در صحن: به نظر می رسد دردسرهای جواد ظریف بابت قدم زدن با جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته ای در ژنو تمامی ندارد.

در تازه ترین واکنش ها به قدم زدن این دو وزیر امور خارجه، شماری از نمایندگان مجلس در صدد احضار محمد جواد ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستند.

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در این باره اعلام کرده که «طرح سؤال سنگینی را از وزیر امور خارجه در رابطه با قدم زدنش با وزیر خارجه آمریکا و سفرش به فرانسه تقدیم هیات رئیسه مجلس می کنیم»

قرار است یکشنبه هفته آینده این موضوع به صورت فوق‌العاده در دستور کار کمیسیون سیاست خارجی مجلس قرار گیرد.

مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در اظهاراتی کنایه آمیز پیاده‌روی وزیر خارجه ایران با جان کری را اقدامی «زمخت» و نه «ظریف» خواند و خطاب به دولت یازدهم گفت: «ساختار تحریم را که برنداشتید، دست‌کم ساختار تحقیر را شکل ندهید.»

این نماینده تندور، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را «بی ربط ترین آدم عالم» خواند و گفت: «اگر ابتکاری باشد در پیاده‌روی ۲۰ میلیونی اربعین است نه پیاده‌روی با بی‌ربط‌ترین آدم عالم.»

پیش تر نیز “به بازار رفتن” جان کری برای خرید، در خلال مذاکرات ایران و ۵+۱ در مسقط پایتخت عمان با اعتراض نمایندگان مواجه شده بود و وزیر امور خارجه را به مجلس احضار کرده بودند.

آقا محمدی به مطهری: نه جبهه رفتید نه کار اجرایی کردید!

این هفته در ایام تعطیلی مجلس شورای اسلامی، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد که نامش در میان نمایندگان درگیر شونده با علی مطهری در جریان نطق ناتمام یکشنبه گذشته مطهری در مجلس آمده بود، نامه سرگشاده و انتقاد آمیزی خطاب به وی منتشر کرد.

آقامحمدی در نامه خود به فرزند مرتضی مطهری از تئوریسین های جمهوری اسلامی، نوشته است: «نه در صحنه انقلاب حضور جدی داشته‌اید، نه یک روز به جبهه رفته‌اید، نه تجربه کار اجرایی دارید. حضور شما در عرصه سیاسی با نوشتن مقالات تند علیه اصلاح‌طلبان آغاز شد و نهایتاً با اصرار احمدی‌نژاد در لیست اصولگرایان مجلس هشتم قرار گرفتید اما همین تجربه سیاسی کوتاه، آکنده از مواضع متناقض است که بیانگر فقدان منظومه فکری روشن است.»

این نماینده اصولگرا در نامه خود علی مطهری را گرفتار «کیش شخصیت» خوانده و با اشاره به نطق جنجالی این نماینده و ماجراهای پس از آن نوشته است: «پایین آوردن خود از جایگاه نطق را خلاف قرآن و قانون دانسته‌اید و اسامی ما را به فاش کرده‌اید تا مردم بدانند به چه کسانی رأی داده‌اند!

اولاً، ای کاش نوع برخورد خود با نمایندگان معترض را نیز اشاره و روشن می‌کردید که برای «کف گرگی» زدن به نمایندگان در کجای قرآن و قانون مجوز صادر شده است که جنابعالی چپ و راست حواله می‌کردید؟

ثانیاً نمایندگانی که با سر دادن شعار به نطق جنابعالی در حمایت از سران فتنه و توهین به مردم انقلابی و یوم الشیطان نامیدن حماسه باشکوه و تاریخی ۹ دی اعتراض کردند نه تنها از افشای نام خود نگران نیستند بلکه این اعتراض را به منزله افتخار بزرگی برای خود تلقی کرده و آن را بر سر کوی و برزن فریاد می زنند.»

