از وقتی وارد مدرسه حقانی شد در کادر اصلی انقلاب قرار گرفت. او دانسته یا ندانسته وارد پروژه کادرسازی ای شده بود که از چند سال پیش از آن توسط آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی و آیت الله باهنر طراحی و در این مدرسه شروع شده بود. به روایت فرزند آیت الله بهشتی، مدرسه حقانی اساسا برای کادر سازی شروع شده بود، مدرسه ای که بعدها طلاب آن، اداره کشور را در دست گرفتند. حسن روحانی که آن روزها به‌ عنوان حسن فریدون شناخته می‌شد و هنوز نامش را به روحانی تغییر نداده بود، خیلی زود، جذب آیت الله بهشتی شد. طلبه جوانی که از سمنان به قم آمده بود و مختصری از درس‌های حوزوی را نزد علمای سمنان گذرانده بود

حسن روحانی (فریدون) 9 دی ماه سال 1327 در سرخه سمنان متولد شد، او در اعوان جوانی و در کنار تحصیل علوم حوزوی، وارد فعالیت‌های انقلابی شد و پس از چند سال جزء نیروهای اصلی انقلاب قرار گرفت. سخنرانی تاریخی او در مراسم چهلم آیت الله مصطفی خمینی، نام روحانی را در ردیف انقلابیون طراز اول قرار داد.

حسن روحانی تحت تاثیر مکتب حقانی، علاوه بر علوم حوزوی، تحصیلات دانشگاهی را نیز تا مقطع دکترا ادامه داده است. او سال 1348 به دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1351 لیسانس حقوق قضایی دریافت کرد. پس از آن در سال 1373-74 فوق لیسانس خود را در رشته حقوق عمومی و در سال 1376-77 مدرک دکترای خود را در رشته حقوق اساسی از دانشگاه کلدنین گلاسکو بریتانیا دریافت کرد. تحصیلات تکمیلی حسن روحانی همزمان بود با سمت نایب رئیسی او در مجلس چهارم و پنجم و همین موضوع شائبه هایی را در خصوص تحصیل او بوجود آورده است. پرسش این است که او چطور در مقطعی که نایب رئیس اول مجلس و رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی و دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده، توانسته است در یک کشور دیگر (اسکاتلند) به زبان انگلیسی تحصیل کند و مدرک دکترا اخذ کند؟

حسن روحانی را امروز می‌توان هاشمی جوان قلمداد کرد. عضوی از جامعه روحانیت مبارز تهران با گرایش اعتدال و عمل گرایانه در عرصه سیاسی. شخصیتی که سابقا از چهره‌های نامدار جریان راست سنتی قلمداد می‌شد ولی رفته رفته از آنها فاصله گرفت.

حسن روحانی که اینک بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده و در دوران انتخابات خود را حقوقدان خطاب کرد، در همه سال‌های پس از انقلاب در حوزه‌های امنیتی-نظامی فعال بوده و کمتر کسی او را به عنوان حقوقدان می‌شناخته است. او دست راست هاشمی رفسنجانی فرمانده کل قوا در دوران جنگ با عراق بود. جانشین فرمانده جنگ بود و فرماندهی قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران را برعهده داشت و در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان سال‌ها ریاست کمیسیون دفاعی و امنیت ملی را برعهده داشته است. او همچنین سال‌ها در شورای عالی امنیت ملی، در سمت دبیری این شورا فعال و ریاست اولین تیم مذاکرات هسته‌ای با غرب را برعهده داشت، سمتی که با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد آن را به علی لاریجانی واگذار کرد.

حسن روحانی در مجلس اول شورای اسلامی به نمایندگی از مردم سمنان وارد مجلس شد و تا پایان دوره پنجم به مدت بیست سال در مجلس حضور داشت. هشت سال آخر نمایندگی را با سمت نایب رئیسی مجلس و رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی در مجلس بود و در دوره ششم که دوران اصولگرایی به افول رفته بود از ورود به مجلس بازماند، تا فعالیت‌اش محدود شود به مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایی که علاوه بر عضویت، ریاست کمیسیون دفاعی، ریاست مرکز مطالعات استراتژیک آن را برعهده داشت.

