درصحن: سخنان روزگذشته نماینده ولی فقیه در سپاه مهر تاییدی بود بر نگرانی‌های عمومی از دخالت جدی این نهاد نظامی-امنیتی در انتخابات آینده. انتخاباتی که به نظر می‌رسد از ماه‌ها پیش مورد توجه بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی در ایران قرار گرفته و اکثر نیروهای سیاسی از همین حالا تلاش دارند به نوعی پیروز آن باشند.در این میان و  درحالی که گروه‌ها و جریانات تحول خواه در کشور تلاش‌ دارند تا دولت را به شفافیت در انتخابات تشویق کنند، صحبت‌های علی سعیدی نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران  اما حکایت از طرح و برنامه‌ای جدی  در این نهاد برای کسب کرسی های مجلس و خبرگان دارد.
علی سعیدی در جمع روحانیون شاغل در سپاه  گفته است: «در سپاه همه باید در چارچوب قرارگاه مرکزی عمل کنند، در غیر این صورت بودنشان در سپاه مشروعیت ندارد. در عملیات سیاسی وحدت قرارگاه مرکزی شرط است. طرف مقابل ما یک توافق نانوشته دارد که رای خود را در انتخابات به کسانی بدهد که بیشترین زاویه را با نظام داشته باشند. ما نمی خواهیم در انتخابات آینده دخالت کنیم و تنها می گوییم به متدینین رای بدهید.»
سعیدی گرچه به ظاهر تاکید می‌کند که سپاه قصد دخالت در انتخابات را ندارد اما خواسته یا ناخواسته  با بیان مرز بندی‌های سیاسی و طرح «وحدت قرارگاه مرکزی در عملیات سیاسی» این پیغام را به مخاطب می‌دهد که سپاه آماده اجرای یک عملیات سیاسی گسترده برای انتخابات پیش‌روست. عملیاتی که منتقدین سپاه در سال‌های گذشته از آن به عنوان مهندسی انتخابات یادکرده‌اند.
جالب اینکه این سخنان در حالی بیان می‌شود که تنها چند روز از تصویب سیاست‌های کلی انتخابات توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته است. سیاست‌هایی که در آن به صراحت نیروهای نظامی از هر گونه دخالت در انتخابات منع شده‌اند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام در  بند 13 سیاست های کلان انتخابات تاکید می‌کند بر «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، سازمان بسیج و دستگاه‏های اطلاعاتی و امنیتی در دسته‏‌بندی های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان.»
تواتر زمانی این اظهارات و تصویب قانون جدید انتخابات در مجمع بیش از هر چیز نشانه دهن‌کجی فرماندهان و تصمیم سازان سپاه به نهاد‌های قانون‌گذار در کشور است و البته خبر از انتخاباتی پر حادثه می‌دهد.
هم‌زمان و در سوی دیگر اما اصلاح طلبان به بهانه ورود صندوق‌های  شیشه‌ای به حوزه‌های انتخاباتی سرگرم بحث و گفتگو پیرامون نحوه و میزان و معیار شفافیت در انتخابات هستند. چرا که چندی پیش حسن روحانی استفاده از صندوق‌های شیشه‌ای را پیشنهاد داده بود و حالا با اعلام وزیر کشور به نظر می‌رسد در انتخابات آینده دیگر از آن صندوق‌های کفن‌پوش خبری نخواهد بود.
محمد جواد حق شناس عضو حزب اعتماد ملی در واکنش به این اقدام دولت معتقد است:«شفافيت اين نيست كه تنها از صندوق‌هاي شيشه‌اي استفاده شود. شفافيت به اين معناست كه امكان نظارت بر روند انتخابات از ابتدا تا پايان شمارش براي آحاد مردم فراهم شود… اما نبايد فراموش كرد كه شمارش آرا تنها شمارش در شعبه‌هاي اخذ راي نيست و محل تجميع آرا نيز بسيار حايز اهميت است. پس از آن بحث رسيدگي به شكايات و تخلفات نيز مشمول اين شفافيت است.»
بررسی دقیق‌تر سخنان حق شناس حکایت از نگاه تجربه‌ محور اصلاح طلبان با تخلفات انتخاباتی دارد. چرا که  از یک سو حوادثی مانند ابطال انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ در استان لرستان و پر بودن صندوق‌های رای در ساعت اولیه صبح، لزوم استفاده از صندوق‌های شیشه‌ای را یادآور می‌کند و از دیگر سوی، نتایج اعلام شده در انتخابات‌های ۸۴ و ۸۸ در ستاد تجمیع آرا لزوم نظارت عمومی و دقیق بر این ستاد حساس را متذکر می‌شود.
آنچه مسلم است انتخابات پیش رو محل مواجهه جریان‌هایی است که هیچ‌گونه اعتمادی به رفتار انتخاباتی یک‌دیگر ندارند و معتقدند هر آن این امکان وجود دارد که طرف مقابل قوائد بازی را بر هم زند. حال باید صبر کرد و دید کدام یک از این جریانات می‌تواند اهداف خود را بر دیگری تحمیل کند.