در صحن: در هفته گذشته اجرای مصوبه اخیر مجلس درباره تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق منجر به استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی شد.

مطابق ماده ۴۵ اصلاحیه آیین نامه داخلی مجلس مصوب سال ۱۳۹۱، ترکیب کمیسیون تلفیق بدین شکل بود:

الف- کلیه اعضاى کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

ب- دو‏نفر از هریک از کمیسیون‏‌هاى دیگر (غیراز کمیسیون‏‌هاى تحقیق و تدوین آیین‏نامه داخلى مجلس)

این ماده چندی پیش از سوی نمایندگان مجلس اصلاح شد و مقرر شد زین پس ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق به این شرح باشد:

الف- ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

ب- ۹ نفر از هر کدام از کمیسیون‌های تخصصی

با ارائه لایحه بودجه ۹۴ از سوی دولت، مجلس به دنبال تشکیل کمیسیون تلفیق بود و از آنجا که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به عنوان یک کمیسیون خاص در نظر گرفته شده است، هیچ کدام از اعضای این کمیسیون حق عضویت در کمیسیون تلفیق را ندارند.

این موضوع با اعتراض اعضای کمیسیون اصل ۹۰ همراه بود و ابتدای هفته گذشته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی از تقدیم استعفای دسته جمعی اعضای این کمیسیون به هیات رییسه مجلس خبر داد.

حسین آذین در گفت وگو با ایسنا، گفت: «در اصلاحیه آیین‌نامه داخلی مجلس برای تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه، مصوب شد سه نماینده از کمیسیون‌های تخصصی و ۹ نماینده از کمیسیون برنامه و بودجه به عضویت این کمیسیون درآیند اما گویا کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی که اعضای آن عضو هیچ کمیسیون دیگر نیستند به عنوان کمیسیون خاص و نه کمیسیون تخصصی تعریف شده و حق حضور در ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه را ندارند.»

نماینده رفسنجان و انار علت استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی را نارضایتی اعضا از این تفسیر هیات رییسه مجلس از آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و گفت: «تفسیر هیات رییسه این است که کمیسیون اصل ۹۰ کمیسیون تخصصی نیست؛ همین تفسیر موجب نادیده گرفته شدن حق ما در عضویت در کمیسیون تلفیق شده است از این رو اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند در اعتراض به این نگرش و در اقدامی جمعی استعفای خود را تسلیم هیات رییسه مجلس کنند.»

وی اعلام کرد «برای حل این مشکل نیازی به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیست، با اصلاح تفسیر و برداشت آقایان هیات رییسه مجلس از روح آیین‌نامه این مشکل حل می‌شود.»

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس نیز با تایید این خبر گفت: «علی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی به صورت شفاهی بنده را از تصمیم اعضای کمیسیون اصل مطبوعش مبنی بر استعفای دسته جمعی اعضا مطلع کرد و گفت این تصمیم در اعتراض به تخصصی ندانستن کمیسیون ۹۰ قانون اساسی اتخاذ شده است.»

اما ساعتی پس از انتشار گفتگوی حسین آذین مبنی بر استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ این نماینده و سایر اعضای کمیسیون اصل ۹۰ خبر استفعای خود را تکذیب کردند و اعلام شد که منظور از «استعفای دسته جمعی»، «اعتراض دسته جمعی» بوده است!

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در حال حاضر دو نوع کمیسیون در مجلس وجود دارد:

الف- کمیسیون های خاص شامل:

– کمیسیون‌های مشترک

– کمیسیون ویژه

– کمیسیون تلفیق

– کمیسیون تحقیق

– کمیسیون تدوین آیین نامه داخلى مجلس

– کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی

و ب- کمیسیون‌هاى تخصصى شامل:

-کمیسیون آموزش و تحقیقات

– کمیسیون اجتماعی

– کمیسیون اقتصادی

– کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

– کمیسیون انرژی

– کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

– کمیسیون بهداشت و درمان

– کمیسیون صنایع و معادن

– کمیسیون عمران

– کمیسیون فرهنگی

– کمیسیون قضایی و حقوقی

– کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

139210251314072071920394

وزرای دفاع و ورزش به مجلس احضار شدند

مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس از اعلام وصول تعدادی سوال جدید از سوی نمایندگان از وزرای دولت یازدهم خبر داد.

