استیضاح وزیر سابق علوم آبروی جامعه علمی کشور را به خاطر اغراض سیاسی بردند.» از قوه قضائیه خواست که «با کسانی که با آبروی مردم بازی کردند برخورد کند.»

همچنین محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی نژاد و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به اظهارات آیت الله خامنه ای اشاره کرده و گفته است: «سخنان رهبری حجت را بر وزیر علوم تمام کرد و وزیر باید با خاطیان این امر برخورد کرده و همچنین نه تنها از دانشجویان بورسیه بلکه از جامعه دانشگاهی برای این قصور عذرخواهی کند.»

توافق هسته ای و دردسرهای مراسم روز قدس

در آستانه توافق احتمالی ایران و غرب و شایعاتی مبنی بر تدارک جشن از سوی حامیان دولت برای حل اختلافات دیرینه میان ایران و آمریکا بر سر مناقشه هسته ای، برنامه ریزی مسئولان جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم آخرین جمعه ماه رمضان موسوم به روز قدس دشوارتر از همیشه به نظر می رسد.

چه این که سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و انگلیس و آتش زدن پرچم ایالات متحده در کنار متحد همیشگی اش یعنی اسرائیل، برنامه و شعار اصلی برگزار کنندگان و شرکت کنندگان مراسم روز قدس در سالهای گذشته به شمار می رود.

در این بین شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس هر چند تلاش دارند که حساب مراسم روز قدس را با توافق ایران و غرب جدا کنند اما طرح همین موضوع و تکرار آن در این روزها به خوبی بیانگر دغدغه مقامات جمهوری اسلامی برای متفاوت ترین روز قدس سالهای اخیر است.

مجتبی رحماندوست رئیس فراکسیون موسوم به فلسطین و مقاومت اسلامی در مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای ضمن دعوت از مردم برای شرکت در مراسم روز قدس، برخلاف سنت مرسوم چنین بیانیه ها و دعوت نامه هایی نامی از آمریکا به عنوان حامی رژیم اسرائیل نبرده و با اشاره به جمله منسوب به آیت الله خمینی که «اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم» در کنار اعتراض به اسرائیل، خواستار اعتراض شرکت کنندگان به سیاست های دولت عربستان سعودی و شعار علیه این حکومت آل سعود شده است.

محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده سبزوار نیز بر این موضوع تاکید کرده که «مسئله مذاکرات هسته‌ای ربطی به مسئله فلسطین و مقاومت اسلامی ندارد» و گفته: «مسئله مذاکرات هیچ تاثیری بر روی سیاست‌های راهبردی ما در منطقه و جهان ندارد و به هیچ کشوری هم اجازه نمی‌دهیم در سیاست‌های ما دخالت کند.»

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز سه‌شنبه در نشست با گروهی موسوم به «فعالان آزادی قدس شریف» که در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، اعلام کرد که «مسئله هسته‌ای چه حل بشود چه حل نشود در اراده ملت ایران در حمایت از ملت فلسطین تغییری ایجاد نمی‌‌کند.»

وی در این سخنرانی برخلاف مواضع پیشین خود در طی سالهای اخیر، هیچ اشاره ای به حمایت های آمریکا از دولت اسرائیل نداشت و در میان حملات لفظی شدیدی که علیه ماهیت رژیم اسرائیل بیان می کرد گفت: «این رژیم در آمریکا هم دست به ماجراجویی زده که نمونه آن را در موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره شاهد بودیم.»

تقاضای عجیب بروجردی از تیم مذاکره کننده ایران

در واپسین لحظات مذاکرات سنگین و نفس گیر ایران و گروه 5+1 بر سر مناقشه هسته ای در وین که موجی از نگرانی ها و بیم و امید ها میان مردم ایران حکمفرما کرده است، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه‌ای به محمد جواد ظریف خواستار اقدام عاجل و جدی در زمینه آزادسازی جوانان ایرانی محبوس در زندان های ایالات متحده آمریکا شده است.

بروجردی در نامه خود بی آن که به اسامی یا مسئولیت ها و مشاغل این «جوانان ایرانی محبوس در آمریکا» اشاره کند تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که «تعداد قابل توجهی از جوانان فرهیخته ایرانی توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا و با فشار به کشورهای مخالف جهان به بهانه تلاش این جوانان برای تهیه اقلام تحریم شده دستگیر و به آمریکا منتقل شده اند.»

از آغاز شدت گرفتن تحریم های اقتصادی و نظامی غرب علیه برنامه هسته ای ایران در سالهای اخیر، شماری از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در پوشش دیپلمات، بازرگان، گردشگر، خبرنگار و… در فرایند دور زدن تحریم ها و خرید و فروش ملزومات مورد نیاز جمهوری اسلامی در حوزه های نظامی، هسته ای و نفتی به فعالیت مشغول اند.

برخی از این افراد از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مورد شناسایی قرار گرفته و در مواردی منجر به بازداشت های موقت و تشکیل پرونده قضایی در دادگاه های ایالات متحده و اروپا به اتهام نقض تحریم های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شده است.

