کمتر از دو سال داشت که به همراه خانواده از عراق به قم کوچ کردند. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم گذراند و دیپلم خود را در رشته ریاضی اخذ کرد. صادق نیز همچون برادران خود به رشته ریاضی علاقمند بود و تصمیم داشت مانند دو برادرش جواد و علی برای ادامه تحصیل به آمریکا برود ولی تحصیل در حوزه علمیه را برگزید و به جای دانشگاه راهی مدرسه ای علمیه در شهر قم شد. 

جوانی صادق لاریجانی اگرچه با انقلاب ۵۷ و سپس جنگ ایران وعراق مصادف شد ولی هیچ فعالیت انقلابی و مبارزاتی در پرونده او دیده نمی‌شود او در تمام این سالها نزد پدر و پدر همسر خود (آیت الله وحید خراسانی) به تحصیل مشغول بوده است. صادق لاریجانی از سال ۱۳۶۸ تدریس در حوزه علمیه قم را آغاز و صاحب کرسی درس خارج شد. صادق آملی لاریجانی از سال ۱۳۷۶ با اعلام کاندیداتوری در انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان در مازندران وارد عالم سیاست شد. او در حالیکه ۳۷ سال بیشتر نداشت، به نمایندگی از مردم استان مازندران راهی مجلس خبرگان شد و به عضویت هیات رئیسه این مجلس درآمد. او از آن سال تاکنون کرسی خود را در مجلس خبرگان حفظ کرده و همواره نمایندگی مردم مازندران را در این مجلس عهده دار بوده است. ۴ سال پس از ورود به مجلس خبرگان، رهبر ایران او را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برگزید تا او از سال ۱۳۸۰ وارد این نهاد حکومتی شود.

صادق لاریجانی در میانه اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸، از سوی رهبر ایران به ریاست قوه قضاییه رسید و بر کرسی آیت الله هاشمی شاهرودی تکیه زد. ریاستی که نزدیک به ده سال تداوم یافت.

او سالهاست به طور ویژه مورد توجه رهبر ایران است به طوری که هر کرسی ای که خالی می ماند را به او واگذار می کند. او سال ۱۳۹۴ با درگذشت آیت الله مهدوی کنی، سکاندار ریاست هیات امنای دانشگاه امام صادق شد و در سال ۱۳۹۷ با درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را قبول کرد و کرسی خالی آیت الله هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان را از آن خود کرد. 

سوابق: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضاییه، هیات امنای دانشگاه امام صادق، مدرسه علمیه ولی عصر و هیئت امنای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به همراه عضویت در فقهای شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، هیات امنای دانشگاه قم، هیئت امنای دانشنامه جهان اسلام و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

نام صادق محل تحصیل حوزه علمیه قم
نام خانوادگی آملی لاریجانی نوع عضویت فقیه
نام پدر میرزا هاشم سال ورود ۱۳۸۰
تاریخ تولد ۱۳۳۹ سن ورود ۴۱ سال
تاریخ فوت در قید حیات مدت حضور ۹ سال
محل تولد نجف-عراق دوره پنجم/هفتم
تحصیلات اجتهاد سمت بدون سمت

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-sadeq-amoli-larijani