بر اساس این اعلام، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس احضار شده است تا در خصوص علت تأخیر در پرداخت حقوق رزمندگان و عدم صدور دفترچه بیمه درمانی آنها به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز باید در خصوص علت رکود فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه جوانان در بخش‌های مختلف فرهنگی و ورزشی و ضعف برنامه‌‌های ورزشی استان در مجلس حضور یابد و پاسخگو باشد.

همچنین هیئت رییسه مجلس از اعلام وصول ۵ لایحه و یک طرح خبر داد.

img2882217830

لوایح حمایت از مالکیت فکری، موافقت‌نامه انتقال محکومین به حبس میان ایران و پاکستان؛ موافقت‌نامه کشتیرانی دریایی میان ایران و غنا و پروتکل آن، موافقت‌نامه میان ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و همچنین لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله‌ نقلیه موتوری زمینی در برابر شخص ثالث اعلام وصول شده است.

همچنین طرح عادی اصلاح ماده‌ی ۲۰ رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز به هیئت رییسه مجلس ارائه شده است.

20141130092552690

مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع شد/ کریمی قدوسی قانع نشد

در نشست علنی روز سه شنبه گذشته سوال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و عده دیگری از نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم طرح شد.

این سؤال پیش از این در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته بود اما به دلیل عدم اقناع کریمی قدوسی از پاسخ‌های وزیر، سؤال مذکور برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی موکول شده بود.

کریمی قدوسی در صحن علنی نیز از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشد و برای تصمیم گیری درباره این سوال از نمایندگان مجلس رای گیری شد و در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۲۵ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدند.

«علت دیدار مجدد با مقام‌های آمریکایی ‌با وجود اینکه وزیر امور خارجه از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شده بود» از جمله سوالات کریمی قدوسی از محمد جواد ظریف بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه بیان جزئیات سؤال خود از وزیر امور خارجه پرسید: «چرا تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید و مستمرا در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب گذاشتید؟ چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید؟ چرا در توافق ژنو در همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یک طرفه به طرف مقابل دادید؟»

کریمی قدوسی با اشاره به دیدار جمعی از فعالان حقوق بشر و مادر ستار بهشتی وبلاگ نویسی که در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کشته شد ادامه داد: «چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه دیدار با عناصر فتنه داده شد؟ کمیسیون امنیت ملی در این زمینه کمیته ویژه تشکیل داد و گزارش آن به صحن فرستاده شد، تشخیص کمیته با توجه به مستندات این بود که این دیدار با اجازه و چراغ سبز شما صورت گرفته است.»

«علت انفعال وزیر خارجه در موضوع رژیم اسرائیل و هولوکاست، مستندات تاریخی ظریف در خصوص تایید دروغ هولوکاست در دولت احمدی نژاد، علت عدم حمایت ظریف از پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و علت موضع خفت بار ظریف در دانشگاه تهران در مورد قدرت نظامی آمریکا» ۴ سوال اصلی مطرح شده از وزیر امور خارجه دولت یازدهم بود.

IMG18115128

در این جلسه فیلم حضور ظریف در شبکه ای بی سی از مانیتورهای مجلس پخش شد.

کریمی قدوسی در توضیح این فیلم گفت: «مجری برنامه از ظریف پرسیده است رئیس جمهور روحانی و شما وزیر امور خارجه واقعه هولوکاست را تایید کردید ولی رهبر جمهوری اسلامی در سایت خودشان در بخش انگلیسی این را قبول نمی کند و هولوکاست را یک افسانه می‌داند. ظریف در پاسخ می گوید من با ایشان شخصاً صحبت کردم و ایشان کشتار یهودیان را محکوم و سخنان‌شان در مورد هولوکاست را تکذیب کردند.»

پس از این سخنان کریمی قدوسی فیلم سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره هولوکاست پخش شد.

