روزنامه ایران- ابراهیم بهشتی: بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس دولت سابق هرچند توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است، اما انعکاس قابل انتظار را در مجلس نداشته است. هرچند نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب و برخی اصولگرایان میانه‌رو از این اقدام دستگاه قضایی استقبال کرده‌اند اما تعداد قابل توجهی از مجلسی‌ها واکنشی به این موضوع نداشته‌اند، بخصوص نمایندگان حامی دولت قبل تمایلی برای اظهار نظر در این باره ندارند. مهدی کوچک‌زاده، حسین طلا و مرتضی حسینی از جمله این نمایندگان هستند که به بهانه اطلاع نداشتن از جزئیات پرونده، حاضر نشدند پاسخگوی سؤالات خبرنگار «ایران» باشند. این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان بر تسریع در رسیدگی به این پرونده تأکید دارند. حسن کامران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله این نمایندگان است که به «خانه ملت» گفته است: «علاوه بر رعایت انصاف در برخورد قضایی، انتظار می‌رود که هر چه زودتر به این گونه پرونده‌ها رسیدگی شود. دستگاه قضایی هر حکمی برای پرونده حمید بقایی دارد هر چه زودتر اعلام کند، چرا که با طولانی شدن بررسی این گونه پرونده‌ها، برخورد قضایی لوث و بی تأثیر خواهد شد.»در این میان، سراغ سخنگوی کمیسیون اصل 90 رفتیم تا از چند و چون پیگیری پرونده بقایی توسط این کمیسیون در سال 91 بگوید. گفت‌وگوی «ایران» با «مصطفی افضلی فرد» را در ادامه می‌خوانید.

آقای افضلی فرد! پرونده آقای حمید بقایی چه سالی در کمیسیون اصل 90 مطرح شد؟
از سال 91 هم بحث آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری و هم آقای حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهوری در کمیسیون اصل 90 مطرح شد. دوستان ما گزارش‌های کمیسیون را به همراه پرونده‌ها نزد آقای احمدی‌نژاد بردند و توضیح دادند که اتهاماتی متوجه این آقایان است، اما رئیس دولت اهمیتی به این گزارش‌ها نداد و اسم آنها را گذاشت «پرونده‌سازی.»
شما جزئیات اتهامات را به رئیس دولت وقت منتقل کردید؟
بله. به نظر من خوشبینی‌ها و اعتماد بیش از حد آقای احمدی‌نژاد باعث این فسادها شد. آنجاهایی که می‌شد جلوی تخلفات گرفته شود یا حداقل مانع بروز تخلفات بیشتر شد، متأسفانه به خاطر استنکاف رئیس دولت اتفاق نیفتاد. اگر ایشان توصیه‌ها را می‌شنیدند و نگاه بدبینانه به توصیه‌ها و پرونده‌ها نداشتند، هم مجموعه دولت و هم منافع ملی کمتر آسیب می‌دید. آن بی‌توجهی‌ها منجر به این شد که امروز شاهد زندانی شدن معاونان رئیس دولت باشیم.
اتهامات آقای بقایی در بررسی‌های کمیسیون اصل 90 چه بود؟
حالا اجازه دهید اشاره‌ای به این جزئیات نداشته باشیم و موکول کنیم به اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی.
جزئیات را نگویید اما بفرمایید کلیت اتهامات، مربوط به مثلاً قانون‌گریزی بوده یا تخلفات مالی؟
بیان جزئیات صحیح نیست اما کلیات پرونده عمدتاً مسائل مالی بود.
این موارد متوجه مسئولیت‌های دولتی آقای بقایی بود یا مربوط به عملکرد شخصی او؟

در همین حد کفایت می‌کند؛ اطلاع‌رسانی را موکول کنیم به دستگاه قضا.
اینکه دو معاون رئیس دولت به فاصله چند ماه بازداشت می‌شوند، معنای خاصی دارد؟
نشاندهنده این است کسانی که در مسئولیت‌های بالا هستند، باید خیلی مواظب اطرافیان باشند و در انتخاب اصحاب و مدیران خیلی محتاطانه و با دقت عمل کنند. اگر این کار نشد شاهد چنین مواردی خواهیم بود. اگر چنین دقت‌هایی به هر دلیلی در ابتدای امر انجام نشد، حداقل به پیگیری‌های نهادهای نظارتی توجه و اطمینان شود و مطابق گزارش‌های موثق اقدام شود تا جلو آسیب‌ها و ضررهای بیشتر گرفته شود.
ریشه بدبینی رئیس دولت سابق به نهادهای نظارتی چه بود؟ چرا وقتی گزارش کمیسیون اصل 90 را به آقای احمدی‌نژاد منتقل کردید، ایشان حتی حاضر به بررسی محتویات آن نشد و گزارش کمیسیون را «پرونده‌سازی» دانست؟
ما در اصول و مبانی توصیه‌هایی در باره استخدام کارگزاران داریم. مثلاً در نامه 53 نهج‌البلاغه امام علی(ع) داریم که اگر می‌خواهید کسی را به مسئولیتی بگمارید، باید کفایت و امانت داشته باشد. یعنی کارآمدی در کنار امانتداری. مشکل ما این است که بعضی‌ها کارآمد هستند اما امین نیستند و بالعکس. حال آنکه مسئولان باید هر دو ویژگی را داشته باشند. ایشان می‌فرمایند آزمایش‌های مختلفی بگیر بعد او را استخدام کن. اینها توصیه‌های امام علی به استاندارش است. حالا فردی به مسئولیتی انتخاب شد، وقتی نهادهای نظارتی مدرک می‌آورند و اثبات می‌کنند که او مشکلاتی دارد، باید جلوش گرفته شود. اینکه چنین دیدگاهی داشته باشیم که همه علیه من هستند و حتی نزدیک‌ترین دوستانی را که با ما کار کرده‌اند به صرف انتقاد و توصیه حذف کنیم و بگوییم فقط حرف من درست است، با آموزه‌های دینی و منطقی هم سازگاری ندارد.
آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان درباره آقای رحیمی گفته‌اند که اتهامات او مربوط به دوره پیش از انتصاب در دولت بوده…
اینکه اتهامات آقای رحیمی به قبل از حضور در دولت برمی‌گردد، توجیه خوبی برای ضعف نظارت رئیس دولت وقت نیست. اتفاقاً به همین خاطر انتخاب آقای رحیمی به عنوان معاون اول اشتباه بود.
هم اکنون پرونده‌ای از دیگر مدیران دولت سابق در کمیسیون اصل 90 وجود دارد؟
نه، فعلاً چیزی نیست.