در صحن: محمد فرهادی وزیر علوم دولت یازدهم که هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس نهم قول همکاری با نمایندگان اصولگرای مجلس برای حل مسئله بورسیه های غیر قانونی را داده بود در تازه ترین اقدام خود سه نماینده نزدیک به جبهه پایداری یعنی محمود نبویان، عطالله صابری و علی‌اصغر زارعی را به عضویت پنجمین کمیته بررسی بورسیه ها پذیرفت.

این سه نماینده از طراحان اصلی استیضاح رضا فرجی‌دانا به دلیل طرح شدن بحث بورسیه‌های غیرقانونی و از جمله نمایندگان مخالف رای اعتماد به نیلی احمد آبادی و فخرالدین دانش آشتیانی دو وزیر پیشنهادی علوم پیش از محمد فرهادی بودند.

تنها چند ساعت پس از اعلام خبر ترکیب جدید اعضای کمیته بررسی بورسیه ها، احمد غلامی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان این وزارتخانه از سمت خود استعفا داد.

جواد هروی از اعضای اولین کمیته بررسی بورسیه‌ها در مجلس در رابطه با بحث پیگیری بورسیه ها بعد از روی کار آمدن فرهادی وزیر جدید علوم با بیان این که «دولت در بحث بورسیه ها از سادگی‌ و شفافیت خودش بیرون آمده است.» گفت: «من احساس می‌کنم در بحث بورسیه‌ها، گروه‌های مخالف دولت موفق شدند حواشی را پررنگ‌تر از متن کنند و متن قضیه زیر سایه حاشیه‌ها قرار گرفت. یعنی این قضیه که یک موضوع کاملا علمی و اداری بود، تبدیل شد به یک موضوع کاملا سیاسی.»

این نماینده مجلس با بیان این که «من هنوز عزم جدی از وزیر علوم در خصوص بورسیه‌ها ندیدم» می گوید: «دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور قبلا دستور داده بودند این مساله پیگیری شود و به‌شدت روی ان اصرار داشتند. اما آن همه اصرارها در مقام عمل خود را نشان نداده است و خروجی نداشته است. یعنی صرفا در این زمینه شعار داده شده و سرنخ بحث بورسیه‌ها همچنان مفقوده است. صحبت‌هایی هم که روی این بحث می‌شود، کلی‌گویی است و پاسخ مستدل وجود ندارد.»

جواد هروی همچنین وزارت علوم را تهدید به تحقیق و تفحص کرد و به این وزارت خانه هشدار داد: «من الان هم اعلام می‌کنم که اگر این پرونده برای من مشخص نشود، تحقیق و تفحص از وزارت علوم را کلید می‌زنم. این هم قبل از سال جدید باید مشخص شود و نباید به بعد از آن بیفتد.»

وی با انتقاد از عملکرد وزیر جدید علوم گفت: «بالاخره آقای فرجی‌دانا این جرات را داشت که کار تا جایی که توانست جلو برد، آیا وزارت علوم آقای فرهادی هم این شهامت را دارد که اعلام کند حقیقت چه بوده است؟»

Mohammad-Farhadi22

هفته گذشته روزنامه اعتماد نیز در گزارشی فاش کرد که «بعد از ورود فرهادی به وزارت علوم، اتاق آقای وزیر محل رفت و آمد نمایندگان مخالف دولت و نزدیک به جبهه پایداری شده است.»

حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره گفته است: «با ترکیبی که وزارت علوم اعلام کرده است نباید منتظر نتیجه خاصی برای پرونده بورسیه‌ها باشیم.»

حامد قادرمرزی، از اعضای هیات رییسه فراکسیون دانشگاهیان نیز به علمکرد وزیر جدید علوم انتقاد دارد و می گوید: «آقای فرهادی اصلا نتوانسته خود را با شعارهای دولت هماهنگ کند و ما امیدواریم که این خواست خود دولت نباشد که وزارت علوم در چنین وضعیتی به سر ببرد.»

بورسیه‌های غیرقانونی از جمله چالش های سنگین میان دولت یازدهم و مجلس نهم بود که پیگیری آن از سوی رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم منجر به استیضاح و عزل وی از سمت وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس نهم شد.

