غلامرضا رضوانی زمانی که ۱۸ ساله بود برای تحصیل عازم حوزه علمیه قم شد. او اندکی بعد در ۲۳ ساگی و به قصد ادامه تحصیل به نجف رفت. رضوانی در زمان حضور آیت الله خمینی در نجف به کلاس‌های درس او پیوست. رابطه او با خمینی آنقدر نزدیک بود که پس از مرگ فرزند ارشدش مصطفی، رضوانی را به عنوان وصی خود معرفی کند.

 در پائیز سال ۱۳۵۶و پس از درگذشت مصطفی خمینی، طی نامه‌ای از سوی روح الله خمینی آقایان حبیب اللَّه اراکى و غلامرضا رضوانى و سید عباس خاتمى و سید جعفر کریمى به عنوان وصی او معرفی شدند. در این نامه آماده است: «اگر برای یک نفر یا بیشتر پیش‌آمدى شد که نتوانست قیام به امر کند سایر آقایان به جاى او یک نفر مورد اطمینان و معروف به صحت و امانت را تعیین کنند. مقصود آن است که مادام که به وصیت عمل نشده چهار نفر مورد اطمینان کفیل امر باشند و در غیاب یکى یا دو نفر بقیه آقایان اقدام به عمل کنند تا حاضر شود. از خداوند تعالى توفیق همه را خواستارم.» 

از متن نامه چنین برمی‌آید که رضوانی به همراه سه تن دیگر اولین افرادی بودند که از سوی خمینی به عنوان جانشین احتمالی او برای رهبری نهضت خمینی برگزیده شدند.

چند ماه پس از انقلاب ۵۷ و پس از کودتای صدام علیه حسن البکر، غلامرضا رضوانی که به دنبال جلب حمایت حوزه نجف از انقلاب مردم ایران بود از عراق اخراج شد.

 او پس از بازگشت به ایران در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۵۸ و با حکم آیت الله خمینی به عضویت شورای نگهبان درآمد. رضوانی در سه ساله اول فعالیت شورای نگهبان در این شورای حضور داشت و سپس به‌ ریاست‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری‌ منصوب‌ گردید. او در دوره دوم شورای نگهبان حضور نداشت تا در نهایت در تابستان سال ۱۳۶۸ محمد یزدی یکی از فقهای شورای نگهبان به ریاست قوه قضائیه منصوب گردید و یک بار دیگر با خالی شدن کرسی محمد یزدی در شورا شرایط برای حضور غلامرضا رضوانی در جمع فقهای شورای نگهبان مساعد شد. دومین دوره حضور رضوانی در شورای نگهبان که با حکم سید علی خامنه‌ای آغاز شده بود بیش از ۲۴ سال طول کشید و در نهایت با مرگ او در شامگاه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ ماموریتش در شورای نگهبان قانون اساسی به پایان رسید. 

رضوانی در طول دوران حضورش در شورای نگهبان ملاقات‌هایی با هاشمی به بهانه تامین هزینه نظارت بر انتخابات و ساختمان شورا داشت. نمونه دیگر در مهرماه سال ۱۳۷۵ او به همراه محمد رضا علیزاده عضو دیگر شورا به دیدار هاشمی می‌رود و خواستار برکناری استاندار اصفهان می‌شوند: «آقایان غلامرضا رضوانی و محمدرضا علیزاده، از شورای نگهبان آمدند. خواستار برکناری آقای اسحاق جهانگیری، استاندار اصفهان برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شدند؛ نپذیرفتم و نصیحت‌کردم که از این فکر منصرف شوند.» 

سوابق: عضو مجلس خبرگان رهبری، تدریس خارج در نجف اشرف و تهران، نماینده آیت الله خمینی و خامنه‌ای در بازار و رییس دیوان عدالت اداری.

نام غلامرضا محل تحصیل حوزه علمیه نجف
نام خانوادگی رضوانی نوع عضویت فقیه
نام پدر محمد کریم سال ورود ۱۳۵۹
تاریخ تولد ۱۳۰۹ سن ورود ۴۹ سال
تاریخ فوت ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ مدت حضور ۳۴ سال
محل تولد مرکزی-خمین مرکزی دوره اول/سوم/چهارم/پنجم/ششم
تحصیلات اجتهاد سمت بدون سمت

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-gholamreza-rezvani