آقامحمدی در ادامه نطق خود به برخی از اظهارنظرهای علی مطهری در دهه های ۷۰ و ۸۰ علیه هاشمی رفسنجانی و جریان اصلاح طلب و چرخش مواضع وی در حمایت از هاشمی رفسنجانی و همراهی با اصلاح طلبان در سال ۹۲ اشاره کرده است.

farhangnews_109935-310303-1421311437

ادامه اعتراض ها به روزنامه توقیف شده مردم امروز

با وجود تعطیلی مجلس در این هفته اما واکنش نمایندگان مجلس به توقیف روزنامه مردم امروز به دلیل بازنشر جمله «من هم شارلی هستم» از جورج کلونی بازیگر مطرح سینمای دنیا کماکان ادامه دارد.

در تازه ترین واکنش ها امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد در مجلس خواستار برخورد با مسئولان روزنامه های متخلف به جای توقیف نشریات شد.

این نماینده مجلس با اشاره به تعدادی از روزنامه های توقیف شده به سردبیری محمد قوچانی، گفت: «این چندمین بار است که آقای قوچانی در قالب نشریه‌های مختلف مرتکب تخلفاتی می‌شود و ما شاهد دادن مجوزهای جدید برای انتشار نشریه به این فرد هستیم.»

از سوی دیگر حسین نجابت نماینده تهران با اشاره به «لزوم اتخاذ مواضع شفاف از سوی رسانه‌های داخلی در فضای متشنج و درهم ریخته بین‌المللی»، گفت: «بی شک نمی‌توان اقدام روزنامه “مردم امروز” را به حساب قصور و یا بی‌تجربگی دست‌اندرکاران آن گذاشت، زیرا همه آنان روزنامه‌نگاران باسابقه هستند.»

طرح تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان در مجلس از پیشنهاد تشکیل «ستاد هماهنمگی اقتصاد مقاومتی» خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس «در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۴ در کمیسیون انرژی مجلس پیشنهادی در مورد تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شد که به تصویب اعضای کمیسیون رسید.»

در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد موضوع به طور آزمایشی در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد که در صورت موفقیت آن طرح دائمی تشکیل این ستاد برای تصویب تهیه و تدوین می‌شود.

این عضو کمسیون انرژی مجلس می گوید که «این پیشنهاد به دنبال ایجاد هماهنگی میان قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف در هر قوه به منظور اجرای هرچه بهتر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است تا از هرگونه تشتت در این حوزه جلوگیری شود.»

در پیشنهاد ارائه شده «ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی» متشکل از «معاونین اول قوای مجریه و قضاییه و نایب‌رئیس اول مجلس (به عنوان ناظر) و عضویت وزرای اقتصاد، صنعت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، نفت، دفاع، رئیس‌کل بانک مرکزی، روسای کمیسیون‌های بودجه، اقتصادی، صنایع و کشاورزی به عنوان ناظران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات و رئیس سازمان صدا و سیما است.

چندی پیش هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس در نشست علنی پارلمان در تذکری شفاهی، اعلام کرد که «تاکنون هیچ گزارش عملکردی درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه نشده است.»

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که «از اول سال جاری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد، اما متأسفانه تاکنون گزارش عملکردی از اینکه چه اتفاقی رخ داده، ارائه نشده است.» از تعطیلی دو کارخانه «فولاد و لوله‌گستر» خبر داد و گفت: «در این شرایط که باید کشور از تولیدات داخلی حمایت کند، درست نیست که از کشور چین لوله وارد شود و یا در شرایطی که کشاورزان نمی‌توانند محصول گردوی خود را به فروش برسانند، این ماده غذایی از کشور شیلی وارد ایران شود.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده و این مدل اقتصاد را «الگوی علمی، دانش‌بنیان، جهان‌شمول و غیردولتی» خوانده است.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که مقاوم است، با تحریکات جهانی، با تکانه‌های جهانی، با سیاست‌های آمریکا و غیرآمریکا زیر و رو نمی‌شود. یک الگوی علمی، متناسب با نیازهای کشور ماست اما منحصر کشور ما هم نیست. این اقتصاد درون‌زا است. اما در عین حال درون‌گرا نیست. مردم‌بنیاد است یعنی اقتصاد دولتی نیست. این اقتصاد اقتصاد دانش‌بنیان است. عدالت‌محور است. تنها به شاخص‌های اقتصاد سرمایه‌داری اتکاء نمی‌کند. اقتصاد مقاومتی بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور است. عملا‌ً‌ ممکن است، حتما‌ً.»