به گفته مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان «۱۸۸۴ مورد تبدیل بورس خارج به داخل شدند از این تعداد ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ داشتند. معدل کارشناسی ارشد ۳۰۵ نفر از تبدیل به داخل کنندگان زیر ۱۶ بوده است. در مقابل نام ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل ذکر نشده است. شرط سنی ۳۳ سال درباره ۳۲۵ نفر رعایت نشده است. ۱۸۳ نفرهم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده‌اند.»

از محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو دو وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد به عنوان متهمان اصلی این پرونده نام برده شده است.

 

احضار وزرا به مجلس

هیات رییسه مجلس با اعلام موارد وصولی سوال نمایندگان از وزرای دولت یازدهم از احضار شماری از آنان به مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان خبر داد.

-مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در زمینه عملکرد خلاف قانون سازمان ثبت اسناد و املاک و عدم رسیدگی دادسرای انتظامی قضات به تخلفات مستند برخی از قضات

-علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیرامون علت عدم حل مشکل مستمری بازنشستگان صنعت فولاد کشور

-عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد علت عدم جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال در واگذاری واحد‌های مسکونی بدون مزایده

-علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره لزوم اجرای اصل۳۰ و ۴۸ قانون اساسی و اجرای عدالت در جامعه

– عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره علت عدم تعامل لازم در انتصابات استانداران و فرمانداران با نمایندگان مجلس.

-محمود علوی وزیر اطلاعات درباره عملکرد این وزارتخانه در مسئله شنود از علی مطهری و بورس

برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به بهارستان خواهند رفت.

شکایت کشاورزان فرحزاد از شهردای تهران

مصطفی افضلی‌فرد دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی از شکایت کشاورزان منطقه فرحزاد تهران از شهرداری تهران خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس در جلسه این کمیسیون به دنبال درخواست و شکایت کشاورزان منطقه فرحزاد از شهرداری تهران تشکیل شده بود، «موضوع حق ریشه و حقوق زارعانه شکایت‌کنندگان از شهرداری که از سوی شهرداری این حق نادیده گرفته شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ می گوید که «شاکیان این موضوع را مطرح کردند که شهرداری تهران بدون توجه به حقوق زارعانه آنان نسبت به تصرف اراضی این افراد اقدام کرده و خواستار احقاق حق خود در این زمینه بودند.»

ادامه تذکرهای کتبی نمایندگان به رییس جمهور و وزرا

این هفته نیز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان دولتی که از سوی هیأت رییسه مجلس قرائت شد که می توان به مهمترین آنها اشاره کرد:

-تذکر به وزیر علوم در مورد پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد بدون رعایت ضوابط شورای گسترش

-تذکر به وزیر آموزش و پرورش برای تسریع در ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس

-تذکر به وزیر آموزش و پرورش برای توضیح عدم تعیین تکلیف مربیان پیش‌دبستانی

-تذکر به وزیر نیرو برای توضیح علت عدم مهار آبهای مرزی که از شیروان به سمت ترکمنستان جاری است

-تذکر به وزیر بهداشت برای تمهید هزینه بالای درمان بیماران سرطانی

-تذکر به رئیس‌ جمهور برای جلوگیری از هزینه کرد مبالغ مربوط به نجات دریاچه ارومیه در موضوعات غیرمرتبط به ویژه شائبه فعالیت‌های سیاسی خانه کشاورز در پوشش کارهای دولتی

-تذکر به وزیر ارشاد درباره بی‌عدالتی در صدور مجوز نشریات

-تذکر به رئیس‌ جمهور درباره توضیح منتظر اقدامات به عمل آمده در رابطه با موارد نام‌گذاری سال ۹۳

-تذکر به وزیر اقتصاد در مورد حذف یارانه تعداد زیادی از محرومان مرزنشین‌

-تذکر به رئیس‌ جمهور درباره ضرورت رسیدگی حداکثری به روستاهای کشور و تقویت جایگاه آن در ساختار اداری کشور