کریمی قدوسی همچنین به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه ۲ آلمان در سفر به داووس اشاره کرد و گفت: «مجری از آقای ظریف سوال می کند که آیا شما اسرائیل را به رسمیت می شناسید که ظریف پاسخ داده است این موضوع باید از سوی فلسطینی‌ها تایید شود، ما از منطقه دور هستیم و این وظیفه ما نیست که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسیم و یا نشناسیم بلکه باید از سوی فلسطینیان مورد تایید قرار گیرد.»

وزیر امور خاجه در واکنش به پخش این فیلم به نمایندگان مجلس گفت: «فیلمی که پخش شد خلاصه و با ترجمه نامشخص بود. مردم ایران به فرهنگ اسلام ناب متکی هستند و از نظر مردم کشتن بیگناهان محکوم است.»
سخنان ظریف همراه با گفتن احسنت از سوی نمایندگان همراه بود.

کریمی قدوسی با انتقاد از اینکه «ظریف در دانشگاه تهران اعلام کرده است آمریکا با یک بمب می‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد» گفت: «آقای ظریف این چه سخنی است، شما که تحصیل کرده آمریکا هستید وقتی این گونه سخن می‌گویید پس ادبیات رزمندگان زمان جنگ چه می شود.»

پس از پایان سخنان کریمی قدوسی علی لاریجانی رییس مجلس از وی پرسید آیا از توضیحات آقای ظریف قانع شده اید یا خیر؟ که قدوسی در پاسخ گفت: آقای ظریف با صراحت درباره رژیم صهیونیستی صحبت نکردند و ما خواستیم یک بار دیگر از خانه ملت پیام‌مان به سردمداران رژیم سلطه برسد که دولت، وزیر خارجه، نمایندگان مجلس و رهبری همه با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

طرح تشویق کم مصرف ها

در نشست علنی روز سه شنبه گذشته نمایندگان در ادامه رسیدگی به لایحه خروج غیرتورمی از رکود، با پیشنهاد الحاقی به ماده ۱۵ این لایحه موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور کاهش هزینه‌ها و تشویق به کاهش مصرف در کالاها و خدمات یارانه‌ای به وزارتخانه‌های مذکور و شرکت‌های تابعه و وابسته ذی‌ربط به آنها در این ماده اجازه داده شد «با تصویب شورای اقتصاد مصارف کمتر از حد معین، آب، برق، گاز،‌ فرآورده‌های نفتی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای را با توجه به فصل، منطقه جغرافیایی،‌ نوع مصرف و مصرف‌کنندگان، متناسب با کاهش مصرف به حداقل قیمت و یا صفر کاهش دهد.»

نمایندگان مجلس مقرر کردند که آیین‌نامه اجرایی این بند با پیشهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی شامل تعیین حد معین برای مصارف مناطق جغرافیایی، نوع مصرف و مصرف‌کنندگان و مقدار و قیمت مصرف تا ۲ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای اقتصاد خواهد رسید.

IMAGE634256713032187500

حوزه‌های علمیه از پرداخت آب و برق و گاز معاف شدند.

کمیسیون فرهنگی مجلس این هفته مصوب کرد که «حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها، مساجد، اماکن دینی اقلیت‌های دینی و مذهبی از پرداخت هزینه‌های آب و فاضلاب و برق و گاز و نیز پرداخت حق انشعاب معاف شوند.»

همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای نگهبان به برخی از مواد طرح موسوم به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اشکال قانون اساسی وارد کرده و این کمیسیون درصدد رفع ایرادات شورای نگهبان است.

علی طاهری با اشاره به بخشی از ایرادات شورای نگهبان به این طرح گفت: بخشی از ایرادات اشکالات لغوی است مثلا بسیج مستضعفین، مستضعفان ذکر شده بود و به برخی از مواد این طرح نیز اشکال اصل ۷۵ قانون اساسی وارد بود و بار مالی برای دولت داشت که در بررسی‌های آتی کمیسیون تصمیم می‌گیرد که چگونه ادبیات آن را تغییر دهد تا اشکال اصل ۷۵ از آن رفع شود.»