139310271020285724533183

تبریک برای صعود به یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا

در آستانه بازی حساس تیم های ملی ایران و عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا (استرالیا ۲۰۱۵) که منجر به حذف یکی از این دو تیم از گردونه رقابت ها خواهند شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صعود تیم ایران به مرحله یک چهارم نهایی را تبریک گفتند.

در پیام شریف حسینی رئیس کمیته فوتبال و فوتسال فراکسیون ورزش مجلس آمده است: «صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های جام ملت‌های آسیا را به جامعه ورزش فوتبال و همه ملت شریف ایرانم تبریک گفته و امیدوارم در ادامه شاهد پیروزی‌های غرور آفرین ورزشکاران ایران عزیز باشیم.»

آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت ها مربوط به ششمین دوره آن در سال ۱۹۷۶ به میزبانی تهران بود.

پرداخت یارانه فقط به فقرا

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تصمیم گیری مجلس درخصوص حذف یارانه ثروتمندان خبر داد.

این نماینده مجلس درباره زمان این تصمیم گیری می گوید که «فعلا نمی‌توانم این موضوع را بیان کنم اما در واقع بحث پرداخت یارانه به خانواده‌‌های فقیر جامعه مدنظر است.»

مصباحی مقدم درباره شناسایی افراد ثروتمند جامعه می گوید: «این افراد شناسایی شده هستند و اکنون تحت پوشش می‌باشند. درباره کسانی هم که تحت پوشش نیستند اما شرایط دریافت یارانه را دارند، نیز مقیاس کمیته امداد و بهزیستی مدنظر قرار می‌گیرد.»

مصباحی‌مقدم همچنین درباره مبلغ یارانه نیز اعلام کرد که «به مبلغ یارانه اضافه می‌شود.»

پرونده زمین خواران فربه تر شده است!

مصطفی‌ افضلی‌فرد دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی از «به نتیجه نرسیدن پرونده زمین خواری» خبر داد وگفت: «متأسفانه هنوز رسیدگی به پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل ۹۰ به نتیجه نهایی نرسیده و باید گفت که پرونده زمین‌خواران همانند خود آنها فربه شده است.»

این نماینده مجلس در خصوص «جعل اسناد در بحث زمین‌خواری» می گوید: «درخواست تحقیق و تفحص از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۲ بار مطرح شده که هر ۲ بار با برخی اقدامات از دور خارج شده است.»

محمد جواد لاریجانی برادر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از جمله متهمان پرونده موسوم به زمین خواری است.

علی مطهری در تیرماه سال ۱۳۹۱ در واکنش به خبر اعلام جرم دادستانی علیه وی، در اظهاراتی اعلام کرد: « بهتر است ایشان [دادستان تهران] به جای این جور کارها [اعلام جرم علیه نماینده مجلس]، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.»

برخورد با موسسات مالی و اعتباری

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تهیه و تدوین طرح اعمال قانون بانک‌ها برای موسسات مالی و اعتباری در مجلس خبر داد.

یوسفیان ملا نماینده آمل درباره این طرح می گوید: «ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی کشور میزان نظارت بانک مرکزی را بر بانک‌های کشور تعیین کرده، این نظارت بر بانک‌های کشور اعمال می‌شود و ممکن است این تعبیر از سوی برخی مطرح شود که ما صندوق قرض‌الحسنه یا مؤسسه هستیم و این قانون شامل ما نمی‌شود که طبق قانون اینگونه نیست زیرا کار تمامی آنها کار بانکی محسوب می‌شود.»

قرار است در این طرح مصوب شود که «هیچ تفاوتی بین بانک‌ها و مؤسسات و صندوق‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی باید به صورت یکسان با آنها برخورد کند»

یوسفیان ملا درباره با انتقاد از عملکرد موسسات مالی و اعتباری گفت: «این موسسه ها مجوز صندوق می‌گیرند اما کار بانکی انجام می‌دهند که در این طرح تمامی این مباحث را لحاظ کرده‌ایم.»