– تذکر به وزیر صنعت برای توضیح علت ناتوانی و تعلل در تعیین تکلیف واحدهای صنعتی در حال بهره‌برداری کشور

-تذکر به وزیر اقتصاد در مورد لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش هزینه سرسام‌آور تولید پول در بانک‌ها که نظام اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است

-تذکر به رئیس‌ جمهور در مورد برنامه‌ریزی لازم جهت صرفه‌جویی در بودجه و حذف هزینه‌های غیرضرور و رعایت صرفه و صلاح در معاملات و ارتقای بهره‌وری با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور

-تذکر به وزیر جهاد کشاورزی برای توضیح علت جذب غیرقانونی نیروهای ناظر و عدم رعایت عدالت اجتماعی و ایجاد نارضایتی در مردم

-تذکر به وزیر کشور در مورد علت ادامه روند ناامنی در استان سیستان و به شهادت رسیدن معلمان و عدم اقدام جدی مسئولان برای دستگیری عوامل این جنایت

همچنین حامد قادرمرزی نماینده قروه و دهگلان در تذکری با استناد به مواد ۱۸ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «طبق ماده ۱۸ هیأت رئیسه سوگند یاد کرده آیین‌نامه را دقیقاً رعایت کند و همچنین ماده ۲۴ بر حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان تأکید دارد.» گفت: « بیش از ۵ ماه است که استیضاح وزرای آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و نیرو را امضا کرده‌ایم و هر زمان که تقاضای اعلام وصول این موضوع را داشتیم، متأسفانه تعامل هیأت رئیسه با دولت مانع از این کار شد»

وی همچنین به عدم حضور چند باره وزیر جهادکشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس برای پاسخگویی به سوالات اعضای کمیسیون اعتراض کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: «تعامل هیأت رئیسه با دولت بیشتر از تعامل شما با دولت نیست.»

20150104125902513

دو تجمع اعتراضی در مقابل مجلس

شماری از صاحبان مسکن مهر پرند بار دیگر در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجه برای واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان در حالی که ۴ سال پیش تمام وجوه خرید مسکن مهر در پرند پرداخت شده است، اما در حال حاضر درخواست پرداخت ۱۷ میلیون تومان از صاحبان این مسکن‌ها شده در حالی که این با قانون مغایر است.

تجمع‌کنندگان خواستار رسیدگی دولت و توجه مجلس در راستای اسکان در مسکن‌های خریداری شده خود هستند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان در حالی که صاحبان مسکن مهر همزمان با خرید واحدها در پرند هزینه پکیج٬ کابینت و سایر امکانات اینچنینی را پرداخت کرده‌اند، اما در حال حاضر این امکانات به صاحبان تحویل داده نخواهد شد.

در تجمع اعتراضی دیگر، جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت “سازه‌گستران مروارید غرب” در اعتراض به آنچه «متعهد نبودن این شرکت در واگذاری آپارتمان با صاحبان‌شان» عنوان شد در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان بین سال‌های ۸۲ تا ۸۵ خرید آپارتمان‌هایی به صورت پیش‌فروش از شرکت سازه‌گستران مروارید غرب صورت گرفته و این شرکت متعهد شده بود که آپارتمان‌ها را ظرف مدت ۲ سال تحویل دهد، اما با توجه به مشکلات مالی که بین صاحبان پروژه و کارفرما صورت گرفته است، هنوز این آپارتمان‌ها تحویل نشده‌اند.

D79B4281-0673-4BBE-87E7-53B6159578EE_mw1024_s_n

ادامه واکنش ها به نطق جنجالی علی مطهری

روز یکشنبه گذشته، حمله برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری، نماینده تهران، هنگام نطق میان دستور او و درگیری فیزیکی پس از درخواست دوباره او برای رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

علی مطهری، در نطق خود در مجلس، ضمن تاکید بر مواضع پیشین‌ خود خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شد اما در حین سخنان علی مطهری، برخی از نمایندگان مجلس با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» به سمت مطهری هجوم برده و ضمن درگیری لفظی و فیزیکی مانع از ادامه نطق وی شدند.

