.در صحن: سابقه خانه کارگر به شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی می‌رسد

خانه کارگر توسط حسین کمالی، علیرضا محجوب و علی ربیعی تأسیس و در پانزدهم دی ماه ۱۳۷۰ از وزارت کشور اجازه فعالیت گرفت.

مشخصات کلی:

دبیرکل: علیرضا محجوب

سخنگو: حسن صادقی

بنیانگذاری:  ۱۵/۱۰/۱۳۷۰

جناح: اصلاح طلب

رسانه: http://www.workerhouse.ir/

رسانه همبسته: ایلنا

بعد از انتخاب شدن محمد خاتمی به ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ و در راستای تحقق شعارهای رئیس جمهور مبنی بر توسعه سیاسی عده‌ای از اعضای مرکزی تشکیلات خانه کارگر تصمیم به ایجاد حزب جدیدی به نام «حزب اسلامی کار» گرفتند. با ایجاد حزب اسلامی کار، فعالیت سیاسی در حزب اسلامی کار و فعالیت صنفی و کارگری در خانهٔ کارگر تفکیک شدند. این مساله امکانی را به حزب اسلامی کار داد تا بتواند در مواقع خاص مواضع دوگانه بگیرد. به طور مثال در انتخابات مجلس نهم که اصلاح طلبان لیست انتخاباتی ارائه ندادند، حزب اسلامی کار با وجهه دیگر خود یعنی خانه کارگر وارد انتخابات شد و رسماً کاندیدا معرفی کرد. در این دور نخست انتخابات مجلس از تهران، علیرضا محجوب به مجلس نهم راه یافت اما برای دور دوم این تشکل فهرستی ارائه نداد از فهرست صدای ملت حمایت کرد.

علیرضا محجوب،دبیر کل خانه کارگر

علیرضا محجوب،دبیر کل خانه کارگر

چهره های شاخص:

علی ربیعی معروف به عباد، سیاستمدار اصلاح‌طلب و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی از چهره های شاخص این تشکل سیاسی است. پس از انقلاب اسلامی تا ۱۳۶۰ مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی شد. ربیعی عضو سپاه پاسداران شد و از فرماندهان آن بود. وی همچنین عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رییس جمهور ایران (سید محمد خاتمی) طی سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ است. وی  در سال‌های اخیر درباره  فساد و راهبردهای مقابله با آن  سخنرانیها و نوشته هایی داشته است بوده است.

وی وزیر کار در دولت حسن روحانی است.

حسین کمالی دیگر چهره شاخص این تشکیل هشت سال وزیر کار و امور اجتماعی دو دولت اکبر هاشمی رفسنجانی  و چهار سال وزیر کار در کابینه اول محمد خاتمی بوده‌است. وی اکنون دبیر کل حزب اسلامی کار است.

حمایت از دولت یازدهم

خانه کارگر با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی حمایت خود را از کاندیداتوری حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

 خانه کارگر و حزب کار همواره از حامیان هاشمی رفسنجانی بوده اند و در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز رسما از هاشمی رفسنجانی حمایت کرده بود. از سوی دیگر هاشمی رفسنجانی نیز حامی فعالیت‌های خانه کارگر بوده است.

برخی فعالان کارگری معتقدند طی سه دهه گذشته تشکل‌های رسمی کارگری مانند حزب کار مانع فعالیت دیگر تشکل های کارگری شده است.

علیرضا محجوب تنها کاندیدای خانه کارگر است که به مجلس نهم راه یافته است.