تشکیل کارگروه ازدواج آسان

مهدی عیسی‌زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس «از تشکیل کارگروه ازدواج آسان بین دولت و مجلس» خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس در نشست‌هایی که با برخی مسئولان دولتی در کمیسیون اجتماعی مجلس داشته‌ایم، به این جمع‌بندی رسید‌ه‌ایم لازم است دغدغه‌های جوانان پیرامون ازدواج حل و فصل شود و مجلس و دولت نیز باید برنامه‌ریزی‌هایی در این باره انجام دهند.

وی هدف از تشکیل این کارگروه را «بررسی معضلات پیش روی ازدواج جوانان» اعلام کرد.

افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق به دلیل مشکلات اقتصادی زوجین، رواج پدیده موسوم به ازدواج سفید از جمله معضلات جوانان در ایران به شمار می رود که مقام های مسئول در دولت و مجلس با وجود وعده های فراوان از حل ان عاجز مانده اند.

30068465-668520

اعتراض مجلس به تنبیه بدنی در مدارس

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ جوابیه وزارت آموزش و پرورش درباره «تنبیه در مدارس» را «توجیه برای منطقی بودن این اقدام» توصیف کرد.

زهره طبیب زاده نوری همچنین از احضار وزیر آموزش و پرورش به مجلس جهت پاسخگوی به نمایندگان در خصوص این اقدام غیرقانونی خبر داد.

این نماینده با انتقاد از جوابیه وزارت آموزش و پرورش برای توجیه منطقی بودن تنبیه در مدارس٬ گفت: «آموزش و پرورش متاسفانه از یک حرکت نامتعارف و غیرمنطقی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کرده که به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد.»

وی می گوید: «اگر نمایندگان مطرح می‌کنند که تنبیه بدنی یک شیوه قرون وسطایی است و به هیچ وجه نباید در مدارس صورت بگیرد انتظار دارند که آموزش و پرورش در قرن ۲۱ ادراک شیوه مختلف تربیتی را داشته باشد.»

طبیب‌زاده نوری اعلام کرد که «هر نوع تنبیه بدنی در مدارس غیرقانونی است و به طور حتم اگر حتی یک مورد دیگر و خبری در خصوص تنبیه بدنی دانش‌آموزان گزارش شود کمیسیون آموزش مجلس واکنش نشان خواهد داد.»

معضل وارداتی بودن چادر مشکی

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از وارداتی بودن عمده چادرهای مشکی موجود در بازار انتقاد کرد.

مجتبی رحماندوست در خصوص وضعیت تولید چادر در کشور گفت: «ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا بوده، اما تولید این محصول در ایران بسیار محدود و کیفیت آن نیز تأمین کننده خواست زنان ایرانی نیست، لذا بخش عمده نیازها از طریق واردات تأمین می شود.»

این نماینده مجلس به بازدید برخی نمایندگان مجلس از یک واحد تولیدی نساجی اشاره کرد و گفت: «اکنون این واحد تولیدی، نخ مورد نیاز برای چادرهای مشکی را با ماشین آلات فناوری آلمان تولید کرده و بر اساس برنامه توسعه، در حال ساخت قسمتهای جدید کارگاه به منظور دوبرابر کردن میزان تولیدات است، در این صورت، کل نخ مورد نیاز کشور برای تولید این محصول تامین خواهد شد.»

تحقیق و تفحص از وزرات اقتصاد در دستور کار مجلس

طبق آخرین اعلام خبرگزاری ها، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم در دستور کار جلسه هفته آینده مجلس قرار دارد.

«بررسی گزارش کمیسیون ویژه در مورد سیاستهای اقتصاد مقاومتی و قوانین متناظر و پیشنهادهایی در خصوص نحوه اجرای آنها» و «رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از برگزاری انتخابات هیأت مدیره اتاق تعاون مرکزی» از دیگر دستور کارهای هفته آینده مجلس است.

همچنین «رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در مورد استنکاف وزیر محترم آموزش و پرورش از اجرای قانون الحاق دوتبصره به ماده(۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش» و «انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی با تأیید مجلس به عنوان عضو در کارگروه تعیین مصادیق محتوای جرایم رایانه‌ای» دیگر دستور کار هفته آینده خانه ملت است.