از فتح‌الله حسینی، نماینده قصر شیرین، آقامحمدی نماینده خرم آباد و عزیر اکبریان، نماینده کرج در مجلس به عنوان نمایندگان درگیر شده با علی مطهری نام برده شد.

شمار دیگری از نمایندگان از جمله نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر و مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان، نیز هنگام نطق علی مطهری به سمت تریبون مجلس رفته و با سردادن شعار مانع نطق مطهری شده و اقدام به پایین کشیدن وی از جایگاه کردند.

پس از این درگیری‌ها، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در اقدامی عجیب در میانه ی نطق علی مطهری زنگ تعطیلی جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و ماموران حراست مجلس، نمایندگان رسانه های گروهی از جمله خبرنگاران صدا و سیما را از صحن علنی مجلس بیرون کردند.

مطهری در نطق میان‌دستور خود گفته بود: «این جانب حصر خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضایی خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانسته و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم.»

وی در اظهارات خود گفت: « در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کردند.»

اما واکنش ها به نطق جنجالی علی مطهری در روز یکشنبه از سوی نمایندگان اصولگرا در روزهای بعد از آن نیز ادامه یافت.

در ادامه این واکنش ها مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه گذشته در اخطاری با استناد به اصل ۶۹ قانون اساسی گفت: «آقای مطهری در همین مجلس فحش رکیکی به من داده‌اند که متأسفانه هم از صورت مذاکرات حذف شده و هم پخش نشده است.»

کوچک‌زاده خواستار این شد که اظهارات مطهری پیرامون وی در متن مذاکرات آورده شود.

این نماینده تندرو مجلس با اشاره به حوادث روز یکشنبه گذشته مجلس خواستار پخش فیلم درگیری نمایندگان با علی مطهری شد تا به گفته وی «مشخص شود آقای مطهری چه کرد و دوستان دلسوز برای انقلاب چه کردند؟»

صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز از شکایت بیش از ۵۰ نماینده مجلس از علی مطهری نماینده تهران به هیأت نظارت بر نمایندگان خبر داد.

این نماینده توضیح داد «علیرغم اینکه طرف درگیری با آقای مطهری بنده هستم، ولی بنده این شکایت‌نامه را امضا نکردم.»

از سوی دیگر علی مطهری نماینده تهران نیز در جلسه علنی سه‌شنبه طی اخطار قانون اساسی نسبت به عدم پخش بخشی از نطق روز یکشنبه خود از رادیو انتقاد کرد.

مطهری در صحن علنی مجلس با بیان این که «۲ دقیقه از نطق روز یکشنبه من از رادیو پخش نشد، گفت: حق من محفوظ است و این دو دقیقه در نطق‌های آینده باید منظور شود یا در اولین فرصت نطق‌های میان‌ دستور لحاظ شود.»

یک مصوبه دیگر دولت غیرقانونی اعلام شد

علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای دیگر خطاب به حسن روحانی رئیس‌ جمهور، یک مصوبه دیگر دولت را مغایر قانون اساسی اعلام کرد.

مصوبه مورد اشاره علی لاریجانی مربوط به «بیمه بیکاری شاغلان در شرکت ذغال سنگ البرز غربی» بود که لاریجانی در نامه خود نوشته است در مصوبه دولت آمده که «متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ظرف آخرین ۲ سال پرداخت حق بیمه است» از این رو، بند (۲) مصوبه مبنی بر مبنا قراردادن «آخرین دستمزد» از حیث تغییر مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی، مغایر قانون است.

بررسی صدور مجوز برای دو حزب اصلاح طلب جدید

محمدحسین میرمحمدی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از بررسی تقاضای مجوز دو حزب اصلاح طلب در این کمیسیون خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس «کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به ۶ حزب مجوز فعالیت داده و هنوز بررسی مجوز به ۷ حزب دیگر در دستور کار قرار دارد.»

پس از صدور مجوز برای حزب «ندای ایرانیان» دو حزب دیگر اصلاح‌طلبان با نام‌های «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی» برای محوز از این کمیسیون درخواست مجوز کرده‌اند که به گفته میرمحمدی در جلسه آینده کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به آن رسیدگی خواهد شد.