از مشهورترین پرونده ها می توان به بازداشت حمید معصومی نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر در ایتالیا به جرم قاچاق اسلحه و توقیف چک 70 میلیون دلاری از طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد در فرودگاه آلمان اشاره کرد.

درخواست بروجردی از جواد ظریف برای پیگیری آزادی «جوانان ایرانی محبوس در آمریکا» در حالی صورت گرفته است که یکی از این جوانان یعنی بابک زنجانی خدمات مشابه ای در زمینه دور زدن تحریم و فروش نفت ایران در شرایط تحریم به جمهوری اسلامی داشته اما اکنون به جرم فساد مالی نه در آمریکا که در زندان اوین محبوس و تحت بازجویی است.

برخورد با بازیگرانی که عکس بی حجاب خود را منتشر می کنند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما از مصوبه این شورا برای برخورد با بازیگران و هنرمندانی که با صدا و سیما همکاری دارند و در شبکه های اجتماعی عکس های خلاف شرع از خود منتشر می کنند خبر داد.

به گفته رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری و عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما، در آخرین جلسه این شورا مصوب شده که اگر بازیگر٬ هنرمند و فردی که با رسانه ملی همکاری دارد٬ عکس‌های خلاف شرع و شئونات اسلامی در فضای مجازی و سایت‌ها داشته باشند از ادامه همکاری وی با رسانه ملی جلوگیری خواهد شد.

شجاعی کیاسری می گوید که «بسیاری از هنرپیشه‌ها در صفحات اجتماعی خود عکس خلاف شرع منتشر می‌کنند٬ این‌ها کسانی هستند که چون می‌خواهند از طریق صداوسیما نان بخورند با پوشش مناسب در رسانه ملی ظاهر می‌شوند ولی در صفحات اجتماعی ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند و حرمت همکاری با رسانه جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند.»

موضوع پوشش هنرمندان زن در جشنواره های بین المللی و انتشار عکس های بی حجاب خود در شبکه های اجتماعی از یک سو و گرفتن عکس های یادگاری از سوی برخی ورزشکاران مطرح با خوانندگان ایرانی مقیم لس آنجلس از سوی دیگر به معضلی اساسی برای دست اندرکاران وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان بدل شده است و مسئولان این نهادها درصددند تا با اعمال ممنوعیت برای فعالیت های هنری و ورزشی این بازیگران و ورزشکاران تا حدودی از تکرار این موضوع جلوگیری کنند.

رسایی: چرا به سفرهای روحانی و حسن خمینی گیر ندادید!

انتشار خبر سفر حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس و از مخالفان دولت و توافق هسته‌ای به فنلاند از سوی یک تارنمای داخلی موجی از جنجال ها پیرامون آن در شبکه های اجتماعی و رسانه ها در بر داشت.

تارنمای عصر ایران علت سفر حمید رسایی به هلسینکی فنلاند را “تبلیغ دین اسلام” ذکر کرده بود و همین موضوع دستاویزی برای انتقاد شدید کاربران شبکه های اجتماعی شد.

کاربران شبکه های اجتماعی به گرمای هوا و پوشش زنان و دختران اروپایی و همزمانی این سفر با ایام ماه رمضان و شب های قدر اشاره کرده و نوشته های طنزآمیزی درباره سفر تبلیغی این نماینده مخالف دولت منتشر کردند.

رسایی نیز با انتشار دو عکس در صفحه اینستاگرامش ضمن تایید حضور خود در فنلاند به این واکنش‌ها پاسخ داد.

عکس اول منتش شده در صفحه اینستاگرام حمید رسایی مربوط به اقامت حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران در انگلستان در دوران دانشجویی وی در رشته حقوق است که در نوشته بالای آن‌ سفر روحانی به انگلیس را با سفر خود به یک کشور خارجی مقایسه کرده و نوشته است: «قضاوت با شما! موج رسانه‌ای و تخریب نماینده تهران به خاطر سفر تبلیغی چند روزه رسایی به یک کشور خارجی که با دعوت یک مرکز غیر دولتی بوده و سکوت در برابر سفرهای مکرر روحانی به انگلیس برای اخذ دکترا در زمانی که مسئولیت‌های مهم داشته؟!»

این نماینده تندرو در عکس دیگری در صفحه اینستاگرام خود به سفر چندی پیش حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی به آفریقای جنوبی برای یادگیری زبان انگلیسی اشاره کرده و نوشته است: «قضاوت با شما! موج تخریبی و فضاسازی رسانه ای در سایتها و شبکه مجازی به خاطر سفر تبلیغی چند روزه وی در شب های قدر در جمع ایرانیان و شیغیان و سکوت در برابر سفر تفریحی سه ماهه حسن خمینی به آفریقای جنوبی به خاطر یادگیری زبان انگلیسی!»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی، در واکنش به سفر حمید رسایی به فنلاند در نامه ای خطاب به وی او خواست تا «گر متاعی در جهت تبلیغ اسلام و دین اسلام دارد بهتر بود آن را در کشورش ارائه می‌کرد تا مردم بیشتری طرفدارش شوند.»

