درصحن: افزایش تحرکات انتخاباتی شماری از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب همچون حزب «اعتدال و توسعه»، «مجمع روحانیون مبارز»، «ندای ایرانیان» و «کارگزاران سازندگی» و همچنین صدور مجوز فعالیت برای حزب «اتحاد ملت ایران» که موسسان آن را شماری از اعضای حزب «مشارکت ایران اسلامی» تشکیل می‌دهند، دغدغه هایی را برای نمایندگان اصولگرای مجلس در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار در صحن، نمایندگان اصول‌گرای مجلس به سبب عضویت تعدادی از اعضای ارشد هیات دولت حسن روحانی در این احزاب، نسبت به «دخالت دولت در انتخابات آینده» هشدار داده و از سوی دیگر دلواپس‌اند که برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و حامی جنبش سبز با تابلوی «حمایت از دولت» وارد کارزار انتخابات مجلس آینده شوند.

حضور محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، در سمت دبیر کلی حزب «اعتدال و توسعه»؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد به عنوان اعضای شورای مرکزی این حزب؛ عضویت اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت، در شورای مرکزی حزب «کارگزاران سازندگی» و نشست‌های انتخاباتی این احزاب با اعتراض نمایندگان اصول‌گرا همراه شده است.

محمدحسن آصفری عضو فراکسیون «رهروان ولایت» با ابراز نگرانی از ورود دولتی‌ها به انتخابات مجلس دهم، «دخالت دولت در امور نامزدها» را « دخالت در انتخابات و سرنوشت مردم» خوانده و گفته که «دولت باید از این امر پرهیز کند.»

اما مجلسی‌ها تنها به اعتراض و هشدار بسنده نکرده و طی روزهای اخیر ابتدا با بازگشایی مجدد خانه احزاب مخالفت کرده و در ادامه طرحی با عنوان «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» را به تصویب رساندند.

به موجب این طرح «هر گونه استفاده احزاب از منابع و امکانات دولتی دستگاه‌های اجرایی ممنوع و با احزاب، جبهه‌ها و ائتلاف‌ها در صورت بروز تخلفات زیر برخورد خواهد شد:

– نقض مبانی اسلام و تبلیغ و فعالیت علیه موازین اسلامی

– اقدام علیه امنیت ملی و وحدت ملی

-هر نوع ارتباط، ‌مبادله اطلاعات و تبانی با سفارت‌خانه‌ها، نمایندگی‌ها، ارگان‌های دولتی و احزاب کشورهای خارجی در هر سطح و به هر صورت که مخل به آزادی، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی، منافع ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران و نظم عمومی باشد.

– اعمال خلاف قانون اساسی و نقض حقوق ملت

– تخطی از مرامنامه و اساسنامه حزب

-انجام هر گونه فعالیت اقتصادی و انتفاعی

علیرضا زاکانی عضو کمیسیون ماده 10 احزاب نیز در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت کشور مبنی بر بازگشایی دوباره خانه احزاب گفت: «تاکنون هیچ بحثی در کمیسیون ماده 10 احزاب برای بازگشایی خانه احزاب صورت نگرفته است.» حال آنکه مجمع عمومی خانه احزاب تشکیل و انتخابات هیات رئیسه آن روز پنج شنبه برگزار شد. بر اساس گزارش رسانه های داخلی این جلسه با حضور نمایندگان احزاب مردمسالاری، اعتماد ملی، موتلفه اسلامی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حزب مردمی اصلاحات، جامعه اسلامی ورزشکاران، اصولگرایان، مجمع اسلامی بانون و … حضور داشتند.

در جریان انتخاب هیأت رئیسه موقت خانه احزاب در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده خانه احزاب که صبح روز پنجشنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، با رای اکثریت افراد، مصطفی کواکبیان و محمدحسن غفوری‌فرد به ترتیب با 71 و 33 رأی به عنوان رئیس و نایب رئیس موقت مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب انتخاب شدند.

همچنین صفرزاده و نمازی به ترتیب با 64 و 49 رأی منشی اول و منشی دوم و حشمتیان و خانم نقیئی به ترتیب ناظر اول و دوم مجمع فوق‌العاده خانه احزاب شدند. این هیأت رئیسه موقت اصلاح اساسنامه خانه احزاب را به عهده خواهد داشت.