رئیس جمهوری که امروزه مردم او را به عنوان چهره‌ای معتدل و میانه‌رو می‌شناسند تا پایان مجلس پنجم، چندان معتدل و میانه‌رو نبود. او از سرشناس‌ترین چهره‌های راست و از مخالفین سرسخت نخست وزیری میرحسین موسوی در مجلس بود. مخالفینی که عدد آنها 99 نفر بود، 99 نفری که در برابر نظر کتبی و صریح آیت الله خمینی در خصوص ضرروت تداوم نخست وزیری میرحسین موسوی، ایستاده بودند. روحانی وقتی در مجلس اصولگرای چهارم و پنجم بود در راس فراکسیون اکثریت قرار گرفت، نشان داد که از هیچ کوششی برای به حاشیه راندن نیروهای چپ که بعدها به جریان اصلاحات تبدیل شدند، فرو گذار نمی‌کند. روحانی در مجلس پنجم زمانی که نایب رئیس مجلس بود به خاطر مواضع انقلابی و تندش به عنوان سخنران روز 23 تیر انتخاب و نطقی نه چندان معتدلانه در دانشگاه تهران در خصوص اتفاقات کوی دانشگاه تهران انجام داد و از دستور سرکوب قاطع معترضان خبر داد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد او نیز مانند نیروهای نسل اول انقلاب به حاشیه رانده شد و رفته رفته از جناح راست که بیشتر در اختیار نیروهای تندرو و جدید این جریان افتاده بود، فاصله گرفت و در ائتلافی نانوشته با هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، حسن خمینی و محمد خاتمی، ساماندهی نیروهای معتدل و میانه روی انقلاب را در برابر تندروها، در دست گرفتند تا بتوانند قدرت را بازپس بگیرند. پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، اولین نتیجه این ائتلاف بود.

حسن روحانی با پشتوانه چنین ائتلافی، اولین رئیس جمهوری است که مستقیم با رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد و برای اولین بار در قامت رئیس جمهور ایران روبروی نخست وزیر انگلستان نشست و حضوری با دیوید کامرون گفتگو کرد. او حل مساله پرونده هسته‌ای ایران و رفع مخاصمات ایران با دول غربی را چاره حل مشکلات ایران می‌داند و تمام انرژی خود را گذاشته تا این دو مشکل عمده را در سیاست خارجی ایران حل کند.

حسن روحانی از معدود چهره‌های انقلابی است که در تمام 36 سال گذشته در پست‌های کلیدی حضور پررنگ داشته است. نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری، عضویت، دبیری و ریاست شورای عالی امنیت ملی پست‌هایی است که او داشته و دارد.

قتل یا خودکشی فرزند

مرگ محمد روحانی، پسر ارشد حسن روحانی در بیست سالگی از جمله نقاط تاریک زندگی اوست. اگرچه عنوان شده که محمد روحانی در سال 1376 خودکشی کرده ولی برخی مرگ او را قتل عنوان کرده اند، این عده بر این باورند که محمد مکرر نسبت به موقعیت‌های امنیتی پدرش معترض بوده و در نتیجه این اعتراضات کشته شده است. محمد روحانی با نفوذ پدر در آرامگاه آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی دفن شده است.

خانواده

پدرش اسدالله فریدون صاحب مغازه‌ای در سمنان بود. حسن روحانی در کتاب خاطرات اش نقل می کند که در کودکی روزهای تابستانی را در مغازه به پدر کمک می کرده است. مادرش سکینه پیوندی زنی خانه‌دار بود که چند ماه پیش درگذشت. همسرش صاحبه عربی نیز خانه‌دار بوده و عنوان دیگری برای او جایی ثبت نشده و اینک به عنوان بانوی اول ایران، نیز تحرک لازم را ندارد و کمتر فعالیت مهمی از او به چشم می خورد.

تنها برادرش حسین فریدون، که اینک مسول بازرسی دفتر ریاست جمهوری است، پیش از این، سفیر ایران در مالزی بود. او نیز از نیروهای امنیتی بشمار می‌آید. حسن روحانی در کتاب خاطرات اش در خصوص حسین فریدون می گوید که او عضو تیم حافظتی و امنیتی فرودگاه مهرباد در زمان ورود آیت الله خمینی به ایران بوده است. دخترش مریم، با پسر آقای خوشرو معاون سابق وزارت خارجه و سفیر دائم ایران در سازمان ملل ازدواج کرده و هر دو خارج از ایران زندگی می کنند.

حسن روحانی علاوه بر محمد که چندین سال پیش درگذشت، یک پسر و سه دختر دیگر دارد که جملگی باید در سن دانشجویی یا تازه فارغ التحصیل شده باشند. گفته می‌شود یکی از دخترانش و دامادش در اروپا زندگی می‌کنند.

روحانی در دوره سوم مجلس خبرگان به نمایندگی از مردم سمنان وارد این مجلس شد. او اینک نمایندگی مردم استان تهران را در چهارمین دوره مجلس خبرگان برعهده دارد. روحانی عضو کمیسیون سیاسی-اجتماعی مجلس خبرگان است.