زیباکلام در نامه خود نوشته است: «وقتی رسایی در بین جوانان، کهنسالان، زنان، مردان و اقشار مختلف ایران در بعد از انقلاب کمترین مخاطب را دارد؛ چگونه در خارج از کشور حرف‌هایش می‌تواند با استقبال مواجه شود.»

زیباکلام همچنین پرسیده است: «تصور نمی‌کنم رسایی به زبان‌های انگلیسی یا سایر زبان‌های اروپایی آگاهی و تسلط داشته باشد، حال چطور امید دارد بتواند با اهالی فنلاند در صورت لزوم ارتباط برقرار کند؟»

دستور جلسه مجلس در هفته جاری

این هفته نمایندگان مجلس نهم در حالی پا به بهارستان خواهند گذاشت که فرجام مذاکرات هسته ای ایران و غرب می تواند هفته ای تاریخی را برای مجلس شورای اسلامی رقم بزند و دستور جلسه اعلام شده را تحت الشعاع قرار دهد.

با این حال طبق اعلام رسمی در هفته جاری گزارش هایی از سوی كميسيون قضائي (طرح اصلاح موادي از قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز)، كميسيون اجتماعي (طرح بازنگري مقررات اداري و استخدامي شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور)، كميسيون انرژي (طرح‌اساسنامه‌شركت‌ملي نفت‌ايران)، كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات (طرح اعمال بخشودگي جرائم)، كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات (طرح استفساريه ماده(59) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه)، كميسيون اقتصادي (لايحه اجازه مشاركت ايران در افزايش سرمايه دور پنجم بانك توسعه اسلامي)، كميسيون فرهنگي (طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده)، ‌كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي (لايحه چگونگي تشكيل و نحوه رسيدگي هياتهاي انضباطي نيروهاي مسلح)، كميسيون اقتصادي (لايحه تاسيس صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي)، كميسيون عمران (طرح جلوگيري از پرداخت دموراژ (خسارت تاخير) به كشتي‌ها)

حمید چیت چیان وزیر نیرو برای پاسخ به سوال عزیز اکبریان نماينده كرج و اشتهارد به مجلس خواهد رفت.

رئيس كميسيون اصل نودم(90) قانون اساسي این هفته انتخاب خواهد شد و گزارش كميسيون آموزش، مبني بر تصويب تقاضای تحقيق و تفحص از عملكرد وزارت علوم در خصوص‌ نحوه ‌اعطاي ‌بورس‌ تحصيلي ‌و جذب هيئت علمي از سال 1368 تاكنون در دستور کار مجلس قرار دارد.

كميسيون اقتصادي نیز گزارش خود مبنی بر تصويب تقاضاي‌تحقيق‌وتفحص از عملكرد بانك سرمايه و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نیز گزارش خود مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از بررسي وضعيت افراد دو تابعيتي و داراي گرين كارت در حوزه مسؤولان و مديران ارشد را در دستور کار دارد.

رییس هواپیمایی استعفا داد، تیغ استیضاح وزیر راه کند شد

با افزایش فشارها به عباس آخوندی وزیر راه دولت یازدهم از سوی مجلس، علی‌رضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ از سمت خود استعفا داد و این استعفا مورد موافقت وزیر راه قرار گرفت.

خبرگزاری حکومتی فارس استعفای جهانگیریان را مرتبط با موضوع سانحه هوایی ایران 140 دانسته که 19 مردادماه سال گذشته پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس در حوالی شهرک مسکونی آزادی تهران سقوط کرد که این حادثه 48 کشته و مجروح برجای گذاشت.

گفته شده که قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به عنوان بازپرس ویژه در حال بررسی پرونده سقوط ایران ایران 140 است.

نمایندگان مخالف دولت در مجلس تلاش چند باره ای برای استیضاح وزیر راه کابینه حسن روحانی داشتند که با تلاش هیات رییسه مجلس این استیضاح انجام نشد.

موافقان استیضاح بروز این سانحه هوایی را بهانه اصلی برای استیضاح وزیر راه در نظر گرفته اند.

«نبود برنامه در حمل و نقل ریلی»، «عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر»، «عدم ساماندهی بازار مسکن»، «عزل و نصب های بدون دلیل و حذف نیروهای مؤمن»، «آخرین اقدامات در خصوص متخلفین سقوط حادثه هواپیمایی آنتونف ۱۴۱»، «برقی کردن راه آهن تهران – مشهد»، «عدم راه اندازی آزادراه قزوین – رشت بعد از ۲۰ ماه از دولت یازدهم» از دیگر سرفصل های طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی بود که طراحان آن با تمامی تلاش های خود تاکنون از انجام آن ناکام مانده اند.