جنتی کمتر در ردیف علمای مبارز دهه چهل و پنجاه، شناخته می‌شود. او سه بار توسط ساواک دستگیر می‌شود و برای مدت دو سال به اسدآباد همدان تبعید می‌شود. پس از انقلاب و با تشکیل شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹، با حکم آیت الله خمینی بر یکی از کرسی‌های شش گانه فقهای شورای نگهبان تکیه زد و دیگر این صندلی را به کسی واگذار نکرد. 

با روی کار آمدن آیت الله خامنه‌ای، سکاندار اصلی شورای نگهبان شد. آیت الله جنتی با وجود کهولت سن، هنوز کرسی خود را در شورای نگهبان حفظ کرده و اخیرا در ۲۶ تیر ۹۸ برای یک سال دیگر دبیر شورای نگهبان شده است.  

با قدرت گرفتن او در شورای نگهبان، قلع و قمع مخالفان و رقبا در انتخابات شروع شد. برخورداری از حمایت قاطع رهبری این فرصت را به او داد تا اکثر اعضای مجمع روحانیون مبارز و بعدها چهره های معروف به اصلاح طلب را از مجلس پاکسازی کند. او از امامت جمعه قم به امامت جمعه تهران رسید و سمت دبیری شورای نگهبان را از آن خود کرد. ویژگی که او را به چهره محبوب بیت رهبری تبدیل کرد، «بی تعارفی او با دوست و دشمن» بود، به‌ طوری‌که در رد صلاحیت افراد حتی به دیگر اعضای شورای نگهبان هم رحم نکرد. 

رد صلاحیت رضا زواره ای و حجت الاسلام عباسی فرد عضو حقوقدان شورای نگهبان نمونه‌ای از بی تعارفی‌اش با دوست و دشمن است. تعریف‌اش از التزام عملی به اسلام، اسلام بیت رهبری است ولاغیر. هر کس کوچکترین زاویه ای با رهبری داشته باشد، از نظر احمد جنتی، اسلام‌اش زیر سوال است. به باور احمد جنتی التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه یعنی اطاعت محض و بی چون و چرا از رهبر ایران.

سوابق: عضویت در مجلس خبرگان رهبری، شورای بازنگری قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی تبلیغات خارج از کشور، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، عضو و رئیس شورای مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نماینده مقام معظم رهبری در امور بالکان و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، امام جمعه موقت تهران و قم و اهواز و کرمانشاه، عضو ،قاضی دادگاه های انقلاب اسلامی اهواز و دبیر شورای نگهبان.

نام احمد محل تحصیل حوزه علمیه قم
نام خانوادگی جنتی نوع عضویت فقیه
نام پدر هاشم سال ورود ۱۳۵۹
تاریخ تولد ۱۳۰۵ سن ورود ۵۴ سال
تاریخ فوت در قید حیات مدت حضور ۳۹ سال
محل تولد لادان – اصفهان دوره اول/دوم/سوم/چهارم/پنجم/ششم/هفتم
تحصیلات اجتهاد سمت دبیر

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-ahmad-jannati