تذکرهایی که ادامه دارند…

تذکرهای نمایندگان مجلس به حسن روحانی رییس جمهور و وزیران کابینه وی این هفته نیز ادامه داشت و مهمترینتذکرهای کتبی عبارت بودند از:

-تذکر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص توضیح علت عدم توجه به جایگاه پرستاران

-تذکر به رئیس جمهور در خصوص توضیح علت عدم ابلاغ سند راهبردی خدمات رزمندگان

-تذکر به رئیس جمهور در خصوص اجرای دولت الکترونیک

-تذکر به رئیس جمهور در خصوص ضرورت توجه به میراث فرهنگی کشور برای احیا و مرمت ابنیه تاریخی.

-تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تسریع در صدور مجوز انجمن سینمای جوانان و خانه فرهنگ

-تذکر به رئیس جمهور در خصوص سوء مدیریت و نابسامانی در سازمان هلال احمر خراسان رضوی

-تذکر به وزیر نیرو در خصوص اخذ آب‌بها خلاف قانون از کشاورزان آبادان و خرمشهر

-تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص جلوگیری از ورشکستگی کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

-تذکر به وزیر نفت در خصوص تسریع در گازرسانی به مناطق آلاشت، نفور و همچنین تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های حمایت از تولید ملی کشاورزان و صنعتگران استان مازندران در صندوق توسعه ملی و برخی بانک‌ها

-تذکر به رئیس جمهور در خصوص توضیح علت عدم پرداخت پول ذرت‌کاران کشور

-تذکر به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص توضیح علت عدم تعیین تکلیف کارخانه تصفیه شکر اهواز و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت ارسال اطلاعات و آمار غلط از وضعیت کشاورزان استان خوزستان توسط معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی

-تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضرورت نظارت دقیق‌تر بر فروشندگان غیرقانونی لوازم پزشکی و جلوگیری واردات آن

-تذکر به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص نظارت بیشتر بر عملکرد بانک مرکزی در خصوص عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر استمهال سه‌ساله وام کشاورزان و تولیدکنندگان

-تذکر به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شکر خریداری شده از چغندرکاران با نرخ بازار

-تذکر به وزیر ‌آموزش و پرورش در خصوص تسریع در پرداخت کمک هزینه‌های ازدواج فرهنگیان

-تذکر به وزیر ‌آموزش و پرورش در خصوص جلوگیری از عزل و نصب‌های سیاسی و غیرکارشناسی در سطح کلان به ویژه در استان آذربایجان شرقی

-تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص لزوم صدور دستور برای پوشش بیمه فعالان فرهنگی و قرآنی و ضرورت رفع موانع و مشکلات شرکت‌های تعاونی کشور در صنایع کوچک.

-تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیدر خصوص لزوم تجدیدنظر در روش‌های تأمین اجتماعی برخی از واحدهای سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی

-تذکر به وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی راجع به بیمه بافندگان فرش و شاغلان حوزه صنایع دستی

-تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در رفع مشکلات مسکن مهر

-تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای فوری مصوبه کمیسیون کارگری شورای تأمین استان اصفهان برای پیگیری از بیکار شدن کارگران آرد جرعه

-تذکر به وزیر کشور در خصوص لزوم برخورد با مدیران سیاسی استان لرستان به علت برپایی همایش‌های وحدت‌شکن و اهانت به مجلس و علما و روحانیت

-تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم برخورد قاطع با مدیرکل ارشاد لرستان به علت سوءاستفاده از موقعیت اداری و جایگاه دولتی و اهانت به مجلس، علما، ائمه جمعه و احزاب

-تذکر به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص توضیح علت ضعف عملکرد بانک ملی که منجر به تعطیلی کارخانجات در استان مازندران شده است.

-تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توضیح علت سوء مدیریت در امور عشایری استان سیستان و بلوچستان

-تذکر به وزیر نیرو در خصوص توضیح علت قطع آب و برق با کوچکترین تغییرات جوی در شهرستان دماوند